جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴۲
۸۹

آیا احتمال دارد تهران هم این روزها بلرزد/ زلزله‌ ۱۰ ریشتری؟

يکشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 282579
پدر زلزله‌شناسی ایران‌ پیش بینی وقوع زلزله ۱۰ ریشتری در خاورمیانه را «داستان» و غیر ممکن می‌داند و می‌گوید: زلزله‌ای با شدت ۱۰ ریشتر تنها در مکانی رخ می‌دهد که بین اقیانوس و قاره باشد.
آیا احتمال دارد تهران هم این روزها بلرزد/ زلزله‌ ۱۰ ریشتری؟
به گزارش جهان، کارشناسان می‌گویند کمتر شهری در ایران به دور از زلزله است چرا که کشورمان روی یکی از دو کمربند زلزله جهان قرار دارد و 80 درصد آن در معرض خطر زلزله‌شدید است. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که از 600 شهر کشور تنها 6 شهر در امان هستند. گسل‌ها و آتش‌فشان‌ها تنها علامت‌هایی بی‌خطر روی نقشه نیستند. آنها می‌توانند فعال شوند و زلزله را برای ایرانی‌ها به ارمغان بیاورند!‌

هنوز خاطره تلخ زلزله اهر، هریس و ورزقان در آستانه اولین سوز هوای سرد از خاطر ایرانی‌ها نرفته بود که امسال نیز سال نوی جامعه ایرانی با زلزله‌های پی در پی تلخ شد. پس از تعطیلات نوروزی، روزی نیامده که ایرانی‌ها نام زلزله را از رسانه‌های کشور نشنوند. یک روز زمین در بوشهر و دشتی می‌لرزد و یک روز در خراسان. روز دیگر شهرهای سراوان و خاش در سیستان و بلوچستان طعمه زلزله می‌شود و پس از آن تسوج در آذربایجان‌شرقی می‌لرزد. جدیدترین خبرها هم از تکان‌های زمین در استان‌های فارس و اصفهان خبر می‌دهد.

از سوی دیگر دیروز خبرگزاری ایلنا به نقل از مرکز زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد که بین روزهای 5 تا 10 اردیبهشت زلزله‌ای به بزرگی 9 تا 10 ریشتر در خاورمیانه به وقوع خواهد پیوست که این زلزله می‌تواند کل منطقه خاورمیانه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند.

پیش‌بینی‌ای که بهرام عکاشه پدر زلزله‌شناسی ایران‌آن را «داستان» خوانده و غیر ممکن می‌داند. او به تهران امروز می‌گوید:« زلزله‌ای با شدت 10 ریشتر تنها در مکانی رخ می‌دهد که بین اقیانوس و قاره باشد. با توجه به تحمل سنگ ها در منطقه خاورمیانه وقوع چنین زلزله‌ای بعید است.»

*خطر زلزله احتمالی تهران هنوز وجود دارد

این لرزش‌ها هیچ‌گاه سبب نشده تا کارشناسان از زلزله احتمالی تهران غافل شوند! چرا که رشد بی‌رویه این کلانشهر طی دهه‌های اخیر سبب شده تا تمرکز جمعیت و سازه‌های فرسوده و غیراستاندارد به خطری جدی تبدیل شود.

به گفته بهرام عکاشه پدر زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران «وقوع زلزله‌های پی در پی در کشور نشان می‌دهد که منطقه در زمینه زلزله آبستن حوادثی است.»

او  می‌گوید: «بروز زلزله در نقاط مختلف کشور به این معنا نیست که انرژی در منطقه تخلیه شده و دیگر از زلزله‌های بعدی مصون هستیم بلکه گویای این موضوع است که ایران در این شرایط به علت مباحث زمین ساختی در برابر زلزله بسیار آسیب‌پذیر است. برای همین است که سازمان مدیریت بحران باید آمادگی کافی برای مقابله با زلزله تهران را داشته باشد. تصورها باید این باشد که زلزله پشت در منتظر است.»

*کاهش مقاومت سنگ‌ها

یک هفته پس از تعطیلات نوروزی امسال، هنوز حال و هوای دید و بازدید و مسافرت نوروزی از سر مردم نپریده بود که زلزله‌ای به بزرگی 6.1‌‌ریشتر شهرستان دشتی در استان بوشهر را لرزاند. کشته شدن 37 نفر از هموطنان‌مان در این استان سبب شد تا آیت‌الله صفایی‌بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، یک روز پس از زلزله، در این استان سه روز عزای عمومی اعلام کند.

اما این همه ماجرا نبود. تکان‌های شدید زمین در این استان، 850 زخمی را راهی بیمارستان کرد و شائبه آسیب‌دیدن نیروگاه اتمی استان بوشهر را به وجود آورد. شائبه‌ای که هم از سوی حسنوند استاندار این استان و هم توسط جعفری مجری طرح نیروگاه بوشهر در همان دقایق اولیه تکذیب شد.

*باز هم زلزله!

خبرهای بعدی از زلزله‌هایی با شدت کمتر در تسوج آذربایجان‌شرقی و خراسان رسید. اما به فاصله یک هفته از زلزله بوشهر؛ گُشت، خاش و سراوان در سیستان و بلوچستان لرزید. زمین لرزه‌ای با شدت 7.8 ریشتر که حتی در دهلی نو احساس شد و مردم در امارات متحده عربی یک شب را از ترس پس لرزه‌ها در خیابان صبح کردند.

آن سوی مرزهای شرقی کشور، در کویته نیز چند شهروند پاکستانی زیر آوار زلزله جان باختند. به گفته عکاشه «پدیده‌ای که با آن مواجه‌ایم و تکرار زلزله‌ها در استان‌های مختلف، نشانه این است که باید آمادگی بیشتری در ارتباط با زلزله داشت. با اینکه عامل وقوع زلزله را می‌توان در دو دسته در کشور تقسم‌بندی کرد؛ زلزله‌های ناشی از فعالیت‌های آتش‌فشانی و زلزله‌های ناشی از عوامل زمین‌ساختی اما کوه‌های البرز و زاگرس و همچنین منطقه کویر با یکدیگر در ارتباط هستند.»

او ادامه می‌دهد: «زلزله‌های اخیر ناشی از فشارهای زمین ساختی است و فشارهای زمین ساختی به دلیل حرکت صفحه شبه جزیره عربستان به سمت شرق، شبه قاره هند به سمت شمال غرب و صفحه دریای عمان به زیر صفحه منطقه سیستان و بلوچستان است. همین فشارهاست که موجب کاهش مقاومت سنگ‌ها و در پی آن وقوع زلزله‌شده است و ما باید همیشه در حالت آماده باش باشیم.»

*پایتخت و زلزله احتمالی

چند سالی می‌شود که اخبار زلزله احتمالی پایتخت داغ است. قرار است پایتخت در جنگی نابرابر با زلزله بجنگد. هرچند با توانمندی‌ و قابلیت‌های موجود و با طراحی و راه‌اندازی «سامانه تخمین خسارت» گامی موثر در زمینه تطبیق نیازها در زمان بحران برداشته شده است، اما تاثیر مولفه‌های متعددی چون شدت، فاصله، عمق و... در افزایش یا کاهش خسارات وارده را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل تخمین میزان خسارات و تلفات میسر نیست و در ادامه آن نمی‌توان میزان آمادگی را مشخص کرد.

عکاشه در این باره می‌گوید: «حداقل می‌توان 10 مورد مستند را با اعداد و ارقام ثبت شده نشان داد که زلزله‌های پهنه تهران با شدتی بالا نظیر 7.7 ریشتر رخ می‌دهد. مثلا در سال 1830 میلادی در ماه مارس در پهنه تهران زلزله‌ای رخ داد که با در نظر داشتن جمعیت آن زمان حدود 45 هزار نفر کشته شدند. پهنه تهران این روزها 14 میلیون نفر جمعیت دارد. بدون شک با وقوع چنین زلزله‌ای تعداد کشته شده‌ها میلیونی خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «این اظهارنظر تنها بر اساس تفکرات شخصی من نیست. در سال 80 شهرداری تهران و آژانس بین‌المللی حوادث غیر مترقبه قراردادی را منعقد کردند که به موجب آن شهر تهران از نظر آسیب‌پذیری در برابر زلزله مورد بررسی قرار گرفت و در آن خسارت جانی به تهرانی‌ها تا میلیون‌ها نفر اعلام شد.»

کارشناسان می‌گویند برای پایتختی که بیش از 200 سال عمر دارد نمی‌توان با برنامه‌های ضربتی آمادگی در برابر زلزله ایجاد کرد چرا که در زمان بزرگ شدن این شهر، برنامه مدونی برای اقدامات پیشگیرانه درباره نوسازی بافت فرسوده، مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها و... انجام نشده است. به همین دلیل است که وضعیت امروز تهران با 50 سال پیش از آن در برابر زلزله متفاوت است.

اگر در این شهر زلزله‌ای 7 ریشتری رخ دهد خسارت‌های مالی زیادی به افراد وارد می‌شود. زخمی‌های زیادی بر جای می‌گذارد. صدمات زیادی به شریان‌های حیاتی آب، برق، گاز، پل‌های مواصلاتی و... وارد می‌شود و چون اقدامات زیادی درخصوص پیشگیری انجام نشده، توان موجود خیلی از سازمان‌ها جوابگوی وضع به وجود آمده نیست. همین احتمالات است که سبب می‌شود از این پس هرگاه به نقشه نگاه می‌کنید، گسل‌ها را خطوط ممتد بی‌خطر نپندارید!

منبع: تهران امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه این حوادث اگرچه قواعد خاص علی و معلولی خود را دارا هستند ، لکن نباید فراموش کنیم که علت اصلی آنها ، اراده ی لایزال الهی بوده و به فرموده ی ذات حق : ...خداوند به ظلم ، هلاک کننده قومی نیست در حالیکه اهل آن غافلند (سوره ی انعام)... و در آیات دیگر که اشاره به این میکند که خدا قومی را که در حال استغفار هستند ، هلاک نمیکند...
این روزها در پایتخت ، شاهد بی حرمتی به احکام الهی هستیم (از جمله حجاب و عفاف و ...) و متاسفانه مومنین در باب نهی از منکر ، بسیار ضعیف اند ، برای رضای خدا این واجب الهی ، امر به معروف و نهی از منکر را زنده کنیم و جز از خدا نهراسیم ، فلا تخشوا الناس و اخشون....
یا علی
ازاد
برو بابا حالت خوشه عمو . ژاپنی ها هیچ دین درست و حسابی,ندارن روزی چند تا زلزله تو کشورشون رخ میده هیچ تلفاتی ندارن اونوقت کشورهای مسلمون بدبخت هر روز از جنگ و زلزله و سیل و بمب و ... میمیرن .
دمت كرم با اين جواب
Iran, Islamic Republic of
واقعا که
ناشناس
من یه سوال دارم ازت؟ بنظرت ژاپنی ها که داری میگی فلان کردن بهمان کردن موقع زلزله تلفاتی ندارن ایا چنین نیست که خدا اگر اراده کنه کل ژاپن رو با خاک یکسان میکنه؟؟؟؟
همانطور که خداوند خودش در قران میفرماید:
« إنّ الله علی کلّ شیءٍ قدیرٌ»
Iran, Islamic Republic of
خداوند هیچ وقت بنده گانش را ظلم نمیکند و همیشه دوست دارد بنده گانش در ارامش زندگی کنند و هر کس بخواهد انسانها را از خداوند کریم و مهربان بترساند از درک خدا شناسی غافل و جاهل است
والا
سارینا
Iran, Islamic Republic of
سی آره والا راست میگی
Iran, Islamic Republic of
خدا بنده هایی رو که بیشتر دوست داشته باشه اونارو بیشتر تو امتحان قرار میده
عرفان
Iran, Islamic Republic of
شاید ژاپنی ها نسبت به وظایف دینی خودشون دارن درست عمل میکنن !!!

اما ما چی ؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
احسنت!
Iran, Islamic Republic of
خدا. میتونه هر کاری با انسان بکنه حتی اگر دینشم خوب باشه
ضض
همه مثل تو فکر میکردن الان به مدد الهی هنوز تو غار بودیم.
مردک مردم بم همه گناه کار بودن؟
Iran, Islamic Republic of
سلام وای, من خیلی میترسم زلزله 7ریشتری بیاد
سیاح
Iran, Islamic Republic of
جدای از علت زلزله که بلایای طبیعی است و اراده خداوند بالاتر از آن است و دعا و عملکرد ما انسانها خشم و غضب خدا یا خشنودی خدا را بدنبال دارد بحثی ندارم ۰
زلزله احتمال دارد ، چاره اندیشی باید کرد و من برای کاهش تلفات چند راه حل دارم :
۱_ اشتغال در استانها ایجاد شود مردم برای شغل راهی تهران نشوند
۲_ مقاوم سازی که ژاپن مصداق خوبی است
۳_ تهران که ۱۲% جمعیت را دارد چرا ۳۶% دانشگاهها در تهران است مازاد نیاز دانشگاه از تهران خارج شود
۴_ ادارات و وزارتخانه‌های که نیاز به پایتخت نیست خارج شود ، چه اشکالی دارد نیروی دریایی از تهران برود تعدادی از وزارت خانه های اقتصادی فرهنگی از تهران منتقل شود و با خود جمعیت را کم می کند
آمریکا دو پایتخته است مگر اداره نمی شود
۵_ از آموزه های دین هم استفاده درست بکنیم دین اسلام می گوید هرکاری را محکم انجام دهید ، زلزله را در اولویت ، کار راهبردی کشور قرار دهیم
۰۰۰۰۰
حکایت همچنان باقی ۰۰
واقعآ"؟ زلزله های دوران فبلی زمین شناسی لابد به خاطر بد حجابی دایناسورها بوده.
Romania
اختلاس و حجاب اجباری باعثشه حتی خدا هم از اجبار بدش میاد
سید
Iran, Islamic Republic of
بدحجابی و از بین رفتن حیا رو مد نظرت قرار بده
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره زلزله یک اتفاق طبیعی است همجا هم اتفاق می افته اینم بگم اگه نمی دونی زلزله در اثر تخلیه شدن انرژی های زمین رخ میده اگر هم اتفاق نیوفته کره زمین میترکه و نابود میشه و همه میمیرن چه با حجاب چه بی حجاب
برو اول راجبش تحقیق کن بعد بیا حرف بزن
Iran, Islamic Republic of
خودتو با این چیزا گول میزنی؟ خدا بهت عقل داده تا ازش استفاده کنی وقتی علم میگه فلاان کار اشتباه و ثابت شده و منطقی عقل میگه انجام ندم ربطی به استقفار نداره حاج اقا
پارسا عبدی
Iran, Islamic Republic of
اللهم اشف کل مشنگ!

:|
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین گناه حق الناسه اگر حجاب باعث زلزله بود که الان هیج کشوری وجود نداشت متاسفم
سیامک
سلام نظر آقای دکتر در رابطه با احتمال استفاده آمریکا از تکنولوژی پیشرفته "هارپ "برای ایجاد زلزله در کف دریای عمان و یا اقیانوس هند چیست؟چون آنها با صراحت کامل به حدود بزرگی این زمین لرزه احتمالی و محدوده زمانی و مکانی آن اشاره کرده اند در حالیکه دانشمندان پیش بینی "حتی احتمالی " زلزله را بعید می دانند.
پارسا عبدی
Iran, Islamic Republic of
توهم توطئه حاد و وخیم!

:))
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خدا به خیر کنه
اگر واقعا" احتمال زلزله درست باشه اول از همه خود آمريكا نيروهاش رو از خليج فارس خالي ميكنه
خواندن سوره زلزال برای دور بودن از زلزله و مصائب و مشکلات بعد از زلزله برای خودمان و خانواده مان بسیار بسیار توصیه می شود ...
به جای پیشگیری از فجایع یا آماده سازی مردم؟
بخوووون
PARHAM
Iran, Islamic Republic of
اهههههههه.چقد تو منفی بشر!
پارسا عبدی
Iran, Islamic Republic of
هه...


التماس تفکر !

والسلام علی من اتبع الهدی!!

:|
علی
برادران و خواهران گرامی سلام.با نگاه به سرگذشت اقوامی که عذاب شده اند در قرآن کریم پی می بریم که یک رواج و اصرار بر انجام گناه بزرگ سبب شده تا تار و پود آن اقوام از هم دریده شود. مثال قوم شعیب که به کم فروشی رو آورده بودند یا قوم حضرت لوط و....
حال در شهر تهران و سایر شهر های بزرگ نه یک گناه که چندین گناه بزرگ که وعده عذاب داده شده را مرتکب می شویم.
خدا هم صبری دارد! تا دیر نشده همچون تنها قوم از عذاب رسته توبه واقعی نماییم وگرنه عبرت آیندگان خواهیم شد.
Iran, Islamic Republic of
دوای درد ، اولا تقوای خودمان و ثانیا ، امر به معروف و نهی از منکر
روح الله
احسنتم.همچنین استغفار وتوسل رانباید فراموش کنیم.
توجه توجه: 2015 است. لطفا" به سال واقعی عروج فرمایید. صواب دارد.
داود
برو بابا خالت خوب نیست
ناشناس
لطفا زلزله را به بی حجابی و ... ربط ندهید.واقعیت اینست که ایران و بالاخص تهران بر روی گسل قرار دارند و از لحاظ علمی نیز ثابت شده که گسل به معنی زلزله است پس لازم است واقعیت را قبول کنیم و مانند کشور ژاپن که رو کمربندزلزله قرار گرفته به صورت علمی با این پدیده طبیعی روبرو شویم.
احمد
با سلام
دوست عزیر با این نظر که باید علمی با این پدیده برخورد شود شکی نیست و کوچکترین کم کاری موجب گرفته شدن جان میلیون ها نفر میشود.اما هیچ اتفاقی در گستره جهان به جز با اذن خدا امکان پذیر نیست.
نکته دیگه اینکه دوره بازگشت زلزله در تهران نزدیک به 30 سال است که گذشته و بسیاری مسائل را تداعی میکند.میشود گفت که خدا تصمیم به ویران کردن تهران را تا کنون به تعویق انداخته.
شاید این جمله برای بسیاری خنده دار باشد اما در عین حال واقعیتی است که به عینه شاهد آن هستیم.
امیرافشین
Iran, Islamic Republic of
سی سال و چهل سال در مقیاس فعل و انفعالات طبیعی با تاریخ چند میلیون ساله یعنی یک لحظه گذرا...
Iran, Islamic Republic of
باید توبه کنیم از گناهانمان
Iran, Islamic Republic of
منم موافقم ما شیعه هستیم مسلمانیم متاسفانه این روزها حلال حرام را مردم نادیده میگیرن حق الناس میکنیم گناه میکنیم زنا میکنیم چرا زن شوهر دار نباید حرمت سفره شوهرشو نگه نداره چرا باید دزدی کنیم چرا نباید با خدا باشیم چرا نباید دورکعت محض رضای خدا نماز نخونیم چرا باید بدحجابی با ارایش کامل بیرون برن خانوما بخدا ک غلط از نظر من خانونی ک خودشو هفت قلم ارایش میکنه و راهی کوچه خیابان میشه همون دلقک سیرک یا خانومی ک حرمت سفره همسرشو نگه نمیداره خود شیطان بیاییدو امام زمان و شرمنده و غمگین نکنیم...
Iran, Islamic Republic of
گناهکار واقعی اون مهندسی است که با رشوه میاد مجوز هر ساختمون غیر استانداردی رو میده اون پیمانکاری که به خاطر جیب خودش ساختمون غیر استاندارد میسازه چرا باید کشوری مثل ژاپن زلزله 8ریشتری به ساختموناش آسیبی نزنه حالا من مسلمون با یه زلزله 7ریشتری کلا به فنا برم زلزله سیل وهمه بلایه طبیعی جزئی از قوانین طبیعت اند پس انسان باید عاقل باشه که چه جوری با اینا مقابله کنه لعنت خدا بر هرچی خیانتکار باد
Iran, Islamic Republic of
احسنت مرحبا
مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
با این همه گناه ومعصیت ماها بعید و دور از ذهن هم نیست که عذاب الهی برما نازل گردد.
محمد حسین
ممنون در اصل باید توکل به خدابرد
محمد حسین
فقط به خدا توکل ،توکل،توکل و توکل
مادر
در کنارش آمادگی در برابر پیامدهای زلزله.
عرفان
دوستان گلم دست از جهالت خرافات بردارید در این کهکشانهای بی انتها خداوند فقط منتظر اینه که ما دست از پا خطا کنیم با زلزله مارو عبرت سایرین کنه اینم اگه باشه باز قشر مرفح که تو خونه هایی که با مصالح خوب ساخته شدن در امانن . باز یه عده آدم بی گناه می رن زیر آوار توکل به خدا چیزه خوبیه اما خرافات جهل نداشته باشید به جای این حرفا زمزمه مقاوم سازیه تهرانو تو گوش مسئولین بکنین به جای بهونه دادن دستشون اینم شد زندگی هر روز یه مساله تازه استرس آور به زندگیمون اضافه می شه
ehsan
والا. با این همه رشوه خواری و اختلاص. منم جای خدا بودم میزدم داغونشون میکردم. مملکت درست کردن؟3ریشتر زلزله بیاد کل تهران با خاک یکی میشه بس که همه ساختمونا بساز بنداز شده
tahmineh godarzi
وای خدا نه من کلی ارزو دارم
علیرضا
زلزله ژاپن و اندونزی و شیلی8.8 ریشتری بودن.
مهدی
سلام
من یه جوان معتقد هستم
ولی وقتی خداوند به انسان علم چیزی رو داد ازش انتظار استفاده داره مثل قرآن
این مسلم هست اراده خداوند بر هر چیز برتر هست
وقتی خداوند به انسان علم و راهکارهایی برای مقابله با زلزله داد ازش انتظار استفاده داره کسی که استفاده نمیکنه محکوم به نابودی هست دقیقا بر طبق آیات قرآن هم همین هست من تا حالا چندین بار قرآن رو تمام کردم به فارسی چیزی که بفهمم دقیقا علم نعمت خداوند هست و کفران نعمت هم میشه بلا دقیقا بر طبق چیزی که من از قرآن درک کردم علم نوعی نعمت هست که از طرف خداوند بر زمین با وسایلی نازل میشه مثلا جرقه ای در ذهن یک دانشمند زیرا که اون دانشمند هم آفریده خالق هست و دقیقا خالق میدونه این فرد قرار چی بشه چی کار کنه و کی بمیره
خیلی کشور ها مثل ژاپن دارن از علم استفاده میکنند و با بیشترین فساد کشته ای در برابر زلزه نمیدهند ژاپن یکی از بزرگترین صادر کننده های فیلم های فساد در جهان هست
من خودم در سطوح بالای علمی تو ایران فعالیت میکنم چی بگم که حتی وقتی مبحث درست بستن اتصالات رو باز میکنم مورد مسخره قرار میگیرم شما انتظار دارید تو چنین جامعه بی برنامه ای خداوند بر سر بی فکرهایی عده بسیاری حتی تو خود مردم با نیروی الهی جلوی اشتباهات همه را باهم بگیره آیا کسانی که میداند و نمیداند برابر هستند
شما علم رو داشتی با این همه گسل و زمین لرزه هشدار هم داشتی این همه هم وقت داشتی چرا هیچ کاری نکردی؟ از خودتون این پرسیدید من هر جای قرآن رو خوندم خدا آگاهی رو داده و از انسان عمل خواسته در هر زمینه ای عمل شما کجاست ؟
انقدر بی عملی بی فکری خودمون رو بر سر گناهان نگذاریم آیا مردم شیعه و زحمت کش بم فاسد بودند؟ و ژاپنی ها بهتر بودند؟ خیر اون ها به علمی که خداوند مثل نعمت به انسان داده عمل کردند ولی مردم ما و مسعولین ما هر دو هیچ فکری برای جلوگیری از این حادصه نکردند اتفاقا در بم هم یک عده برای خودشان خانه ساخته بودند ضد زلزه و زنده ماندند خداوند از هر انسانی بعد از علم عمل میخواد پس عمل کنید
در آخر هم برای این دوستمون قرآنی مثال میزنم ما العان دقیقا ماجرامون مثل کشتی نوح هست یک روز این پیامبر عظیم شان از عذاب با خبر شد و دستور ساخت و علم ساخت کشتی رو دریافت کرد
ایشان هم میتونست بگه ای بابا بشینم دعا بخونم ولی خداوند با همون کشتی نجاتش داد میتونست با چیز دیگه با فرشته یا چیز های دگیه ولی اون از بندش این جوری خواست علم کار و عمل همیشه همین جوری هست بنظرم میخواد با این داستان به همه ما درس بده که علم رو میدم کار از شما پیروزی از من فقط میخواد تلاشمون رو ببینه اصل هم همینه
دوستان قرآن بخونید ولی عمیق
فرشته
سلام وعرض ادب
کلام شمابسیارمتین وکامل بود.
امیدوارم رسیدگی بشه .
متشکرم
Iran, Islamic Republic of
کارت درسته عمو...ادامه بده
ککشتی نوح کجابود ادم حسابی همش دروغه
وا
Iran, Islamic Republic of
واقعا که جای تاسف داره😟
Iran, Islamic Republic of
بلاخره بازم بعضی ها بودن که سوار اون کشتی نشدند و زلزله هم برای اونایی میاد که با وجود این همه آیه و نشانه باز هم به فساد و .. خودشون ادامه میدن
Iran, Islamic Republic of
کاملا صحیح
زلزله
Iran, Islamic Republic of
بذار بشه تمام بودجه کشور خرج تهرانیها میکنن اونوقت استانهای دیگر هیچی بودجه ای نمیدن..دولت باعث پولداری تهرانی ها شده تمام بودجه مملکت دادن به تهرانیها...جالب اینجاست قوانین وگرونی همه جا یکسانه..مرگ بر بی عوالتی
بیتا
Finland
الان تهران طوفان امده وای در 9 شهریور طرفای شهرک غرب خددایا
رویا
با سلام.اگر معنی قران را بخوانیم پاسخ تمام سوالاتمان را میگیریم,خداوند در قران می فرماید که اقوامی که به خداوند شرک میورزند را هلا ک میکند صبر خدا زیاد است ولی اگر مورد خشم قرار بگیریم دیگر راه فراری نیست,همانطور که قوم بنی اسراییل را در دریا غرق کرد.یادمان باشد که مسلمانی را تنها یدک میکشیم و اعمال ما با خدا پرستی خیلی فاصله دارد وای بر ما که وعده خداوند را نادیده میگیریم و اسیر هوای نفسیم وچقدر اصرار بر گناه داریم ای کاش که از لجاجت دست برداریم.
ناشناس
سلام امروز قراره زلزله بیاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/لطقا جواب بدین خوابمون نمیبره امتحانم دارم
Iran, Islamic Republic of
نه
Iran, Islamic Republic of
نه
kingdom
Iran, Islamic Republic of
زنا زلزله میاره و ژاپن بیشترین امار زنا در دنیا رو داره.در روایات امده که در اخرالزمان در شهر ری که در دامنه کوه های سیاه ساخته شده زلزله ای بزرگ به وقوع می پیونده.حالا این حرف ها رو ول کنید بابا تهران هر 100سال یه زلزله میومده الان چند سال شده که زلزله نیومده باید منتظر یه زلزله بزرگ باشیم در تهران.
Iran, Islamic Republic of
خداوند که از ژاپنی ها انتظار نداره از من و تو که دین اسلامو قبول داریم و خوب و بدو می دونیم انتظار داره نه از کسی که تا حالا اسم اسلام هم به گوشش نخورده
Iran, Islamic Republic of
خداوکلی دست از انسان آزاری برداریم هیچ وقت بلایای الهی نمیاد بنظر شماها با افغانیها ما داریم چی میکنیم یک لحظه خود مون رو جای انها بزاریم بچه شون تو مدرسه خود شون تو خیابان هرکاری از دست بعضیها برمیاد انجام میدن جانم فدای رهبر فقط
Iran, Islamic Republic of
چی میگی واسه خودت
niloo🌸
Iran, Islamic Republic of
آقایون محترم لطفاً هر چی میشه به زن ها ربط ندین،بارون و رحمت الهی نمیاد میگین چون حجاب زن ها بده،زلزله و سیل میاد میگین چون زن ها گناه میکنن؛واقعاً فکر کردین الآن مردها همه شون فرشته های آسمونی ان و فقط زن ها هستن که گناه کارن؟!
هر دو قشر جامعه یعنی هم زنها و هم مرد ها توی همه مشکلات به وجود اومده جامعه سهیم ان،پس خواهشاً هر مشکلی پیش میاد نگین فقط زن ها مقصر اند...
در ضمن این زلزله ها بیشتر به شکل طبیعی اتفاق میفتن،چون اگه خدا میخواست جواب بدی های ما رو بده زود تر و با چیز بد تر میداد!...
بهتر کار اینه که به خدا توکل کنیم و ازش بخوایم که به کمک کنه،و امیدوار باشیم که انشالا مشکلی برامون پیش نیاد🌹
رضا
Iran, Islamic Republic of
ایا واقعا قرار زلزله بیاد
سعیدمتخصص ومهندس برق ومغنایس
Iran, Islamic Republic of
خطرهارپ آمریکا برای فعال کردن گسل های فلات ایران ووقوع زلزله های مهیب کشور را تهدید میکند،مسئولان هوشیارباشند واقداماتی نظیر:تعیین محل های ایمن وناایمن در سطح کلان شهرها واطلاع رسانی آن به مردم،ایجادپناهگاههای امن درکلان شهرها،تقویت واستحکام فوری وکوتاه ساختمانهای ناایمن مثل استفاده ازداربست ها وخرپاها درناحیه بیرونی قسمت های غربی وشرقی ساختمانها،اتخاذ امنیت مراکزحساس نظامی مراکزحساس شریانی وانرژی اعم تولید وانتقال وتوزیع آب وبرق وگاز و اعلام آماده باش به تمامی دستگاههای مربوطه رااتخاذ کنند
یگانه
Iran, Islamic Republic of
اینا راسته اینو بدونید که تهران و اطراف ان ممکنه خراب بشن
نمی توان زمین لرزه را پیش بینی کرد الان که از 2 یا 3 ماه قبل 4.8 ریشتر بود و امروز که 5.2 ریشتر بود



لطفا اینا رو جدی بگیرید
Iran, Islamic Republic of
ما همه بچه های خداییم خدا میتونه تا سی ثانیه ی دیگه کل جهانو نابود کنه میتونه تا میلیارد ها سال بعد نگهش داره ما نمیتونیم تصمیم بگزریم اگر خدا بخواد ما بمیریم هیچ کاری نمیشه کرد اگه نخواد بمیریم خودش مارو از بلا ها حفظ میکنه
ادم
Iran, Islamic Republic of
یک جوری حرف میزنی که انگار از پیش خدا میایی
Iran, Islamic Republic of
ما هیچ کاری نمی تونیم در مقابل تصمیم خدا انجام دهیم
شاکر
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا که نه ما می‌توانم خواسته ها و دستورات خداوند را انجام دهیم ما اول باید تلاش و تلاش کنیم و من یک بچه ی ۱۰ساله هستم ولی به خدا قسم می خورم که خداوند از ما خشمگین و بیذار است چون ما یعنی بندگانش دستورات دینی آن را انجام نمی دهیم مگر خداوند نعمت هایش را برای ما نفرستاده است مادر و پدر و روز و شب .....برای ما آفریده است اگر به فکر خود نیستید به فکر ما بچه ها باشید حالا من نمی دانم شما این حرف من را چی می گذارید می خواهید مسخره ام کنید ولی خواهش می کنم
Iran, Islamic Republic of
چرا ما همش تو نفسمون گیریم میخوایم همش به طرف مخالفمون اعتراض کنیم چرا به جای این کارا محکم سازی نمیکنیم واعمالمونو درست باید هم محکم سازیکرد هم اعمالمون رسیدگی کنیم چرا ژاپن با محکم سازی دیگه خسارت نداره اگه خدا بخواد بلا نازل کنه خودش بهتر میدونه باید هم به عملمون دقت کنیم هم به محکمسازی هر دو مهمه واقعا چقدر محکمسازی کردیم وچقدر به عملمون رسیدگی میکنیم نشستیم هم به خاطر عملمون بلا روسرمون بیاد هم به خاطر محکم کاری نکردن روسرمون بیاد
اریایی
Iran, Islamic Republic of
دست بردارین از این خرافات ... مگه زمین گناه سنج داره!
اگرم بخاطر گناه باشه اول اختلاس های میلیاردی اقایونه نه بدحجابی
شفیعی
Iran, Islamic Republic of
اذا زلزله الرض زلزالها را بخوانید با معنی که میگوید زمانی که زلزله اتفاق میافتد برای بیرون ریختن سنگینی خودش حا لا این اب پاکی روی همه حرف نقلها
Iran, Islamic Republic of
میگن وقتی رباخواری بشه زلزله زیادمیشه
nilu
Iran, Islamic Republic of
اگر به خاطر گناه بود الان باید امریکا یا ژاپنی وجود نداشته باشه ... اونا استحکام سازی کردن به لطف سیاست مداراشون اما ما هنوز مثه عهد دقیانوس با بتن میسازیم .
ضد عرب
Iran, Islamic Republic of
اینا همش خرافاته که سیاست بازان در اوردن... میخوان ذهن ملت رو از کثافط کاریاشون دور کنن...مثه زالو افتادن رو ملت بعد میگن چون گناه کارین زلزله میاد.. اول شما ها گناه نکنین بعد به ملت بگین!
Iran, Islamic Republic of
خدا هممون رو به راه راست هدایت کنه و خودش بهمون رحم کنه
Iran, Islamic Republic of
درجواب اونایی که میگن زلزله واین حرفا به دین وعمل ربطی نداره چرا اروپا و بقیه جاها زلزله نمیاد اینجا میاد اونا که دین ندارن یا مسلمون نیستن .بدون اراده خداوند برگی به زمین نمیفته چه برسه به زلزله .بسیاری از بلاها وگرفتاریها در زندگی نتیجه اعمال خودمونه از بیماریها بگیرید تا بقیه بلایا پول حروم بیاد تو زندگیت نتیجش میشههزاران بیماری لاعلاج یا هزارجور گرفتاری.منتها یادمون میره کارامون نمیفهمیم ازکجا دارم میخوریم.ونکته بعد همین ژاپنیها یا همین اروپاییا برید ببینید چه قدر مقیدتر ازما در مباحث اخلاقی هستند دروغ نمیگن کم فروشی نمیکنن جنس تقلبی نمیفروشند دولتمرداشون حق مردمو نمیخورن اقازاده ها وجود ندارن همه دربرابر قانونشون یکسانند.....اگرمیوه لک داشته باشه اونو میزنن کنار میوه سالمو به شما میدن هدف اسلام چی بوده انسان باشیم اصول اخلاقیو دارن رعایت میکنن ما چی؟ما که ادعای مسلمون بودن میکنی و وعمل نمیکنیم به اصول اخلاقی دینمون خداوند هم هرجور تلنگر میزنه بیدار نمیشیم نتیجش میشه بله یک بلای بزرگ خوب وبدم باهم میسوزن .
علی
Iran, Islamic Republic of
ما هیچ وقت برنامه بلند مدت و استراتژی کلان نداریم همیشه بعد از رویدادها تازه تصمیم میگیریم
چه اشکالی داره از همین الان شروع کنیم، مراکز حساس و مخابرات و وزارتخانه ها را تقسیم کنیم در چند شهر
پارکها را مجهز به امداد و نجات کنیم و.....
فردای حادثه و زلزله دیر، حتی اگر امروز برام تهران درآمدزا باشه و از هر جای خاکش پول دراریم فردای حادثه بحران اینقدر زیاده که کنترلش نمیشه کرد
تو ره بخدا از الان بفکر باشید. از همین لحظه با تصمیم و اقدام و نه حرف
یا علی
وحید مهدوی نیا
Iran, Islamic Republic of
سلام
نمی دانم چی بنویسم یا چطور بنویسم که هموطنان عزیز من در تهران متوجه شوند که پتانسیل لرزه خیزی تهران جدیدا خیلی خیلی بالا رفته و باید خیلی مواظب خودتان باشید.
با تشکر
.
Iran, Islamic Republic of
میشه ببشتر توضیح بدین
احسان
Iran, Islamic Republic of
آخه ۱۰ ریشترررررررر کار تهران با ۷ ریشتر تمومه اگر هم بخواد بیاد حتما از ۱۰ ریشتر خیلی خیلی کمتره حالا باز همه چی دست خداست خودش بهمون رحم کنه