جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
پژوهشگر ادبیات:

"قهرمان" از بهترین غزل‌سرایان خراسان بود

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب: 287877
محمدرضا راشد محصل گفت: محمد قهرمان یکی از بهترین غزل‌سرایان خراسان محسوب می‌شد که دقت نظر زیاد و تخیل وسیع و همچنین بهره‌گیری از فرهنگی گسترده در شعرهای وی موج می‌زد.
"قهرمان" از بهترین غزل‌سرایان خراسان بود
به گزارش جهان، این پژوهشگر ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به درگذشت محمد قهرمان، شاعر خراسانی، اظهار کرد: وی علاوه بر شخصیتی شاعرانه، اهل فرهنگ و تحقیق نیز بود و هر کدام از اقداماتش در زمینه ادبیات ارزشمند بوده و تأثیرات زیادی بر گسترش و رشد ادبیات داشته است.

او ادامه داد: قهرمان در حدود 10 دیوان از شاعران بزرگ سبک هندی را تصحیح کرد که در این میان می‌توان به تصحیح "دیوان صائب تبریزی" اشاره کرد.

عضو فرهنگسرای فردوسی اظهار کرد: در غزل نیز کسی نتوانست مانند او فعالیت کند و مشکل می‌توان جانشینی برای وی تعیین کرد.

راشد محصل با اشاره به شعرهای محلی این شاعر خراسانی، خاطرنشان کرد: او زبان بومی تربت حیدریه را خوب می‌دانست و بسیاری از اشعار وی که به زبان محلی سروده شده‌اند، در ردیف اول شعر بومی قرار دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی با بیان این‌که محمد قهرمان از ستون‌های اصلی ادب خراسان است، افزود: محمد قهرمان تا حدود 40 سال پس از مرگ مرحوم فرخ،‌ جلسات شعری او را ادامه داد که تأثیر زیادی در ترویج و تربیت شاعران جوان و علاقه‌مندان به ادبیات گذاشت.

او در ادامه عنوان کرد: مطمئناً با درگذشت محمد قهرمان خلأ زیادی در شعر خراسان و برگزاری جلسات شعری احساس خواهد شد، چرا که این جلسات تأثیر زیادی در پرورش استعدادهای شعری داشت.

راشد محصل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص ارتباط محمد قهرمان با شاعرانی مانند اخوان ثالث و شفیعی کدکنی، اظهار کرد: این شاعران در مجالس شعری مرحوم فرخ با یکدیگر در ارتباط بودند که پس از مرگ وی این جلسات در خانه قهرمان برپا بود.

این پژوهشگر ادبیات افزود: دوستی این سه شاعر بر مبنای ادب و اخلاق اجتماعی پایه‌گذاری شده بود و این سه تن را به شاعران بزرگی تبدیل کرد.

راشد محصل ادامه داد: محمد قهرمان بیش‌تر متوجه سبک‌های سنتی در شعر بود و غزل کار می‌کرد، در حالی که شفیعی کدکنی اشعار نو و نیمایی را امتحان می‌کرد و اخوان ثالث نیز در هر دو سبک شعری فعالیت داشت.

او افزود: این شاعران تأثیر زیادی بر یکدیگر گذاشتند و نامه‌هایی که بین اخوان و مرحوم قهرمان رد و بدل می‌شد، نیز از ارزش ادبی بالایی برخوردار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *