يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۳

سفیر کشور اروپایی که با مترو سفر می‌کند/ حس آقای سفیر پس از تماشای عکسهای عاشورا

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 289627
سفری هم به منطقه پارس جنوبی و عسلویه داشتم که با دنیای متفاوتی از ایران مواجه شدم. در این سفر به منطقه ای بنام سیراف رفتم که در نگاه اول فکر کردم در سواحل مدیترانه هستم؛ اما به خودم گفتم این خلیج فارس است و زیبایی های بی نهایت آن.
سفیر کشور اروپایی که با مترو سفر می‌کند/ حس آقای سفیر پس از تماشای عکسهای عاشورا
به گزارش جهان به نقل از جام جم، فنلاند، کشوری است در منطقه اسکاندیناوی که شاید برای ایرانیان تنها به کارت پستال شیکی ختم می‌شود که طبیعت شگفت و جذابش را روی آن چاپ کرده باشند، اما این حس برای سفیر این کشور درباره ایران صادق نیست.
 
او ایران را با کارت پستال ها نمی شناسد و عاشق غذاهای ایرانی است و موسیقی این سرزمین عقل و هوش او را  برده است.
 

«هاری کمراینن» که اول سپتامبر 2012 (شهریور 91) به عنوان سفیر کشور فنلاند وارد خاک ایران شده، توانسته بخوبی با تمدن ایران ارتباط برقرار کند و همین ارتباط او را به سفرهایی در گوشه و کنار ایران تشویق کرده است، هرچند کمی بیشتر  از 9 ماه از حضور او در ایران نگذشته اما شوق او از دانسته هایش از ایران شنیدنی است.
 
چه شهرهایی از ایران را تاکنون دیده اید؟
 
بیشتر اوقات به دلیل مشغله کاری در تهران بوده ام هرچند که بازدید از تهران به عنوان مسافرتی کامل برای من بود؛ اما قبل از سال نوی میلادی به اصفهان سفر کردم که واقعا تجربه ای به یادماندنی بود. اصفهان سرشار از دیدنی و جذابیت های خاص ایران است، هرگز تصور دیدن این همه جاذبه گردشگری در یک شهر برایم قابل درک نبود؛ اما واقعیت داشت هر نقطه از این شهر داستانی متفاوت برای گفتن داشت؛ البته سفری هم به منطقه پارس جنوبی و عسلویه داشتم که با دنیای متفاوتی از ایران مواجه شدم. در این سفر به منطقه ای بنام سیراف رفتم که در نگاه اول فکر کردم در سواحل مدیترانه هستم؛ اما به خودم گفتم این خلیج فارس است و زیبایی های بی نهایت آن. تصور کنید رشته کوه ها مستقیم وارد آب دریا می شدند و منظره ای خیره کننده را برای گردشگران ایجاد کرده بودند، واقعا زیبا و حیرت انگیز بود.
 
به بزرگی تهران اشاره کردید می توانید کمی بیشتر توضیح دهید؟
 
برای من تهران همانند کل جهان وسعت دارد، جاذبه های این شهر در کنار ازدحام و هیاهوی آن واقعا دیدنی است. واقعا پایتخت ایران می تواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران باشد. حمل و نقل عمومی و آثار باستانی توانسته اند همه امکانات برای توسعه گردشگری را در کنار هم فراهم کنند، تهران واقعا زیباست.
 
اولین بار موسیقی ایرانی را در اینجا شنیدید؟
 
 در تهران به کنسرتی رفتم که موسیقی تلفیقی تار و پیانو بود، آنجا بود که صدای تار را شنیدم، صدایی که مرا مسحور خودش کرد. در طول کنسرت انگار در آسمان ها سیر می کردم. موسیقی ایران حرف های بسیاری برای جهانیان دارد. براحتی می تواند موسیقی جهانی شود. من یکی از طرفداران این موسیقی هستم.
 
آیا با خانواده خود در تهران زندگی می کنید؟
 
خیر من تنها در تهران زندگی می کنم و گاه گاهی برای سرزدن به خانواده و دوستانم به فنلاند سفر می کنم و البته آنها نیز برای دیدن من گاهی به تهران می آیند و با هم به دیدن جاذبه های ایران می رویم. شاید زندگی دیپلماتیک من باعث شده تا کمی از خانواده فاصله بگیرم. هر چند سفر نوروزی ما به اصفهان از آن تجربه های بی نظیر بود.
 
چه چیز اصفهان برایتان جالب توجه بود؟
 
مگر امکان دارد که به اصفهان سفر کنید و از پل معروف سی و سه پل لذت نبرید. شاید بتوان گفت پس از میدان نقش جهان این پل هویت اصلی اصفهان است؛ بنابراین همه گردشگران بدون تردید دست کم یک عکس یادگاری کنار این پل تاریخی دارند. واقعا مهندسی این پل بیانگر توانمندی و دانش ایرانیان در گذشته بوده که تحسین برانگیز است. به عقیده من مهندسان ایران باستان با درهم شکستن قوانین ساخت و ساز از مصالح خشن مثل سنگ، آهک و آجر توانستند یک اثر هنری زیبا خلق کنند که ستودنی است. به نظر من آثار باستانی موجود در اصفهان نمونه کاملی از هنر، مهندسی، معماری و به طور کلی تمدن ایران زمین است.
 
به غیر از آثار باستانی در شهر اصفهان چه چیزی نظر شما را بیشتر به خود جلب کرد؟
 
اولین موضوع ترافیک کم این شهر و بعد عادت خوب دوچرخه سواری مردمان این شهر بود عادتی که در کشور من و بیشتر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ترافیک و حفظ محیط زیست از آن بخوبی استفاده می شود، ولی در ایران زیاد مرسوم نیست.
 
شما در تهران چگونه به محل خود می روید؟
 
به غیر از زمانی که دیدارهای رسمی دارم، سعی می کنم از مترو استفاده کنم و حتی بیشتر کارمندان سفارت را هم به این کار تشویق می کنم. به عقیده من سیستم حمل و نقل مترو در تهران یکی از پیشرفته ترین ها در دنیاست. علاقه مند هستم متخصصان کشورم را برای بازدید از این توانمندی ایران دعوت کنم تا از نحوه تزئین ایستگاه های تهران برای تزئین ایستگاه های مترو در فنلاند استفاده کنند.
 
چه چیز ایستگاه های مترو اینقدر نظر شما را به خود جلب کرده است؟
 
برخی ایستگاه های تهران مثل ایستگاه تجریش و شهید بهشتی با صنایع دستی و هنرنمایی هنرمندان فوق العاده زیبا تزئین شده اند و گاهی اوقات در برخی ایستگاه ها حتی نمایشگاه های هنری نیز برگزار می شود که واقعا باعث جلب نظر من شده که مسئولان مترو چقدر دقیق به زیبایی های هنری و بصری مردم نیز اهمیت داده اند. بار ها به ایستگاه تجریش می روم تا از نمایشگاه های هنری داخل آن دیدن کنم و با دیدن این همه زیبایی آن هم در ایستگاه مترو به یاد ضرب المثلی معروف که بارها از همکارانم در سفارت شنیده ام افتادم که می گوید هنر نزد ایرانیان است و بس.
 
زیباترین نمایشگاهی که در ایستگاه تجریش دیده اید؟
 
دو تا از نمایشگاه های عکس این ایستگاه تاثیر فراوانی بر من گذاشت. اولین نمایشگاه مربوط به عکس های عاشورا بود که حس غریبی در من ایجاد کرد و دیگری مربوط به نمایشگاه عکس زمستان بود. این دو به یاد ماندنی ترین خاطره های من از نمایشگاه های ایستگاه مترو بودند.
 
چه تعداد ایرانی در کشور شما ساکن هستند؟
 
آمار دقیقی اکنون ندارم؛ اما فکر می کنم جمعیت ایرانیان فنلاند حدود 6000 نفر هستند.
 
آیا آماری از گردشگران ایرانی که به فنلاند سفر کرده اند در دست دارید؟
 
صادقانه بگویم خیر، هیچ آماری در دست ندارم؛ اما با توجه به تعداد محدود ایرانیان مقیم فنلاند نباید این تعداد یعنی حضور گردشگران در کشور من نیز زیاد باشد.
 
طبیعت ایران می تواند به عنوان جاذبه برای جلب نظر گردشگران خارجی باشد؟
 
همان طور که می دانید فنلاند یکی از کشورهای جهان است که روی طبیعت خود برای جلب نظر گردشگران سرمایه گذاری کرده است و از آنجایی که طبیعت ایران هم واقعا زیباست، پاسخ شما مثبت است؛ بنابراین طبیعت بکر ایران می تواند به عنوان مهم ترین جاذبه گردشگری پس از محوطه های باستانی آن باشد، ولی نباید فراموش کنیم که طبیعت شکننده است و باید آن را بخوبی محافظت کنیم تا بتوانیم مستمر از این طبیعت برای رشد اکوتوریسم استفاده کنیم. البته من فکر می کنم حفظ محیط زیست برای همه مردم جهان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین اجازه ندهیم توسعه گردشگری محیط زیست ما را نابود کند؛ چون این طبیعت به عنوان سرمایه اصلی گردشگری است.
 
میانه تان با غذاهای ایرانی چطور است؟
 
بدون تردید یکی از مزیت های غذاهای ایرانی سلامتی و کیفیت آنهاست. اعتقاد دارم که با کیفیت ترین مواد غذایی را در ایران دیده ام، چون هنوز کشاورزی سنتی در این کشور رواج دارد؛ بنابراین کیفیت مواد خوراکی بهترین است. این کیفیت و البته تنوع غذاهای ایرانی می تواند باعث جلب نظر گردشگران بشود ایران می تواند با این روش و البته عطر و طعم غذاهای لذیذ خود هرساله تعداد زیادی را در کشور خود پذیرایی کند.
 
کدام غذای ایرانی به عنوان گزینه برتر شماست؟
 
اولین گزینه من برای غذاهای ایرانی فسنجان است؛ آن هم چون رب انار برای تهیه این غذا استفاده می کنند و البته قورمه سبزی و آبگوشت ـ که انگار غذاهای محبوب ایرانی ها  هستند گزینه های بعدی - خواهد بود.
 
توصیه غذاهای ایرانی شما برای دوستانتان چیست؟
 
کباب های ایرانی را امتحان کنند و از میوه های سالم ایران هم غافل نشوند و سلامت خود را با خشکبار ایرانی تضمین کنند. این توصیه من به تک تک دوستان خودم درباره غذاهای ایرانی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *