پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲۵
۶
در نامه ای خطاب به مردم ایران بیان شد

1010 فعال دانشجو و طلبه: شاخص‌های 'نامزد اصلح' همچنان مورد غفلت است

جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۸
کد مطلب: 276940
صدها نفر از فعالان شاخص دانشجو و طلبه سراسر کشور در نامه ای به مردم ایران ضمن معرفی ویژگی های نامزد اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کردند: نیاز امروز جامعه ما حرکت در مسیر پرزحمت ولی نتیجه بخش و شیرین «پیشرفت اسلامی» است که جز با «مقاومت مدبرانه» به دست نمی آید. مردم ما نشان داده اند مقاومت صبورانه را در برابر تحریمهای خارجی و سوءتدبیرهای داخلی بر هرگونه سازش ذلیلانه ترجیح داده اند و از مسوولان هم انتظاری جز تلاش و تدبیر برای مقابله با مشکلات ندارند.
1010 فعال دانشجو و طلبه: شاخص‌های
به گزارش سرویس سیاسی جهان نيوز، این فعالان شاخص دانشجو و طلبه سراسر کشور در نامه خود آورده اند: از نظر ما همه این افراد و اقداماتشان مادام که خلاف اخلاق و قانون نباشد محترم است، اما آنچه همچنان مورد غفلت است شاخصهای «نامزد اصلح» است که کمتر جریانی به آن پرداخته است.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«به همه مسئولان كشورمان تذكر مى‏دهم كه در تقدم ملاك‏ها، هيچ ارزش و ملاكى مهم‏تر از تقوا و جهاد در راه خدا نيست... و در يك كلام، مصلحت پا برهنه‏ ها و گودنشين‏ ها و مستضعفين بر مصلحت قاعدين در منازل و مناسك و متمكنين و مرفهين گريزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامى مقدم باشد.» صحیفه امام، ج‏20، ص 333

مردم انقلابی و با بصیرت ایران اسلامی؛ با سلام و آرزوی توفیق روزافزون

اینک که ایران عزیز در آستانه انتخاب سرنوشت ساز دیگری قرار گرفته و از آنجا که نقش اصلی در سپردن سرنوشت 4 و چه بسا 8 سال کشور به انتخاب شما مردم عزیز گره خورده است، ما جمعی از فرزندان انقلابی و آرمانگرای شما که در حال تحصیل یا دانش آموخته دانشگاهها و حوزه های علمیه ایم، بر خود لازم می دانیم نکاتی چند را از باب «ان الذکری تنفع المومنین» در میان بگذاریم، اگرچه آگاهی و بصیرت مردم
کسی که به اقتضای سنش در مبارزات پیروزی انقلاب فعال بوده و مبارزه کرده فضل و برتری دارد، اما اولین چالش بزرگ نظام اسلامی در دهه اول انقلاب دفاع مقدس بوده است. معتقدیم که "فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا". از نظر جریان حزب الله، ایثارگران و جانبازان بر قاعدین در منازل مقدمند.
را مثال زدنی می دانیم:

1.    مهمترین نکته در شرایط حساس کنونی و به تعبیر رهبر انقلاب پیچ مهم تاریخی، حضور گسترده و دشمن شکن مردم در انتخابات 24 خرداد 92 است. مردم ما نشان داده اند که مسائل اصلی را به خوبی تشخیص داده و برخی اشکالات اجرایی را در تصمیم راسخ خود به حمایت از اصل نظام اسلامی دخالت نمی دهند. شاهد انکارناپذیر این مدعا حضور خیره کننده مردم بصیر و صبور در همایش عظیم 22 بهمن سراسر کشور آنهم در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی است.

2.    انتخابات ریاست جمهوری همواره گفتمانی خاص ـ از سازندگی تا مهرورزی ـ را بر کشور مسلط کرده است. نیاز امروز جامعه ما حرکت در مسیر پرزحمت ولی نتیجه بخش و شیرین «پیشرفت اسلامی» است که جز با «مقاومت مدبرانه» به دست نمی آید. مردم ما نشان داده اند مقاومت صبورانه را در برابر تحریمهای خارجی و سوءتدبیرهای داخلی بر هرگونه سازش ذلیلانه ترجیح داده اند و از مسوولان هم انتظاری جز تلاش و تدبیر برای مقابله با مشکلات ندارند.

3.    با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، هر فرد، گروه و جریانی با شیوه تبلیغاتی خاص و در حمایت از مصداق مدنظرش به میدان آمده است. افرادی اعلام نامزدی زودهنگام کرده و حتی شعار انتخاباتی برگزیده و میتینگ ها برگزار کرده اند. گروهی شیوه نامه نگاری دعوت برای زمینه سازی اعلام حضورشان را برگزیده اند. افرادی به تشکیل ائتلاف ها و فضاسازی رسانه ای مبادرت ورزیده اند.

از نظر ما همه این افراد و اقداماتشان مادام که خلاف اخلاق و قانون نباشد محترم است، اما آنچه همچنان مورد غفلت است شاخصهای «نامزد اصلح» است که کمتر جریانی به آن پرداخته است. لذا ما بر خود لازم دانستیم فارغ از این هیاهوها و احساسات، مهمترین شاخصها را برگرفته از رهنمودهای امام راحل (ره) و رهبر انقلابی مان و مقتضیات زمان، به طور خلاصه با مردم عزیزمان مطرح کنیم تا خود قضاوت کرده و در آینده انتخابی منطقی داشته باشند:

الف) ویژگی های فردی

1.    ولایتمداری
مبارزه با هرگونه انحراف با هر نامی هر چند مقدس در خط اصیل انقلاب ـ که به فرموده امام راحل (ره) پشتیبانی از ولایت فقیه است ـ ضروری است. رئیس جمهور آینده باید قبلا این مبارزه را که نشانگر تقوای جمعی و عدم تبارگرایی اوست با رعایت انصاف نشان داده باشد. از این روست که توجیه گر انحراف نمی تواند مورد اقبال حزب الله واقع شود.
حقیقی:
این مهمترین ویژگی رئیس جمهور است. سکاندار اجرایی کشور نباید هزینه اقداماتش را بر دوش رهبری بگذارد؛ و نباید به دستورات علنی و غیرعلنی ایشان عمل نکند یا با تاخیر عمل کند. بهترین فرد کسی است که بر مدار منظومه فکری ولی فقیه حرکت کند تا کمتر اشتباه کند.

2.    سلامت اعتقادی و اخلاقی: ضرورت دارد رئیس جمهور آینده معتقد و ملتزم به اسلام و تقوا و اخلاق خصوصا صداقت و پاک دستی باشد. علاوه بر اینکه مردم باید در عمل و سوابق گذشته اش صداقت و صراحت را خصوصا در عمل به شعارهایش دیده باشند.

3.    انقلابی، بسیجی، ساده زیست و مردمی: چنانچه زندگی رئیس دولت آینده اشرافی و به دور از درک مشکلات عامه مردم باشد، نمی تواند اولویت ها را برای حل مشکلات در نظر بگیرد. چنین فردی باید دارای فرهنگ و روحیه انقلابی و بسیجی هم باشد تا به محافظه کاری دچار نشود.

4.    سلامت و اصالت اطرافیان و خانواده: رئیس جمهور علاوه بر سلامت و تقوای فردی باید از سلامت و تقوای جمعی هم برخوردار باشد و خصوصا در اطرافیان سیاسی و خانوادگی کسی نباشد که سوءسابقه داشته یا قصد سوءاستفاده از موقعیت او را برای مقاصد خود داشته باشد.

5.    نشاط جوانی، پرکاری و تحولگرایی: در زمانی که باید پله های پیشرفت را سریعتر از رقبای خود طی کنیم، ضرورت پرکاری عاقلانه و تحولگرایانه رئیس دولت بیش از پیش احساس می شود که با نشاط جوانی ممکن خواهد بود.

6.    استکبار ستیزی، نفی نظام سلطه و اعتقاد به بیداری اسلامی: وجه ممیزه ایران اسلامی و نقطه امید ملتهای مستضعف جهان همین مورد است که باید تحت نظر رهبری ادامه یابد. کمک به ملتهای مسلمان تازه بیدار شده و تحت ستم منطقه خصوصا ملت فلسطین ضرورت دارد.

ب) ویژگیهای مدیریتی و اجرایی

7.    توان و ظرفیت اداره کشور: عرضه و توانایی اداره کشور چیزی غیر از عناوین مسوولیت های قبلی چون ریاست، وزارت، وکالت، معاونت و امثالهم است. همچنانکه رهبر معظم انقلاب تاکید کردند کسانی که خود را در معرض انتخاب
بر این باوریم که این ویژگیها می تواند برای یافتن نامزد اصلح (دارای بالاترین معدل) به اهل منطق کمک نماید.
مردم قرار می دهند باید واقعا نسبت به ابعاد مختلف و سنگین اجرایی کار واقف بوده و به قول معروف اهل «شانه زیر بار کار دادن» باشند و این را در بطن مسوولیت های گذشته ثابت کرده باشند.

8.    قانونمندی، شجاعت و قاطعیت در تصمیم: علاوه بر فصل الخطاب بودن رهبری در موضوعات مورد مناقشه مسوولان، تاکید بر قانون و عمل به آن ولو اینکه بر خلاف میل او باشد، اهمیت بالایی دارد. رئیس جمهور باید بتواند بعد از رسیدن به تصمیم درست از مسیر کارشناسی، آن را با قاطعیت اعلام و اجرا کند.

9.    عدالتخواهی و آرمانگرایی همراه با واقع بینی، عقلانیت و تدبیر: عدالت مهمترین مولفه «پیشرفت اسلامی» در بیانات رهبری و مهمترین ویژگی نظام اسلامی است که باید از سوی دولت آینده نیز  به دور از شعارزدگی با آرمانگرایی واقع بینانه،  عقلانیت و تدبیر دنبال شود تا اثربخش باشد و کشور را پیش برد.

10.    دارای برنامه و تیم کارشناسی: رئیس جمهور می تواند تنها در چند حوزه خاص صاحب نظر اصلی باشد و در بقیه باید تیم کارشناسی داشته باشد. ضمنا برای حرکت در مسیر چشم انداز و برنامه های مصوب 5 ساله کشور دارای برنامه اجرایی باشد و اصلاح ریل گذاری ها را مجلس شورای اسلامی هماهنگ کند.

11.    سعه صدر و نقد پذیری: رئیس جمهور باید ضمن تاکید بر تصمیمات کارشناسی شده تیم های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود، نگاهی هم به نظرات انتقادی کارشناسان در زمان اعلام برنامه ها داشته باشد و سعه صدر و شجاعت لازم را
از نظر ما همه این افراد و اقداماتشان مادام که خلاف اخلاق و قانون نباشد محترم است، اما آنچه همچنان مورد غفلت است شاخصهای «نامزد اصلح» است که کمتر جریانی به آن پرداخته است. لذا ما بر خود لازم دانستیم فارغ از این هیاهوها و احساسات، مهمترین شاخصها را برگرفته از رهنمودهای امام راحل (ره) و رهبر انقلابی مان و مقتضیات زمان، به طور خلاصه با مردم عزیزمان مطرح کنیم
برای پذیرش و اصلاح کاستی های احتمالی داشته باشد.

12.    اهتمام به فرهنگ، علم و پیشرفت: در دهه پیشرفت و عدالت؛ فرهنگ و سبک زندگی اسلامی زیربنا و تمدن ساز است و برای رسیدن به افق چشم انداز 1404، توجه به میانبرهای علمی، خصوصا نخبه پروری و حمایت از مسیر خط تولید ایده تا صنعت و بازار با حمایت ویژه رئیس جمهور امکان پذیر است.

13.    تسلط به امور سیاسی، مورد اعتماد بودن و مقبولیت اجتماعی: رئیس جمهور باید به همه جوانب امور سیاسی مسلط و به اصطلاح مدبر و مورد اعتماد سیاستمداران سالم و کارکشته باشد؛ نحوه اداره کشور را فهم کرده و قبلا در حوزه های سیاسی کشور ورود موثر و عملیاتی داشته باشد تا بخشی نگر نشود. دارا بودن مقبولیت اجتماعی در رقابتهای انتخاباتی هم لازم است که نباید از طریق وعده های غیر اجرایی بوده و باید تنها مبتنی بر واقعیتها باشد.

14.    معتقد به خرد جمعی، کار تشکیلاتی و گردش نخبگان: اعتماد به کار جمعی و استفاده از نخبگان در بستر کار تشکیلاتی کادرساز موثر تجربه شده، بسیار حیاتی است. استفاده از نخبگان کاربلد در سطوح میانی مدیریتی و زمینه سازی برای رشد معقول آنان برای جایگزینی با مدیران ناکارآمد نیز ضروری است.

ج) ویژگی ها و سوابق در گردنه ها و نقاط عطف انقلاب

15.    دوران انقلاب و دفاع مقدس: کسی که به اقتضای سنش در مبارزات پیروزی انقلاب فعال بوده و مبارزه کرده فضل و برتری دارد، اما اولین چالش بزرگ نظام اسلامی در دهه اول انقلاب دفاع مقدس بوده است. معتقدیم که "فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا". از نظر جریان حزب الله، ایثارگران و جانبازان بر قاعدین در منازل مقدمند. اینان نشان داده اند که در راه حفظ اسلام و نظام حاضرند از جان و همه چیز خود بگذرند و دیگران چنین فضلی ندارند.

16.    مبارزه با فساد اقتصادی: اخیرا رهبر انقلابی مان از روسای قوا در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی گلایه کردند که چرا روسای قوا تاکنون عملی جدی نداشته اند و نیز تاکید نمودند که نباید با این پدیده شعاری برخورد شود. لذا نامزد انتخابات،
انتخابات ریاست جمهوری همواره گفتمانی خاص ـ از سازندگی تا مهرورزی ـ را بر کشور مسلط کرده است. نیاز امروز جامعه ما حرکت در مسیر پرزحمت ولی نتیجه بخش و شیرین «پیشرفت اسلامی» است که جز با «مقاومت مدبرانه» به دست نمی آید.
در مسوولیت قبلی اش باید نشانه ای از برخورد با فساد اقتصادی را متجلی کرده باشد. چراکه یکی از دلایل مشکلات اقتصادی امروز عامه مردم عدم برخورد با فساد اقتصادی دانه درشت هاست.

17.    مبارزه با انحرافات دوران 2خرداد: نظام اسلامی در دهه های دوم و سوم عمر خویش حاکمیت جریاناتی در کشور را تجربه کرده که بی اعتقاد به انقلاب اسلامی تلاش کردند الگوهای لیبرالیستی را بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشور حاکم نمایند. نامزدهای ریاست جمهوری باید نسبت خود را با آنها مشخص کرده باشند. آنکه در شرایط سخت و نفس گیر دوران دوم خرداد ساکت نبوده، دل در گرو انقلاب داشته و به مقابله برخاسته برای امت حزب الله ارجح است.

18.    مواضع و عملکرد در فتنه 88: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فتنه بزرگ 88 در فتنه 18 تیر 78 ریشه داشت. کسی که در این دو فتنه خصوصا طوفان فتنه 88 مواضع روشن و عمارگونه داشته و در 8 ماه دفاع مقدس نرم، ضمن روشنگری در عملکردش نیز از افراط و تفریط به دور بوده، می توان امیدوار بود تا در فتنه های آینده نیز سربلند باشد و خود نیز به خلق فتنه های آینده کمک ننماید.

19.    مبارزه با حلقه انحرافی: مبارزه با هرگونه انحراف با هر نامی هر چند مقدس در خط اصیل انقلاب ـ که به فرموده امام راحل (ره) پشتیبانی از ولایت فقیه است ـ ضروری است. رئیس جمهور آینده باید قبلا این مبارزه را که نشانگر تقوای جمعی و عدم تبارگرایی اوست با رعایت انصاف نشان داده باشد. از این روست که توجیه گر انحراف نمی تواند مورد اقبال حزب الله واقع شود.

بر این باوریم که این ویژگیها می تواند برای یافتن نامزد اصلح (دارای بالاترین معدل) به اهل منطق کمک نماید. ان شاءالله.

اسامی و مشخصات امضاکنندگان این نامه را در اینجا ببینید. لیست اسامی همچنان در حال افزایش است.

منبع: وبلاگ نامه به مردم

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاءالله که رئیس جمهور آینده دارای این خصوصیات باشد.
United States
با سلام
امیدواریم انشاالله فردی با چنین مشخصاتی نامزد شود و ملت شریف و ولایت مدار رای قاطع خود را به او بدهد
محمد
سلام
ان‌شاءالله فرد اصلح ريس جمهور ميشود خداوند ياورتان باشد
United States
به نظربنده مواردمذکورجزلاینفک یک کاندیدای اصلح می باشدوبسیار متین وکامل بیان شده است
United States
رییس جمهور باید اسلام شناس باشد ویا حداقل به مبانی اسلام اشنا باشد تامشکلاتی را که اکنون شاهد آنیم را نداشته باشیم لازمه تبعیت از ولایت آنست که شخص معنای ولایت، تعریف ولایت پذیری وبااختیارات ولی فقیه آشنا باشدوآنقدر از اسلام را بداندکه هر گونه انحراف فکری دردستگاه زیر مجموعه خود را متوجه شود ثانیاریییس جمهور باید با حوزه های علمیه به ویژه مراجع تعامل خوبی داشته باشد ثالثا در بند شماره هفده کلمه حاکمیت به کار رفته که این واژه خاص رهبر جامعه اسلامی است وباید به جای آن رییس یا مسوول به کار رود.
جهان جان بی زحمت یک کم هم به مصادیق بپرداز
ما تکلیف خودمون را بفهمیم