کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این دفعه برای احمدی نژاد مثل دفعات قبل نیست؛

عذرخواهی از بداخلاقی یا تکرار انتشار فیلمهای محفلی؛ مسئله اینست!

25 بهمن 1391 ساعت 0:02

اگرچه انتقادات مختلفی درباره جلسه روز یکشنبه مجلس از تنی چند از نمایندگان و حتی رئیس مجلس به رسانه ها راه یافت اما نوک ملامت ها مستقیماً متوجه اقدام غیر متعارف رئیس جمهور و بخش فیلم محرمانه او بود.


سرویس سیاسی جهان:
رئیس جمهور احمدی نژاد قبل از حضورش در مراسم استیضاح وزیر کار در ساختمان بهارستان، اینطور به رئیس مجلس پیغام داده بود که در صورت حضور خود، فیلمی را که مربوط به برادر لاریجانی است در مجلس پخش خواهد کرد.

این تهدید البته کارساز واقع نشد و احمدی نژاد هم در سخنرانی خود در مجلس با تأکید بر اینکه "این فیلم بالاخره یک سند است"، فیلم جلسه خصوصی فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی را برای نمایندگان نمایش داد.

ماجرا اما برای رئیس جمهور احمدی نژاد از آنجا آغاز شد که او و حلقه نزدیکش از این اقدام نتیجه عکس گرفتند و نه تنها در مجلس و در میان افکار عمومی سودی عایدشان نشد بلکه موجی از انتقادات گسترده نیز متوجه اقدام رئیس جمهور شد.

این در حالی است که اگرچه انتقادات مختلفی درباره جلسه روز یکشنبه مجلس از تنی چند از نمایندگان و حتی رئیس مجلس به رسانه ها راه یافت اما نوک ملامت ها مستقیماً متوجه اقدام غیر متعارف رئیس جمهور و بخش فیلم محرمانه او بود.

در واقع نه تنها از پخش فیلم محرمانه نتیجه ای عاید یاران احمدی نژاد نشده بلکه اقدام او به شدت و بطور خاص مورد انتقاد خواص و مردم قرار گرفته است.

*نمکی که بر زخم ریخته شد

با تمام این تفاصیل اما باز هم احمدی نژاد آنطور که شایسته بود عمل نکرد و در سخنرانی خود در 22 بهمن نه تنها تلاشی برای کاهش درد ناشی از جراحت یکشنبه استیضاح در مجلس نکرد بلکه با اشاره هایی در این زمینه که "خودم با شما(آمریکا) مذاکره می کنم"، تأکید فراوان بر واژه انقلاب بدون اسلام، تأکید بر کلمه انسان و همچنین بیان شعار انتخاباتی حلقه نزدیک به خود، بر زخم ناشی از اقدام غیر متعارف پخش فیلم یک جلسه محفلی در مجلس نمک هم پاشید.

*در دوراهی عذرخواهی یا انتشار همچنان فیلم های محفلی

تبارشناسی رفتارهای رئیس جمهور به وضوح نشان می دهد که احمدی نژاد هیچگاه مایل نیست از راه رفته بازگردد.

در واقع شاید بتوان رئیس جمهور را از برخی تصمیماتش منصرف کرد (مثل ماجراهایی که درباره نرخ سود بانکی، تأکید بیجا بر کلمه بیداری انسانی! و مالیات بر ارزش افزوده برای طلافروشان) اما احمدی نژاد نشان داده است که نه تنها هیچیک از اقداماتش را اشتباه نمی داند بلکه مگر در شرایط خاص، نیازی هم به عذرخواهی از اشتباهات مبرّز خود نمی بیند.
در کنار مسئله اشاره شده این واقعیت نیز وجود دارد که بازی یکشنبه استیضاح در مجلس لااقل برای احمدی نژاد تمام نشده است.

او در سراشیبی قرار گرفته است که یا باید به همین سیاق (پخش فیلم های محرمانه جلسات محفلی، انتشار سندگونه های به اصطلاح مخفی و...) ادامه بدهد و یا اینکه با رفتاری که بوی عذرخواهی بدهد از راه رفته بازگردد.

تأکید شد که احمدی نژاد آنطور که تاکنون نشان داده است هرگز از راه رفته باز نمی گردد اما در عین حال به این مسئله نیز باید اشاره کرد که این دفعه برای آقای رئیس جمهور همانند بارهای قبل نیست و حتی پس از ورود مقام معظم رهبری به ماجرا و اشاره معظم له به عبارت "بداخلاقی"؛ اوضاع برای اطرافیان رئیس جمهور رنگ دیگری به خود گرفته است.

رنگ دیگری که باید امیدوار بود دولتی ها و شخص رئیس جمهور را بر سر سفره توبه و عذرخواهی بنشاند و از تکرار اشتباهات و بد اخلاقی ها بر حذر دارد.


کد مطلب: 271696

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/271696/عذرخواهی-بداخلاقی-یا-تکرار-انتشار-فیلمهای-محفلی-مسئله-اینست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com