شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تروریست‌هاازکدام‌گازشیمیایی‌استفاده‌کردند؟

دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 285147
عضو کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل درباره جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در سوریه ضمن رد هرگونه ادعایی مبنی بر کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط دمشق، تاکید کرد، شواهدی دال بر استفاده معارضان سوری از گاز شیمیایی «سارین» وجود دارد.
تروریست‌هاازکدام‌گازشیمیایی‌استفاده‌کردند؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم و خبرگزاری «رویترز»، «کارلا دل پونته» عضو کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل درباره جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در سوریه گفت، بر اساس شواهد جمع آوری شده توسط محققان از قربانیان جنگ داخلی سوریه و کارکنان پزشکی، معارضان مسلح سوریه از گاز شیمیایی سارین استفاده کردند.

دل پونته افزود، کمیسیون تحقیق که مقر آن در «ژنو» است، دلیلی بر استفاده نیروهای دولت سوریه از سلاح های شیمیایی که تحت قوانین بین المللی ممنوع شده اند، مشاهده نکرده است.

وی در مصاحبه تلویزیونی گفت، کارشناسان ما به کشورهای همجوار (سوریه) رفتند و گفت وگوهایی با قربانیان و کادر پزشکی بیمارستان های میدانی انجام دادند. طبق گزارشی  که آنها هفته گذشته ارائه کردند و من نیز آن را مشاهده کردم شک و تردیدهای قوی وجود دارد که از گاز سارین در سوریه استفاده شده است.

وی تاکید کرد، معارضان سوری و شورشیان از گاز سارین استفاده کردند نه دولت سوریه.

دل پونته به جزئیاتی درباره اینکه معارضان سوری کجا و چه زمانی از این سلاح شیمیایی استفاده کرده است، اشاره ای نکرد.

تحقیق درباره جنایات جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر به صورتی جداگانه از پروژه تحقیق درباره اسقاده احتمالی از سلاح های شیمیایی در سوریه توسط سازمان ملل، انجام می شود.

دولت سوریه و معارضان یکدیگر را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در سه نوبت یعنی کاربرد آن در استان های حلب و دمشق در ماه مارس و استان حمص در دسامبر، متهم می کنند.

مقامات آمریکا نیز هفته گذشته گفتند با «درجات مختلفی از اطمینان» معتقدند نظام سوریه در مقیاسی محدود از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *