سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱۶
۸
حاشیه ای از مناظره اقتصادی زنده تلویزیونی در برنامه پایش

پاسخ جالب نادران به جمله "ما همه شاگرد هاشمی هستیم!"

چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب: 285665
مناظره الیاس نادران سخنگوی اقتصادی جبهه حماسه سازان و منتقد سیاست های اقتصادی دولت سازندگی و اکبر ترکان وزیر راه دوران سازندگی در برنامه پایش که به صورت زنده پخش می شد با حاشیه ای همراه بود.
پاسخ جالب نادران به جمله "ما همه شاگرد هاشمی هستیم!"
به گزارش جهان، در این مناظره، نادران پس از اشاره به اذعان تیم اقتصادی دولت سازندگی به اینکه تفکرشان در نظام اقتصادی، لیبرال ـ سرمایه‌داری است، با واکنش ترکان مواجه شد.

ترکان با بیان این مطلب که این موضوع، اعتقاد دولت سازندگی نبوده است گفت: ما همه در مقابل آقای هاشمی شاگرد بودیم. من درباره خودم و دیگران عرض می کنم. هیچ کدام ما خود را در اندازه ای نمی دانستیم که در مقابل نظر یک روحانی مجتهدی مثل آقای هاشمی نظراتی را بدهیم که آن وقت وارد مبانی بشویم.

نادران نیز در واکنش به این مطلب خاطره ای از نمازجمعه آقای هاشمی در زمان صدارت دولت سازندگی بیان می کند که گویای بسیاری از حقایق است.

متن این بخش از مناظره به همراه فیلم در ادامه آمده است:


نادران: در نظام مدیریتی، مدیرانی بودند که کشور را بر اساس همین تفکر اداره کردند. خودشان رسماً اعلام کردند که تفکر ما در نظام اقتصادی کشور، لیبرال ـ سرمایه داری است. شما از لیبرال سرمایه داری...

ترکان: هر کس این حرف را زده خودش هم باید از حرفش دفاع کند.

نادران: از دولت سازندگی درآمده اند آقای مهندس.

ترکان: اینکه دولت سازندگی این اعتقاد را داشته، [باید بگویم] نداشته.

نادران: یعنی حزب سیاسی که از دولت سازندگی [برآمدند] اتفاقا از منسوبین به رئیس دولت بودند...

ترکان: رئیس دولت سازندگی آقای هاشمی است. آقای هاشمی یک روحانی قرآن شناس است.

نادران: من مجموعه دولت را می گویم.

ترکان: ما همه در مقابل آقای هاشمی شاگرد بودیم. من درباره خودم و دیگران عرض می کنم. هیچ کدام ما، خود را در اندازه ای نمی دانستیم که در مقابل نظر یک روحانی مجتهدی مثل آقای هاشمی نظراتی را بدهیم که آن وقت وارد مبانی بشویم.

نادران: اجازه می فرمایید؟... اقتصاد دان هایی بودند که خود آقای هاشمی را هم اداره کردند.

ترکان: نظر شماست.

نادران: عرض می کنم خدمتتان. در نماز جمعه ای ایشان راجع به فقر و شکاف طبقاتی بحث می کردند. فرمودند: آمارِ «تیاسن» هم نشان می دهد که وقتی وضعیت فقر در جامعه به وجود بیاید، این شکاف ناشی از چیست. ایشان متن را غلط خواندند. چون «آمار تیاسن» یک استاد اقتصاد هندی است. یک اسم است. یعنی «آمار تیاسن» نشان می دهد که وقتی فقر در یک جامعه به وجود می آید طبقات اجتماعی آن، چگونه خواهد بود. همان ها تفکر سیاست تعدیل را حاکم کردند بر دولت. آقای هاشمی که سیاست تعدیل اقتصادی را نمی شناخت. از قرآن هم در نیاورده بود. ایشان در خطبه های نماز جمعه زمان جنگشان، در خطبه اول، عدالت اجتماعی، محور فرمایشاتشان بود. خاطرتان هست. ما جوان بودیم و می رفتیم استفاده می کردیم.

ترکان: بعد از جنگ هم بود. فقط در زمان جنگ نبود.

نادران: در دولت سازندگی که سیاست های تعدیل و خصوصی سازی و یکسان سازی نرخ ارز و آزادسازی قیمت ها محور شد، آنها فراموش شد. یعنی مجموعه ای از تفکرات اقتصادی حاکم شد که سنخیتی با آن نظریات نداشت. آقای مهندس! آنها اداره کردند، متأسفانه.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اتفاقا"من مناظره را کامل دیدم و در آن آقای نادران همانند یک شاگرد در مقابل استاد و یا مانند یک کارمند در مقابل رییسش پاسخگویی می کرد و ترکان بسیار مسلط و قوی حرف می زد .
با نگاهی به دوران آقای هاشمی و شرایط اقتصادی آن و نتایج عملکرد آن دوران ، در مقایسه با عملکرد دوران کنونی آقای احمدی نژاد من به دوران هاشمی 12 و به احمدی نژاد 8 می دهم ( از بیست )
مطمئنی دیدی?
شما اول بفرمائید چند کلاس سواد دارید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
برو بابا
خودتو یه بار دست کم نگیریا!!!!!!!!!!!!
رضا
خودتان را به خواب زدید بنابراین نمی شه از خواب بیدارتان کرد
سعدی
اگر سیاست اقتصادی هاشمی در خصوصی سازی و آزاد سازی قیمتها وپرهیز از اقتصاد دولتی و... اشتباه بود چرا الان همه از جمله احمدی نژاد و بقیه دارند پز آن را میدهند؟؟؟

با عناوینی مثل هدفمندی و اصل 44 و ...
حبیبی
Iran, Islamic Republic of
خود نادران هم اشتباه تلفظ میکنه! آمارتیا سن برنده جایزه نوبل اقتصاد. Amartya Sen و نه آمار تیاسن!
محسن
Sweden
متاسفانه گرانی های یکسال اخیر در سایه تحریم ها و شوک وارده از ان باعث شده همه دستاوردهای بزرگ این دولت فعلی زیر سوال برود و بعضی یاد زمان هاشمی بیافتند که در مقایسه با این دولت و مقایسه امارها چیزی برای گفتن ندارند.خداوکیلی اگر این تحریم های بی سابقه و کارشکنی های داخلی نبود الان چه کسی دوست داشت یاد دوران هاشمی را زنده کند و یا حتی بتواند دوران او را با پیشرفت های عظیم دولت احمدی نژاد مقایسه کند؟