يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۳
زاکانی در نشست خبری:

زاکانی:پیشنهاد دادم،ائتلاف گفتمانی میان حداد،جلیلی،لنکرانی وبنده تشکیل شود

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 287610
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه بازگشت به 20 سال گذشته کشور را به قهقرا خواهد برد و فاصله ای 300-200 ساله در رسیدن به اهداف ایجاد خواهد کرد که امکان جبران آن نخواهد بود گفت: در این شرایط اصولگرایان نیاز به همگرایی و وحدت در مقابل رقیب دارند.
زاکانی:پیشنهاد دادم،ائتلاف گفتمانی میان حداد،جلیلی،لنکرانی وبنده تشکیل شود
به گزارش جهان به نقل از مهر، علیرضا زاکانی در نشستی خبری که پیش از ظهر امروز در خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار کرد: امروز کشور در شرایط بسیار خطیری قرار گرفته است چرا که ظرفیت های بسیار بالایی دارد که برخی از آنها به قوت رسیده و برخی دیگر هنوز بالفعل نشده اند. از طرفی در داخل آسیب هایی وجود دارد و در فضای پیرامونی هم تهدیداتی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: در چنین شرایطی معتقدیم که روش و منش امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی که با توکل بر خدا، توسل بر اهل بیت و با به میدان آوردن مردم دنبال شده و می شود بهترین روش برای ادامه انقلاب اسلامی است. همان طور که در پیروزی انقلاب اسلامی، 8 سال دفاع مقدس، برگزاری انتخابات و راهپیمایی های مختلف بعد از انقلاب شاهد به کارگیری این روش در استحکام انقلاب اسلامی بوده ایم.

زاکانی با بیان اینکه استراتژی امام (ره) و رهبر معظم انقلاب آگاهی بخشی و فراهم کردن زمینه حضور مردم در عرصه های مختلف است تصریح کرد: امروز ما دو نگاه و شیوه را در تقابل با یکدیگر می بینیم. نگاه اول که دقت و توجه خود را بر پایه داشته های کشور در جهت تحقق اهداف انقلاب به کار می گیرد و معتقد است که ایران را باید بر بام دنیا نشاند و نگرش دوم توجه به خارج از کشور و استمداد طلبیدن از بیگانگان برای رفع مشکلات کشور است که از ابتدای انقلاب این دو نگاه در تقابل با یکدیگر بوده اند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما جز توجه به داشته های ملی و اعتقادات ایمانی خود نمی توانیم دل به مجموعه ای برای خروج از مشکلات کشور داشته باشیم که در خارج از کشور است نمونه این امر را هم می توان در نگاه سازشکارانه برای تعطیلی امکانات هسته ای کشور اشاره کرد. در زمانی که این نگاه حاکم بود ما طی سال های 82 و 83 شش قطعنامه از شورای حکام گرفتیم اما امروز خط مقاومت مدبرانه مسیری را دنبال کرده که حق داشتن
اولین پیام حضور آقای هاشمی دقت و متوجه کردن اصولگرایان به این است که رقیب در درون جریان اصولگرایی نیست. بحث من هم شخص ایشان نیست بلکه عناصر و اجزایی هستند که وی را به میدان فرستادند لذا اصولگرایان باید وحدت کنند تا از رقابت بپرهیزند.
انرژی هسته ای برای ما ثابت شده و غرب بر سر میزان آن با ما بحث می کند و امروز آنها در موضع انفعال قرار گرفته اند.

وی با بیان این که مخالفین جهت گیری اصولگرایانه کشور و مخالفین اصل نظام امروز به یک جهت گیری مشترک رسیده اند تا میر کشور را به مسیر سازش تغییر دهند گفت: بزرگترین آفت در کشور بعد از دفاع مقدس در پیش گرفتن مسیر سازندگی بود که با همراه شدن آن با نگاه غلط اقتصاد آزاد، فرهنگ اشرافی گری، تبار سالاری و ... بستر ساز جدی تهاجم فرهنگی غرب شد و آسیب های اساسی را در دوران اصلاحات برای کشور به وجود آورد چرا که به تعبیر آقای هاشمی اصلاحات ادامه دوران سازندگی است.

زاکانی افزود: امروز بعد از 34 سال از گذشت انقلاب اسلامی اگر دعوتی برای بازگشت به 20 سال گذشته صورت می گیرد به منظور به قهقرا بردن مسیر انقلاب اسلامی است. در  حال حاضر کسانی در عرصه رقابت هستند که توصیه به حرکت قهقرایی و دعوت به 20 سال گذشته می کنند که این موضوع یک فاصله 200-300 ساله را برای کشور به وجود می آورد که امکان جبران آن نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اصولگرایان در چنین شرایطی نیاز به همگرایی و وحدت در مقابل یک رقیب مشخص دارند خاطرنشان کرد: دعوت به دوران سازندگی دعوتی است که تجربه آن را داریم. و این درحالی است که در آن دوران رئیس جمهور وقت کمترین مانع را در رسیدن به اهداف داشت ضمن اینکه توانمندی آقای هاشمی نسبت به 20 سال گذشته از زمین تا آسمان متفاوت است.

وی با تاکید بر این که عناصر دوران سازندگی همراه با عناصر دوران اصلاحات و افراد حاکم فعلی در کشور به دنبال ایجاد تلاطم در آینده کشور هستند گفت: در حال حاضر در کشور نیاز به آرامش برای رفع مشکلات موجود دارد اما عده ای به دنبال دعوت به بی ثباتی و تنش های گذشته هستند. برای یادآوری باید عرض کنیم که در آن دوران علاوه بر ایجاد آسیب های جدی فرهنگی و اعتقادی تورم 49.7 درصدی را تجربه کردیم. این افراد امروز وعده هایی می دهند که با حضور عناصر خارجی بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

زاکانی ابراز عقیده کرد که اگر مشکلات داخلی با حضور عوامل خارجی در مقطع کوتاهی رفع شود، مشکلات عدیده ای در طی آن در سالیان سال برای ما ایجاد خواهد شد لذا امیدوارم در فضای رقابتی اما در چارچوب قانون و اخلاق بتوانیم حضور گسترده مردم در انتخابات را تجربه کرده و شاهد استمرار جهت گیری خدمت گزاری خالصانه به مردم باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی
امروز بازار تکذیب های صوری داغ است و موضوع هزینه های تبلیغاتی دولت برای انتخابات مجلس توسط تعدادی از نمایندگان گفته شده بود که حتی یکی از اعضای هیات رئیسه نیز بر این موضوع شهادت داد و اقای لاریجانی دستور دادند که این موضوع پیگیری شود.
در کنار رفع مشکلات فرهنگی از اولویت های اصلی کشور است تصریح کرد: امروز جزوه ای به شما خبرنگاران ارایه خواهم کرد که پیرامون مبانی، اصول و رویکردهای تحولی در آن توضیحاتی ارایه خواهد شد. در آینده هم نسبت به انتشار برنامه ها و معرفی الگو و مدلی که کارگزاران نظام بر اساس آن باید انتخاب شوند اقدام خواهیم کرد.

در ادامه این نشست خبری زاکانی در مورد ورود هاشمی به صحنه انتخابات گفت: مجموعه دوم خرداد با توجه به عدم استقبالشان در جامعه به دنبال مسیری برای بازگشت می گشتند و بهترین پتانسیل را در آقای هاشمی دیدند و احساس می کنند که ایشان ظرفیت هایی که عوامل پیروزی آنها را فراهم کند، می تواند داشته باشد.

وی افزود: اصلاح طلبان امید دارند تا هاشمی زمینه بازگشت آنان را به حکومت فراهم کند.

کاندیدای جبهه حماسه سازان ادامه داد: بخشی از عناصری که نتوانستند خاستگاه‌های جدی خود را در عرصه های مختلف فراهم ببینند نیز برای رسیدن به مطامع خود به دنبال حضور هاشمی در انتخابات هستند و عده دیگری که جهت گیری های اساسی با نظام دارند می خواهند با حمایت از هاشمی یک ظرفیتی را در مقابل کشور ایجاد کنند.

توجه به توانائی های فکری و جسمی کاندیداها مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد تایید صلاحیت و یا رد صلاحیت هاشمی توسط شورای نگهبان گفت: در مورد شرایط هاشمی شورای نگهبان باید نظر دهد و شورای نگهبان هر کاندیدایی که جزء رجل سیاسی- مذهبی و دارای شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی باشند، را تایید صلاحیت خواهد کرد.

زاکانی با بیان اینکه توجه به توانایی های فکری و جسمی کاندیداها نیز باید مورد توجه شورای نگهبان قرار گیرد، گفت: با عنایت به اقتضائات امروز کشور و مشکلاتی که با آن گریبانگیر هستیم کاندیداها علاوه بر شرایط اصل 115 قانون اساسی باید توانایی های ذهنی و جسمی هم داشته باشند، اما در هر صورت تشخیص با شورای نگهبان است.

لنکرانی هم می تواند عضو ائتلاف گفتمانی باشد

وی همچنین در مورد پیشنهادش برای تشکیل یک ائتلاف گفتمانی میان برخی از کاندیداها با توجه به تغییر آرایش سیاسی انتخابات تصریح کرد: بعد از رایزنی با برخی از دوستان مدلی را ارائه کردیم که طبق آن بتوانیم به یک کاندیدای واحد برسیم.

کاندیدای جبهه حماسه سازان افزود: پیشنهاد دادم عناصری که بیشترین قرابت فکری و ذهنی با یکدیگر دارند، در نهایت یک نفر را از میان خودشان انتخاب کنند که اسامی را هم ذکر کردم و از آقایان جلیلی
ما با اندیشه ای که آقای هاشمی مطرح می کنند به قربانگاه می رویم و عملا خود را در مسیری می اندازیم که نه تنها هیچ کمکی به پیشبرد اهداف بیداری اسلامی نمی کنیم بلکه ابزار دستی برای مانع از تحقق بیداری اسلامی در منطقه خواهیم شد.
و حدادعادل برای حضور در این ائتلاف نام بردم.

کاندیدای جبهه حماسه سازان اذعان کرد: در نشستی خبرنگاری از من در مورد حضور آقای لنکرانی هم پرسید که من گفتم آقای لنکرانی را هم در این چارچوب می بینم اما پیوستن ایشان به این ائتلاف بستگی به نظر جبهه پایداری دارد و به عقیده من این سه نفر و بنده با تشکیل ائتلاف گفتمانی و نهایتا حضور یک نفر در 24 خرداد ماه باید در عرصه رقابت حاضر شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد ساز و کار رسیدن به کاندیدای نهایی در این ائتلاف گفتمانی گفت: این مدل مسیر خاص خودش را دنبال می کند و بنا بر اقبال مردمی نفر نهایی انتخاب خواهد شد.

برنامه هایم را روز گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار دادم

زاکانی همچنین در مورد رد و یا تایید صلاحیتش در شورای نگهبان گفت: هیچ نکته خاصی دال بر رد صلاحیتم تاکنون بدست بنده نرسیده و روز گذشته نیز برنامه هایم را به شورای نگهبان تقدیم کردم و قرار شد امروز خلاصه ای از این برنامه را در اختیار آنان قرار دهم.

وی ادامه داد: حدود 10 روز پیش نیز هم جلسه ای با شورای نگهبان داشتم و در مورد چارچوب‌های فکری، دیدگاه ها و نوع نگاهم به آینده مطالبی را به این شورا عرضه داشتم.

کاندیدای جبهه حماسه سازان در پاسخ به این سوال که آیا با دیگر کاندیداهای اصولگرایان برای رسیدن به وحدت جلساتی داشته اید یا خیر؟، گفت: جلسه خاصی با نامزد ویژه ای نداشتیم، اما یک ارتباط مستمری با آقای حدادعادل به واسطه قرابت و نزدیکی که میان ما دو نفر است، دارم.

هاشمی تجدید نظر طلب شده است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی و تغییر رویکرد ایشان نسبت به مبانی انقلاب و ملاک ها و معیار های رهبری، گفت: ماه ها قبل ایشان اظهارنظری داشتند و در این اظهارات تاکید داشتند روشی که ما قبلا در گذشته اعمال می کردیم روشی است که نیاز امروز جامعه است یعنی ما را به بازگشت 20 سال پیش دعوت می کند.

زاکانی با اشاره به سخنان اخیر هاشمی درباره اسرائیل گفت: آقای هاشمی در مسیری که تا به امروز طی کرده اند با توجه به اعتقادات گذشته‌شان تجدیدنظر طلب شدند و نشان می دهند به 20 سال گذشته می خواهد برگردد و نه تنها به 20 سال قبل بلکه می خواهد به سال های قبل از انقلاب بازگردیم.

با نگاه رافت طلبی برای حل مشکلات کشور به قبل از انقلاب بر می گردیم

وی افزود: برخی از عناصر وابسته به ایشان و حاضر در صحنه به صراحت بیان داشتند که باید
آقای هاشمی در مسیری که تا به امروز طی کرده اند با توجه به اعتقادات گذشته‌شان تجدیدنظر طلب شدند و نشان می دهند به 20 سال گذشته می خواهد برگردد و نه تنها به 20 سال قبل بلکه می خواهد به سال های قبل از انقلاب بازگردیم، لذا با ملاک ها و معیارهایی که رهبری مطرح کردند نسبت به آن عدول پیدا کردند.
کدخدای ده را ببینیم و ارتباط خود را با آن طرف درست کنیم یعنی یک نگاه رأفت طلبی برای حل مشکلات کشور و با این نگاه به قبل از انقلاب برمی گردیم.

زاکانی با اشاره به ظرفیت هایی که برای ایران در عرصه های جهانی و منطقه ای ایجاد شده است، گفت: ما با اندیشه ای که آقای هاشمی مطرح می کنند به قربانگاه می رویم و عملا خود را در مسیری می اندازیم که نه تنها هیچ کمکی به پیشبرد اهداف بیداری اسلامی نمی کنیم بلکه مانعی برای تحقق بیداری اسلامی در منطقه خواهیم شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نوع نگرش و دیدگاه کشور عزیزمان را به بن بست می کشاند و به نظام سلطه کمک می کند که بتواند اهداف خود را در منطقه و جهان با سرعت بخشی بالا مطرح کند.

با ورود هاشمی به انتخابات شور و شعف در بیگانگان ایجاد شده است

وی با اشاره به شور و شعفی که در دشمنان و بیگانگان پس از حضور هاشمی در انتخابات بوجود آمده است، گفت: با توجه به فعال شدن دشمنان و پیدا شدن بارقه های امید در آنان اگر به توفیق برسند و نقشه هایشان عملیاتی شود، خطر نظام را تهدید می کند و اگر به توفیق هم نرسند یک زمینه آشوب را برای نظام فراهم خواهند کرد و در این میان چشم شان به تفرقه میان اصولگرایان دوخته شده است.

زاکانی خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است حتی منافقان نیز بی پروا از حضور هاشمی در انتخابات اعلام حمایت کردند و با توجه به شور و شعفی که در بیگانگان ایجاد شده است باید این موضوع موجب افزایش حساسیت ما شود.

در ادامه این نشست خبرنگار ایرنا از زاکانی پرسید که شما در سال 90 و 91 مبلغ یک میلیارد از سازمان تبلیغات اسلامی وجه نقد بابت نشریه پنجره دریافت کرده اید تاکنون چه فعالیت های فرهنگی در این نشریه صورت گرفته است، گفت: این سوال نیز در ادامه همان سوال های جهت دار خبرگزاری دولت در نشست خبری گذشته است.

خبرنگار گفت: آن موضوع هم توسط مجلس تکذیب شد.

زاکانی پاسخ داد: امروز بازار تکذیب های صوری داغ است و موضوع هزینه های تبلیغاتی دولت برای انتخابات مجلس توسط تعدادی از نمایندگان گفته شده بود که حتی یکی از اعضای هیات رئیسه نیز بر این موضوع شهادت داد و اقای لاریجانی دستور دادند که این موضوع پیگیری شود. بنابراین در مورد این ادعای جدیدتان هم ما چنین وجهی دریافت نکرده ایم اگر سند دارید بیاورید.

خبرنگار نیز گفت: اسنادش موجود است.

زاکانی توضیح داد: سازمان تبلیغات مانند دیگر ارگان ها با ما قرارداد دارد و به ازای این قرارداد از ما نشریه می خرد و توزیع می کند.

وی افزود: کل گردش مالی پنجره در یک سال به چنین رقمی نمی رسد و ما با 8 سازمان دیگر نیز کار می
پیشنهاد دادم عناصری که بیشترین قرابت فکری و ذهنی با یکدیگر دارند، در نهایت یک نفر را از میان خودشان انتخاب کنند که اسامی را هم ذکر کردم و از آقایان جلیلی و حدادعادل برای حضور در این ائتلاف نام بردم.
کنیم که کم و زیاد از ما نشریه خریداری می‌کنند و این امر متداولی است و این حداقل نوع تدبیری است که برای ادامه کار وجود دارد.

زاکانی تاکید کرد: اگر شما برای اثبات ادعایتان سندی دارید، منتشر کنید و ما نیز پاسخ مناسبی در نشریه پنجره خواهیم داد.

حل مشکلات اقتصادی با رویکرد فرهنگی از ویژگی برنامه زاکانی

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی براینکه برنامه ای که به شورای نگهبان تقدیم کردید چه ویژگی ها و سرفصل هایی دارد؟ خاطرنشان کرد: تفاوت این برنامه با سایر برنامه ها در این است که خاستگاهش اسلام ناب و دیگاهها و معیارهای امام و رهبری است.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن این برنامه منجر به تحول در کشور می شود، گفت: اولویت برنامه من اقتصاد است اما به مسائل فرهنگی نیز توجه شده است و حتی برخی از مشکلات اقتصادی نیز با رویکرد فرهنگی نگاه شده است.

زاکانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه وجود هاشمی تا چه حد باعث شده که اصولگرایان به فکر اتحاد و حمایت از یک نامزد مشخص در انتخابات ریاست جمهوری آینده باشند گفت: معتقدم جنبه مثبت این حضور این است که ما را بیدار کند و اینکه پیامی به کاندیداها بدهد در این راستا که حفظ جهت گیری کشور اولی بر انتخاب افراد است.

وی افزود: کشور ما امروز نیاز به یک تحول همه جانبه دارد و نباید در این شرایط به شرایط فعلی دل ببندیم بلکه باید  به دنبال شناسایی و مرتفع کردن مشکلات باشیم. اولین پیام حضور آقای هاشمی دقت و متوجه کردن اصولگرایان به این است که رقیب در درون جریان اصولگرایی نیست. بحث من هم شخص ایشان نیست بلکه عناصر و اجزایی هستند که وی را به میدان فرستادند لذا اصولگرایان باید وحدت کنند و از رقابت با هم بپرهیزند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در عین حال تصریح کرد: اما اینکه یک یا چند نفر در صحنه انتخابات در جریان اصولگرایی حاضر باشند نیازمند گذشت زمان است. باید منتظر بررسی های شورای نگهبان و احراز صلاحیت کاندیداها بود و پس از آن به معرفی کاندیدا و چگونگی وحدت اظهارنظر کرد.

وی در پاسخ به این سوال که پس از ثبت نام آقای هاشمی چه برنامه و کار عملی برای همگرایی در بین اصولگرایان انجام شده است گفت: دغدغه این موضوع ایجاد شده و برخی هم آنرا به زبان آورده اند طبیعی است که جمع بین مخالفین اصولگرایی و مخالفین نظام این موضوع را می طلبد که اصولگرایان همگرایی داشته باشند و به سمتی بروند که نتیجه اش پیروزی آنها در انتخابات باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *