جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
۲
خسارت بودجه چند دوازدهم برای کشور

تاخير بودجه ركورد شكست

سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 272915
تاخير بودجه ركورد شكست
به گزارش جهان، اگر لايحه بودجه 92 کل کشور، امروز هم به مجلس ارائه نشود -که همه نشانه ها از آن حکايت دارد- دولت دهم رکورد تاخير در تقديم اين لايحه را شکسته است؛ رکوردي که البته پيش از اين هم در اختيار خودش بود؛ چراکه دو سال قبل هم لايحه بودجه 90 را با 75 روز تاخير (نسبت به موعد قانوني) در اول اسفندماه 89 به مجلس برده بود؛ ديروز وقتي سخنگوي دولت در مورد زمان تقديم لايحه بودجه 92 مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت، باز هم وعده «روزهاي آينده» را داد.
     
سخنگوي دولت بازهم وعده «روزهاي آينده» را داد/رکورد تاخير در تقديم بودجه شکست

تعلل دولت در ارائه لايحه بودجه 92 باعث شد تا رکورد ديگري از سوي دولت دهم در تاخير براي تحويل لايحه بودجه به مجلس ثبت شود.در حالي که پيش از اين دولت وعده داده بود که لايحه پيشنهادي خود را ابتداي اسفند ماه تقديم مجلس کند، روز گذشته «غلامحسين الهام» زمان تحويل لايحه بودجه را روزهاي آتي و حتي «طي دو هفته آينده» اعلام کرد تا براين اساس دولت رکورد خود در تاخير بودجه را بزند؛ چرا که پيش از اين بيشترين زمان تاخير در ارائه لايحه بودجه توسط دولت احمدي نژاد در نخستين روز اسفند سال 89 (براي لايحه بودجه 90) به ثبت رسيده بود.
 
دولت نهم و دهم در خلال سال هاي فعاليت خود نشان داد که هيچ گاه به زمان قانوني تحويل لايحه بودجه به مجلس (15 آذرماه) پايبند نبوده و باوجود تاکيد مکرر نمايندگان بر لزوم تحويل به موقع بودجه، با تاخير به اين امر اقدام کرده است.امسال نيز همچون سال هاي گذشته دولت با ادامه روند سال هاي قبل، مي رود که رکورد تازه اي را به نام خود در تاخير ارائه لايحه بودجه به ثبت رساند.پيش از اين «رحيم ممبيني» معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور زمان تقديم لايحه بودجه 92 به مجلس را اوايل اسفند ماه اعلام کرده و در عين حال به رغم تاکيد نمايندگان به ارائه بودجه چند دوازدهمي، دولت اعلام کرد که چنين تصميمي را در دستور کار خود نداده است.
 
اما در حالي که ممبيني زمان تحويل بودجه را اوايل اسفند دانسته بود، روز گذشته سخنگوي دولت بازه زماني ديگري را براي تقديم لايحه به مجلس اعلام کرد.به گزارش ايرنا، «غلامحسين الهام» در حاشيه مراسمي در خصوص زمان تقديم لايحه بودجه 92 گفت: با انجام بررسي هاي لازم لايحه بودجه سال 1392 کل کشور طي دو هفته آينده تقديم مجلس خواهد شد.اين در حالي است که خبرگزاري فارس به نقل از سخنگوي دولت، زمان تحويل لايحه بودجه را «طي چند روز آينده» اعلام کرد.
 
اما نکته قابل توجه اينجاست که در هر صورت دولت با ارائه لايحه بودجه چه «طي دو هفته آينده» و چه «چند روز آينده» بيشترين زمان تاخير در تقديم بودجه به مجلس را به نام خود ثبت خواهد کرد و از هم اکنون مي توان آخرين بودجه دولت دهم را رکورددار تاخير در تقديم لايحه به مجلس معرفي کرد.
    
خسارت بودجه چند دوازدهم براي کشور

اما موضوعي که در کنار تعلل دولت در ارائه لايحه پيشنهادي مورد توجه قرار دارد، عدم تمايل دولت به ارائه بودجه چند دوازدهمي است، موضوعي که بارها از سوي نمايندگان مجلس بر آن تاکيد شد.برخي نمايندگان با تاکيد بر اين موضوع، ضمن برشمردن تبعات بودجه چند دوازدهمي براي کشور، عدم ارائه آن را براي دولت مشکل ساز خواندند.
 
«محمدرضا باهنر» نايب رييس دوم مجلس در جريان يک نشست خبري با اشاره به اينکه بهتر است دو لايحه با هم از سوي دولت آورده شود، عنوان کرد: بودجه چند دوازدهم براي کشور خسارت دارد.در همين خصوص «جعفر قادري» عضو کميسيون برنامه و بودجه نيز طي گفت و گويي با خبرگزاري مهر، با اذعان به اينکه دولت مکلف شده تا در صورت عدم ارائه لايحه در موعد مقرر قانوني، همراه لايحه بودجه، لايحه چنددوازدهم هم به مجلس ارائه کند، تصريح کرد: اگر براي ارائه لايحه چند دوازدهم اقدام نشود، اين دولت است که با مشکل مواجه خواهد شد.
 
وي در پاسخ به اين سوال که آيا مجلس تصميمي براي تهيه طرح فوريتي تنخواه براي ماه هاي اول سال92 دارد، گفت: طبق آيين نامه جديد مجلس هيچ وظيفه اي بر عهده مجلس نيست و اگر چنين کند خلاف آيين نامه عمل کرده و بايد طرح خود را با دو سوم آرا به تصويب برساند.«عزت الله يوسفيان ملا» عضو ديگر اين کميسيون نيز دراين باره عنوان کرد: مجلس نمي تواند در ارتباط با بودجه هيچ طرحي داشته باشد که آن را مصوب کند حتي طرح تنخواه.به گفته وي آنچه در دو سال قبل هم به تصويب مجلس رسيد علتش اين بود که با توافق دولت انجام شد و به نوعي لايحه بود.اگر دولت توافقي نمي کرد مجلس حق تصويب نداشت؛ زيرا طرح تنخواه هم همان بودجه چند دوازدهم است و تفاوتي با لايحه ندارد فقط اسمش را عوض کرده اند.
    
تشديد بي انضباطي مالي

تاخير در تقديم لايحه بودجه به مجلس، علاوه بر محدود شدن مجلس در زمان بررسي مواد لايحه، تبعاتي نيز در حوزه اقتصادي به همراه خواهد داشت که به اعتقاد «غلامرضا تاجگردون»، تشديد بي انضباطي مالي يکي از اين تبعات محسوب مي شود.نايب رييس کميسيون برنامه و بودجه با تاکيد بر اينکه اين چنين تاخيرها در دولت هاي گذشته بي سابقه بوده است به فارس گفت: دولت هاي سابق لايحه بودجه سالانه را در آذرماه تقديم مجلس مي کردند؛ اما تاخير هاي اين چنيني تنها در اين دولت پيش آمده است. حال آنکه تاخير در ارائه لايحه بودجه به ضرر دولت خواهد بود.
 
وي درباره مدت زماني که براي تصويب لايحه بودجه نياز است، متذکر شد: طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي حداقل 45 روز براي بررسي لايحه بودجه زمان نياز است که در صورت آمدن بودجه به مجلس سال آينده بررسي آن به اتمام مي رسد و پيش بيني مي کنيم تا اوايل ارديبهشت ماه قانون بودجه به دولت تحويل داده شود.تاجگردون درباره اثرات تاخير در ارائه ديرهنگام لايحه بودجه، خاطرنشان کرد: در روند اجراي بودجه بي انضباطي تشديد خواهد شد و توصيه مي کنيم دولت سريعا لايحه را به مجلس بياورد.
   
وي نسبت به اختلال در نظام اداري کشور و اقتصاد در نتيجه ارائه ديرهنگام لايحه بودجه هشدار داد و گفت: ضمن بي برنامگي، بي انضباطي در سيستم اداره امور مالي تشديد خواهد شد.طبق قانون دولت ضمن ارائه لايحه بودجه بايستي درباره چند دوازدهم بودجه کل کشور برنامه ريزي و آن را به همراه لايحه به مجلس بياورد تا در ماه هاي ابتدايي سال تنخواه لازم را براي هزينه کردها داشته باشد.
    
ادامه جلسات مجلس در هفته آينده؟

مجلس که اين روزها چشم انتظار دست دولت براي ارائه لايحه بودجه و رسيدگي به آن در مدت زمان باقيمانده از سال است، احتمالاهفته آينده را نيز به کار خود ادامه خواهد داد تا به قول باهنر، دولت بهانه اي براي تداوم تاخير در تقديم لايحه بودجه نداشته باشد.نماينده تهران و نايب رييس دوم مجلس در گفت وگو با فارس ضمن اعلام بي اطلاعي از زمان رسمي تقديم لايحه بودجه از سوي دولت، عنوان کرد: چون لايحه بودجه 92 با تاخير تقديم مجلس خواهد شد، به همين دليل بايد دولت بودجه چند دوازدهم را هم همراه با لايحه اصلي تسليم مجلس کند. اما اگر دولت، لايحه بودجه چنددوازدهم ندهد، از راه هاي ديگري در اين زمينه استفاده مي کنيم.
 
باهنر همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه اگر دولت تا روز چهارشنبه بودجه 92 را ندهد، هفته آينده هم، نمايندگان مجلس براي سرکشي، به حوزه هاي انتخابيه مي روند و جلسه علني ندارند، بنابراين آيا تقديم بودجه 92 به هفته سوم اسفند موکول مي شود؟ توضيح داد: هفته آينده احتمالامجلس تشکيل جلسه علني دهد، البته هيات رييسه در اين زمينه تصميم گيري مي کند.وي درباره علت اين موضوع هم تصريح کرد: اگر دولت نتواند فردا يا پس فردا بودجه 92 را به مجلس برساند، احتمالاهفته آينده پارلمان تشکيل جلسه علني مي دهد تا بهانه اي براي دولت وجود نداشته باشد که چون مجلس جلسه نداشت، لايحه بودجه 92 را نداديم.
مرجع : دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گرچه قصد رئیس جمهوری خیلی بد نیست اما این را باید از تلاش های جریان انحراف، برای فروپاشی اعتبار نظام اسلامی در اداره کشور و احیانا ضربه اقتصادی جدی به ایران دانست
فعلا حرفهای فلسفی و انحرافی زدن براشون مهمتره. بودجه به چه درد مملکت میخوره؟!