شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

مبارزه با دزدي مقامات به سبك چيني!

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 272894
ورود شركت‌هاي عظيم توليدي و سرمايه‌گذاري و زندگي پرزرق ‌و برق متعاقب آن، بسياري از رهبران قانع دهه‌هاي پيش را با وجود سوابق درخشان مبارزاتي‌شان وسوسه كرد و سقوط آغاز شد.
به گزارش جهان، محمدحسين جعفريان در روزنامه تهران امروز نوشت: 
 
فساد اداري يكي از پيچيده‌ترين مشكلات ممالك در حال توسعه است. دردي غريب كه ما در كشور اسلامي خودمان نيز از عوارض آن در رنجيم. يكي ازموفق‌ترين كشورها در مبارزه بي‌امان با اين پديده شوم، كشور پهناور و پرنفوس چين است. در دهه هفتاد ميلادي پس از آنكه چشم‌بادامي‌ها عزم‌شان را براي توسعه همه‌جانبه با حفظ ايدئولوژي مائوئيستي خود جزم كردند، شايد هرگز گمان نمي‌بردند روزي به خاطر فساد و رشوه‌خواري‌هاي شرم‌آور، مجبور به محاكمه بسياري از بالاترين مقامات حزب حاكم شوند. اما ورود شركت‌هاي عظيم توليدي و سرمايه‌گذاري و زندگي پرزرق ‌و برق متعاقب آن، بسياري از رهبران قانع دهه‌هاي پيش را با وجود سوابق درخشان مبارزاتي‌شان وسوسه كرد و سقوط آغاز شد. برد چيني‌ها در اين بود كه به‌جاي تطهير مقامات حزبي، از تصفيه‌هاي داخلي نترسيدند. آنها آنقدر هزينه رشوه‌خواري و دله‌دزدي‌هاي سياسيون را بالا بردند كه گاه با افشاي فساد مالي برخي دولتمردان، متهمان پيش از آغاز محاكمه و صدور راي دادگاه خودكشي مي‌كردند. 
 
اين رويه در دوران «دنگ شيائو پينگ» به اوج خود رسيد و به گونه‌اي نهادينه شد، اما با تمام اين احوال ريشه‌كن نشد. به محض آنكه پكن سرگرم رتق و فتق امور ديگري مي‌شد، باز از گوشه‌اي ديگر فساد مقامات محلي و زد و بندهاي متعاقب آن اوج مي‌گرفت. اقبال چيني‌ها اما در سلامت رهبران آنها بود. در عمده موارد نفرات اول مملكت، در شعار و عمل پشتيبان واقعي مبارزه با فساد بودند. به تازگي نيز «شي‌جين پينگ» رهبر جديد چين قسم خورده است كه براي مبارزه با فساد دولتي به نبرد با ببرها و مگس‌ها خواهد پرداخت. مراد او از مگس‌ها مقام‌هاي سطح پايين فاسد حزب‌ هستند و رهبر حزب براي ادب كردن آنها قدرت سياسي لازم را دارد اما مراد او از ببرها مقامات بالا و حتي پيشكسوتان حزب حاكمند كه رسيدگي به دزدي‌هاي آنها دشوارتر است. با اين حال «شي جين» به مردم قول داده است آنان را نيز سر جاي خود خواهد نشاند. بسياري علت پيشرفت مداوم و بدل شدن پكن را به قدرت نوظهور جهاني، همين تلاش در جهت سلامت اداري مي‌دانند. آنها صورت مسئله را پاك نكرده و منكر دزدي‌هاي برخي دولتمردان نمي‌شوند. به عكس، كمر به مبارزه با آنها مي‌بندند و همين سبب مي‌شود جرايم كلان كاهش يافته و مقامات حساب كار دست‌شان بيايد. چه خوب است ما نيز اين رفتار حسنه را از چشم بادامي‌ها بياموزيم!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *