يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

عنوان "هنر برای هنر" گمراه‌کننده است

يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب: 281260
یک کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: دشمن سعی دارد همواره به هنر به عنوان یک فعالیت شخصی بنگرد اما در عمل نشان داده که از هنر می‌توان به عنوان یک حربه استفاده کرد که می‌تواند تاثیرات بسیاری زیادی در مخاطب بگذارد.
به گزارش جهان، شهریار بحرانی در نشست پژوهشی سینمای انقلاب اسلامی گفت: بهتر است از همین ابتدا قبل از بررسی عنوان سینمای انقلاب اسلامی به منظر و تعریف هنر متعهد و انقلابی در وجوه انسانی آن بپردازیم. اینکه نسبت انسان به هنر انقلاب در چه چارچوبی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد که به نظر من بهترین و بالاترین منظر، منظری است که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به هنر و البته سینما دارند. منظری که بسیاری از آنها را در جزوه‌ها و کتاب های مختلف منتشرشده می‌توان یافت.

این کارگردان سینما ادامه داد: به اعتقاد من خلاصه و عصاره عنوان هنر متعهد در فرمایشات امام خمینی (ره) است که در منشور هنر انقلاب نوشتند: هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌هاست و این همان سخنی است که برگرفته از دیدگاه‌های قرآنی است و همین دیدگاه خود به تنهایی می‌تواند پدیدآورنده هنری باشد که وظیفه‌اش نجات انسان‌ها و دمیدن روح تعهد در آنهاست. البته این نگرش در سخنان امام را می‌توان در سخنان متعدد مقام معظم رهبری پیرامون هنر و سینما هم دید. نگرشی که نگاه عجیبی است و صرفا هنر را به عنوان یک فعالیت شخصی و سرگرم‌کننده معرفی نمی‌ کند بلکه هنر را عنصری نجات‌دهنده برای انسان‌ها و متعهد کردن او می‌داند.

وی با اشاره به وجود عنوان تعهد در واژه‌های قرآنی و رسالت اولیا و پیامبران الهی در تببین این دیدگاه خاطرنشان کرد: این همان هنری است که باید توسط هنرمندان ما در روح مخاطب دمیده شود. در غیر این صورت با هنری مواجه می‌شویم که در دنیای معاصر از آن به عنوان "هنر برای هنر" یاد می‌شود. ما مخالف این تعریف هستیم و معتقدیم این تعریف، تعریف گمراه‌کننده‌ای است؛ چراکه دربرگیرنده فعالیت شخصی است.

بحرانی تصریح کرد: دشمن سعی دارد همواره به هنر به عنوان یک فعالیت شخصی بنگرد اما در عمل نشان داده که از هنر می‌توان به عنوان یک حربه استفاده کرد که می‌تواند تاثیرات بسیاری زیادی در مخاطب بگذارد. بنابراین بررسی تاثیرات هنر متعالی در روح و کالبد هنرمندان امری لازم و ضروری است که باید بیش از اینها به آن توجه کرد. البته چیزی که ما از هنر انقلاب اسلامی و شیعی مدنظر داریم یک اثر دو جانبه‌ای است که از طرف هنرمند فضایی را ایجاد کند تا مخاطب به سمت آینده و امید هدایت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *