يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

فشار برای وادارکردن پادشاه به استعفا

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۰۶
کد مطلب: 273487
تداوم بحران اقتصادی، مساله جدایی طلبی در کشور ، رسواییهای مالی و سیاسی اعضای دربار و وضعیت جسمی پادشاه اسپانیا، همه دست بدست هم داده است تا ˈخوان کارلوسˈ 75 ساله برای کناره گیری از قدرت در این کشور اروپایی تحت فشار قرار گیرد. با این حال، او می گوید در مقابل چنین فشارهایی تسلیم نخواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، تشدید فشارها علیه پادشاه اسپانیا موجب شده است کاخ سلطنتی امروز جمعه از طریق تلویویزن دولتی اعلام کند:ˈ اعلیحضرت، خوان کارلوس هرگز نه برای کناره گیری از قدرت برنامه ریزی کرده اند و نه قصد چنین کاری را دارند.ˈ

بر اساس این بیانیه، ˈرییس حکومت و خاندان سلطنتی اسپانیا هیچ برنامه ای ندارند جز آنکه به کار خود همچون گذشته ادامه دهند و به ایفای وظایف و مسئولیتهای خویش بپردازند.ˈ

این بیانیه در حالی انتشار یافت که در روزهای اخیر نارضایتی از عملکرد و رفتار پادشاه اسپانیا به آنجا رسیده است که برخی احزاب کشور به صراحت خواستار کناره گیری او و سپردن قدرت به ولیعهد 45 ساله این کشور، ˈفلیپه آستوریاسˈ شده اند.

این فشارها بویژه از زمانی شدت گرفته است که ملکه بئاتریز هلند روز یازدهم بهمن اعلام کرد به نفع پسر 45 ساله اش، قدرت را واگذار می کند.

ˈپره ناواروˈ رهبر حزب سوسیالیست کاتالونیا از جمله کسانی است که در روزهای اخیر به صراحت از ˈخوان کارلوسˈ خواسته است قدرت را به پسرش واگذار کند تا فلیپه آستوریاس ˈدومین دوره انتقالˈ بسوی دموکراسی را از طریق ˈتغییرات بنیادین و نوسازیˈ نظام سیاسی اسپانیا انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی اسپانیا-افه- ناوارو که چند روز پیش در نشست صاحبان شرکتها در اتاق بازرگانی شهر بارسلونا سخن می گفت، هشدار داد:ˈاگر خوان کارلوس قدرت را به پسرش واگذار کند، یک جایگزینی آرام و پاسخی به نیازهای زمان ما خواهد بود و گرنه، شاید بسیاری از شهروندان به این نتیجه برسند که باید خود نظام پادشاهی را تغییر دهند.ˈ

وی در این زمینه از کمکی که خوان کارلوس به روند ورود اسپانیا به مرحله دموکراسی از طریق موافقت با تغییر قانون اساسی در سال 1978 میلادی و کاهش اختیارات سلطنتی کرده است، ستایش کرد و گفت: او به عنوان ˈیک پادشاه خوبˈ موجب رونق و رفاه در کشور ما نیز شد اما اکنون زمانی فرارسیده است که کاخ سلطنتی ˈنمی تواند از روند تغییرات در امان باشد.ˈ

رهبر حزب سوسیالیست کاتالونیا خاطرنشان کرد: اکنون وقت آن است که پادشاه با صداقت و شفافیت بیشتری با شهروندان روبرو شود.

این اظهارات اشاره ای آشکار به نارضایتی اکثریت مردم اسپانیا از رفتار خوان کارلوس و روند رو به گسترش افشای رسواییهای مالی و اخلاقی است که او در آن دست داشته است.

مردم اسپانیا از شش سال پیش در بحران عمیق اقتصادی بسر می برند که تاکنون موجب بیکاری شش میلیون نفر، مصادره خانه های صدهاهزارتن از سوی بانکها به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی، کاهش عمومی وضعیت درآمد مردم و بالارفتن شدید هزینه های زندگی در کشورشان بوده اند اما دیده اند در همان حال که پادشاه، آنها را به تحمل رنج و فشارهای اقتصادی فرامی خواند، خود بی سرو صدا برای شکار فیل به جنگلهای افریقا می رود و چه بسا اگر او سال گذشته در جریان این تفریح گرانقیمت دچار شکستگی ران نمی شد، مردم هرگز نمی فهمیدند که بالاترین مقام کشورشان چنین آشکار خلاف حرفهای خود عمل می کند و در حال تفریح و خوشگذرانی آنهم به قیمت جان فیلها، جیب خالی دولت و رنج مردم خویش است.

پس از آن نیز پرونده رسوایی فساد مالی و کلاهبرداری داماد او، ˈاینیاکی اوردانگارینˈ در سال گذشته فاش شد که هر چه زمان بیشتر می گذرد، بیشتر معلوم می شود که قراردادهای خلاف قانونی و کلاهبرداریهای چند میلیون یورویی آقای اوردانگارین از شرکتهای عمومی و دولتی با آگاهی و حتی دخالت شخص پادشاه صورت گرفته است و حتی او می کوشد قاضی پرونده را نیز تحت فشار بگذارد.

در کنار اینها، روزنامه نگاران اسپانیایی در ماههای اخیر به افشای گوشه هایی از فساد اخلاقی پادشاه و خوشگذرانی های او با زنان و دختران پرداخته اند.

همه اینها با اوضاع سیاسی کشور نیز در هم آمیخته است تا ایالتهایی نظیر کاتالونیا که ساز جدایی از اسپانیا سر داده اند، خوان کارلوس را به عنوان یکی از مخالفان جدی افزایش اختیارات ایالتی و تحقق ایده های خود تلقی کنند و به صراحت به مخالفت با او برخیزند.

نظرسنجی هایی که بتازگی در اسپانیا انجام شده است نشان می دهد میزان محبوبیت خوان کارلوس اکنون به پایین ترین حد در طول 38 سال دوران سلطنت او رسیده است.

از سوی دیگر، عوارض ناشی از شکستگی ران موجب شده است خوان کارلوس ظرف ماههای اخیر چندین بار تن به عمل جراحی دهد و با وجود این، نه تنها شرایط جسمی او بهبود نیافته بلکه این پادشاه 75 ساله اکنون ناچار است با کمک دو عصا حرکت کند به گونه ای که بدون آنها امکان حضور در مراسم رسمی را ندارد.

تازه ترین گزارشها موید آن است که او به بیماری دیسک کمر هم مبتلا شده و قرار است روز سوم مارس – 13 اسفند – تن به عمل جراحی در این زمینه بدهد.

با وجود همه این مشکلات، پادشاه اسپانیا همچنان اصرار دارد:ˈاحساس می کنم از نظر جسمی در شرایط خوبی هستم. من با انرژی و بخصوص، با شوق ادامه راه و رویارویی با چالشهایی که داریم، به فعالیت ادامه می دهم و می خواهم بیشترین اجماع را برای غلبه بر چالشها در میان اسپانیاییها ایجاد کنم.ˈ

خوان کارلوس در حالی بر ادامه قدرت اصرار دارد که با وجود آنکه در قانون اساسی اسپانیا قید شده است قانون باید شرایط کناره گیری پادشاه را معین کند، اما با گذشت 35 سال از زمان تصویب قانون اساسی این کشور هنوز چنین قانونی تصویب نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *