شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۴
پیشنهاد جدید 1+5 به ایران؛

لغو تحریم طلا در ازای کاهش آمادگی فردو/ معنی این پیشنهاد چیست؟

سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 272898
خبرگزاری رویترز و روزنامه جروزالم پست روز جمعه گذشته از جزئیات پیشنهاد جدیدی خبر دادند که در مذاکرات آلماتی به ایران ارائه خواهد شد.
لغو تحریم طلا در ازای کاهش آمادگی فردو/ معنی این پیشنهاد چیست؟
به گزارش جهان، این دو منبع در روز جمعه 25 بهمن، از قول منابع دیپلماتیک غربی اعلام کردند که این پیشنهاد در اصل مبتنی بر این است که گروه 1+5 از ایران خواهد خواست که از آمادگی تاسیسات فردو بکاهد –معنی دقیق این درخواست هنوز مشخص نیست- و در عوض، تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها علیه ایران لغو شود.

روزنامه جروزالم پست روز 28 بهمن 13691 در این باره نوشت: «مقامات غربی روز جمعه اعلام کردند قدرت های مهم جهان قصد دارند پیشنهاد کنند در عوض اقداماتی از سوی ایران در تاسیسات غنی سازی به تازگی توسعه داده شده فردو، تحریم های معاملات طلا و فلزات گرانبهای دیگر کاهش یابد».

این روزنامه تاکید کرده است که قرار است این پیشنهاد روز 8 اسفند (26 فوریه) در مذاکرات آلمالتی به ایران ارائه شود.

جروزالم پست با اشاره به اینکه این پیشنهاد نسبت به پیشنهاد بغداد متفاوت است، اضافه کرد: «مشوق جدیدی که در پیشنهاد جدید افزوده شده، تعلیق تحریم های تجارت طلا و فلزات گرانبهاست. از طلا و فلزات گرانبها می توان در معاملات پایاپای استتفاده کرد و ایران به این شکل می تواند تحریم های به طور فزاینده در حال تشدید شدن را دور بزند. پیشنهاد جدید فراتر از پیشنهاد سال قبل است که در آن قدرت های جهان پیشنهاد کردند تحریم های قطعات یدکی هواپیما، سوخت رئاکتور پزشکی ایران و همکاری هسته ای غیر نظامی کاهش یابد».

این روزنامه صهیونیستی در توضیح این پیشنهاد نوشته است: «در مهم ترین بخش از این پیشنهاد جدید، در مورد درخواست های سال گذشته از ایران بازنگری شده است. درخواست هایی که سال گذشته از ایران شده بود عبارت بودند از: ایران تولید اورانیوم با غنی شدگی بالا را متوقف کند، ذخایر اورانیوم خود را به خارج بفرستد و تاسیسات زیر زمینی غنی سازی را در فردو نزدیک شهر مقدس قم تعطیل کند. مقامی که خواست معرفی نشود گفت: پیشنهاد بعدی، شباهت زیادی به پیشنهاد قبلی دارد. وی همچنین مطرح شدن این پیشنهاد را راهی برای آزمایش جدی یا جدی نبودن ایران دانست. این مقام افزود: ما فکر نمی کنیم ایران دلیلی بوجود آورده باشد که ما اقدامات بیشتری صورت دهیم. پیشنهاد جدید اساسا پیشنهادی بهینه شده است و خواستار اقدام بیشتر ایران در خصوص همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز تاسیسات فردو می شود».

به نوشته این روزنامه، مقامات غربی گفتند درخواست های تازه آنها با توجه به پیشرفت ها در فردو و نیز این خواست آنها مطرح می شود که ایران همکاری گسترده تری با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته باشد.

یک مقام غربی دیگر به این روزنامه گفته است: «دومین مقام غربی گفت، 1+5 خواستار اقداماتی برای ایجاد زمان حائل است تا اطمینان یابد زمان بیشتری طول می کشد ایران فعالیت فردو را از سر بگیرد. وی به جزئیات دقیق آنچه اعضای پنج بعلاوه یک از ایران خواهند خواست اشاره نکرد. وی خاطر نشان کرد: ما از عبارات بسیار دقیق مانند کاهش آمادگی فوردو استفاده می کنیم. اینها کلماتی برای حفظ آبرو هستند».

در عین حال جروزالم پست نوشته است که این پیشنهاد، حرف آخر غرب و نیست و گروه 1+5 پیشنهاد بزرگتری را هم آماده کرده که آن را بعد از انتخابات به ایران ارائه خواهد کرد.

در این مقاله آمده است: « این مقامات غربی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند تصمیم شان مبنی بر اینکه پیشنهادی کاملا جدید مطرح نکنند، تا حدودی نشاندهنده سوء ظن درباره آمادگی ایران برای دستیابی به توافق پیش از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ژوئن است».

اگرچه جزئیات دقیقی از این پیشنهاد علنی نشده، اما دیپلمات ها در تهران می گویند چندان به اینکه یک پیشنهاد واقعا قبل مذاکره دریافت کنند، امیدوار نیستند؛ بویژه اینکه معنی آنچه غربی ها کاهش آمادگی فردو نامیده اند اساسا روشن نیست.
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
انها می دانندکه ایران این شرط رانمی پذیرد.بااین کارانهاسکه وارزقیمتش بالامی رود وباعث تورم وگرانی بیشترمیشود.واگرایران توام بااین کارفروش سکه راانجام بدهند.جلواین کارگرفته میشود.
وقتی که یکی از ژنرالهای رژیم شاه مخلوع ایران در زندان پیشنهاد شاه را به امام خمینی (ره ) داد که شاه گفته مثلا یک میلیون بگیر و خودت را از مبارزه کنار بکش امام گفت شما ده برابر این مبلغ را بگیر و دست از سر ملت بردار گفت ده میلیون را از کجا می آوری گفت به مردم اگر اعلام کنم که نفری یک تومان بدهند تا شاه بگیرد و از کشور برود چند برابر این مبلغ بدست می آید حالا اگر دولت از مردم بخواهد که برای رفع تحریم دشمن مردم در خرید طلا خوددار باشند و طلاهای مستعمل خود را به دولت بفروشند یا نزد بانک مرکزی امانت بگذارند خواهید دید نهضت بزرگی به راه می افتد که هم دشمن را ناکام میکند و هم همبستگی عجیبی در کشور ایجاد مینماید که عزم ملت ایران را به رخ جهانیان خواهد کشید .لطفا منتشر کنید تا شاید دولتمردان ببینند و عملی کنند .
Iran, Islamic Republic of
ایران در همان قدم اول باید درخواست رفع همه تحریم ها را ارائه دهد وسپس اگر شد امتیازاتی بدهد ./
جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
مردم تا آخر ایستاده اند و حاضر نیستند کوچکترین امتیاز به استکبارگران زورگوی خارجی بدهد انشاءالله خدای متعال مردم و انقلاب را محافظت می کند .