شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
 
۰
۲

قیمت‌ها بالا رود در انبارها را باز می‌کنیم

يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب: 269934
توليد‌كنندگان مواد پروتئيني در حالي افزايش اخير قيمت گوشت قرمز و مرغ را ناشي از افزايش هزينه تمام شده توليد به دليل كمبود و گراني نهاده‌هاي توليد قلمداد مي‌كنند كه...
به گزارش جهان، توليد‌كنندگان مواد پروتئيني در حالي افزايش اخير قيمت گوشت قرمز و مرغ را ناشي از افزايش هزينه تمام شده توليد به دليل كمبود و گراني نهاده‌هاي توليد قلمداد مي‌كنند كه دست‌اندركاران تامين نهاده‌هاي توليد و تنظيم بازار، بر تاثير پذيري حداقلي بازار از قيمت نهاده‌ها تاكيد داشته و قيمت كنوني اين فرآورده‌ها را متاثر از نوسان نرخ ارز قلمداد مي‌كنند. این در حالی است که هم اکنون مناقشه واردات گوشت قرمز با ارز مرجع و مبادله‌اي هم بالا گرفته است. با اين شرايط دستگاه‌هاي نظارتي در حالي از رانت حاصل از واردات گوشت قرمز با ارز مرجع و عرضه گوشت‌هاي وارداتي با نرخ آزاد خبر مي‌دهند كه برخي ديگر از مسئولان تنها گوشت‌هاي وارداتي براي ذخيره‌سازي و تنظيم بازار را مشمول نرخ ارز مرجع قلمداد كرده و گراني گوشت‌هاي منجمد وارداتي را متاثر از افزايش نرخ ارز در بازار آزاد مي‌دانند. در تازه‌ترين خبرها سازمان حمایت ملاک نظارت و بازرسی‌های خود در بازار مواد پروتئيني را  قيمت‌هاي اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار دانسته و با بيان اين كه 19 نوع گوشت وارداتي وجود دارد، قيمت گوشت وارداتي گوسفندي عرضه شده در بازار  را  زیر 14 هزار تومان اعلام كرده است اما قيمت عرضه گوشت گوسفندي وارداتي در مراكز تحت پوشش وزارت صنعت معدن و تجارت حدود 16 هزار تومان است. با اين وجود سازمان حمايت با تاكيد وجود روزانه صدها پرونده تخلف گرانفروشی گوشت قرمز ، نوسانات ارزی را عامل رشد این تخلفات قلمداد و اعلام كرده است، تمام توان خود را براي مقابله با این تخلفات  به كار گرفته است.
 
در همین ارتباط اقتصادپرس به سراغ  مصيب محمديان شمالي، مدير عامل مركز پشتيباني امور دام رفته و از او درباره ابهامات و گرانی های اخیر سوال کرده است. گفتگوی اقتصادپرس با این مقام مسول را می خوانید.
 
توليد‌كنندگان افزايش نرخ نهاده‌هاي توليد مرغ را عامل گراني‌هاي اخير قلمداد مي‌كنند، آيا نرخ نهاده‌هاي دولتي افزايش يافته است؟
 
متوسط قيمت كشوري نهاده‌هاي توليد گوشت مرغ در كشور در‌ پنجم دي ماه امسال هزار و 135 تومان بوده كه در 5 ماه جاري ( پنج شنبه هفته گذشته) به هزار و 198 تومان افزايش يافته و رشد حدود 6 درصدي داشته است. با در نظر گرفتن اين موضوع كه سهم كنجاله سويا از خوراك مرغ تنها 30 درصد  قيمت تمام شده است. در بدترين شرايط اين ميزان افزايش نرخ كنجاله سويا بايد در نهايت حدود 2 درصد در قيمت تمام شده توليد مرغ در كشور تاثير گذار باشد و افزايش اخير گوشت مرغ در سايه بالا رفتن نرخ نهاده‌هاي توليد قابل توجيه نيست.
 
پس علت افزايش اخير قيمت گوشت مرغ به حدود 5700 تومان چه بوده است؟
 
متوسط قيمت گوشت مرغ در سراسر كشور كمتر از اين ميزان است.  گرچه ممكن است قيمت كنوني گوشت مرغ در برخي استان‌ها به 5 هزا رو 550 تومان هم رسيده باشد اما متوسط قيمت كشوري رقمي كمتر از اين است. با اين وجود در صورتي كه مسئولان تنظيم بازار به اين جمع‌بندي برسند كه متوسط قيمت كشوري گوشت مرغ بيش از قيمت سقف تعيين شده يعني 5 هزار و 500 تومان است نسبت به عرضه ذخاير براي تنظيم بازار اقدام خواهد شد.
 
اما در روزهاي اخير قيمت گوشت مرغ در شهر تهران به  بيش از5 هزار و 700 تومان رسيده ؟
 
متوسط قيمت مصرف‌كننده گوشت مرغ آماده طبخ در شهر تهران 5 شبنه هفته گذشته 5 هزار و 337 تومان بوده گرچه ممكن است در شمال شهر قيمت گوشت مرغ به 5 هزارو 700 تومان هم رسيده باشد اما  در جنوب شهر 5 هزار و 200 تومان بوده است. با اين وجود ممكن است قيمت‌ها در هفته جاري افزايش بيشتري داشته باشد.
 
طي چند ماه گذشته قيمت مرغ كمتر از 5 هزار و 200 تومان بوده و اين شرايط موجب شده تا توليد‌كنندگان به سود واقعي نرسند كه اين موضوع خود عاملي در كاهش انگيزه‌هاي توليد بوده است از سوي ديگر به دليل آن كه بيش از 90 درصد مصرف گوشت مرغ كشور از محل توليد داخل تامين مي‌شود در صورت كاهش شديد قيمت‌ها ، ممكن است مرغداران به دليل افزايش هزينه تمام شده توليد از جوجه ريزي بيشتر خودداري كرده و زمينه افزايش بيشتر قيمت در زمان افزايش تقاضا به ويژه ايام پاياني سال را فراهم كنند. گرچه اكنون بيش از 100 هزار تن ذخيره‌سازي گوشت مرغ در كشور صورت گرفته و در صورت نياز قيمت‌ها با عرضه مرغ ذخيره‌سازي شده، تنظيم خواهد شد اما بايد شرايط به گونه‌اي باشد كه توليد‌كنندگان نيز انگيزه لازم براي ادامه توليد مرغ را داشته باشند.
 
اما توليد‌كنندگان از  افزايش نرخ مصوب اين  نهاده‌ها و تاثير آن بر بازار خبر مي‌دهند، اين موضوع تا چه حد در گراني‌هاي اخير تاثير داشته است؟
 
در مجموع روند قيمت نهاده‌هاي دولتي كاهشي بوده است به طور مثال نرخ مصوب هر كيلوگرم  ذرت 5 دي ماه امسال 644 تومان بوده كه اين نرخ در چهارم بهمن ماه به 648 تومان رسيده است كه نسبت به هفته قبل يك درصد كاهش و نسبت به ماه قبل يك درصد افزايش داشته است. اين موضوع تاثير چنداني در افزايش قيمت گوشت مرغ ندارد. همچنين نرخ‌گيري گوشت مرغ در شهر تهران در 5 نقطه انجام و با دريافت متوسط قيمت استان‌ها ، قيمت متوسط گوشت مرغ و گوشت قرمز در سطح كشور تعيين مي شود. قيمت خرده فروشي گوشت مرغ در پنج شنبه هفته گذشته 5 هزار و 300 تومان بوده است. قيمت مرغ طي يك ماه گذشته 4 هزار و 600 تا 4 هزار و 700 تومان بوده كه با اين شرايط افزايش قيمت مرغ در بازار مصرف به حدود 6 هزار تومان حتي با پذيرش افزايش جزئي قيمت برخي نهاده‌هاي توليد توجيه منطقي ندارد . از سوي ديگر نرخ گوشت مرغ در شهر تهران براي همه كشور ملاك نيست. بررسي متوسط قيمت گوشت مرغ طي هفته گذشته نشان مي‌دهد كه قيمت گوشت مرغ تنها در شش استان اصفهان( 5 هزار و 500 تومان)، خراسان رضوي( 5 هزار و 700 تومان)، خراسان جنوبي( 5 هزار و700 تومان، سيستان و بلوچستان( 5 هزار و 600 تومان)، گلستان( 5 هزارو 600 تومان) و هرمزگان( 5 هزار و 700 تومان)  قيمت خرده فروشي مرغ بيش از 5 هزا رو 300تومان بوده است و بقيه كمتر از اين ميزان بوده است. همچنين متوسط قيمت خرده فروشي گوشت مرغ در سطح شهر تهران در پنج شنبه هفته گذشته 5 هزار و 337 تومان بوده كه از رقم‌هاي اعلام شده بسيار كمتر است.
 
قيمت گوشت قرمز گوسفندي و گوساله نيز طي يك ماه اخير افزايش يافته است، اين امر ناشي از چه مسايلي بوده است؟
 
بايد توجه كرد كه در فصل سرما تقاضا براي گوشت قرمز نسبت به ساير فصول بيشتر است با اين وجود ميزان افزايش قيمت گوشت قرمز گوسفندي و گوساله طي يك ماه اخير كمتر از 5 درصد بوده كه چندان قابل توجه نيست.
 
اما قيمت خرده فروشي گوشت قرمز لاشه  گوسفندي در برخي مراكز سطح شهر به 25 هزار تومان و گوساله به 28 هزار تومان افزايش يافته ، اين قيمت‌ها تا چه حد واقعي است؟
 
اين نرخ‌ها نمي‌توان ملاك قيمت متوسط گوشت قرمز در سطح شهر كشور و يا حتي شهر تهران باشد چرا كه قيمت‌ها در نقاط مختلف شهر تهران همانند قيمت گوشت مرغ متفاوت است. اما افزايش اندك قيمت گوشت قرمز طي چند هفته اخير آن بوده است كه در فصل سرما به طور طبيعي امكان چراي دام در مراتع و علوفه سبز وجود نداشته و به ناچار استفاده توليد‌كنندگان از نهاده‌هاي دامي آماده به دليل تغيير فصل افزايش مي‌يابد كه اين امر افزايش هزينه تمام شده توليد را به دنبال خواهد داشت. از سوي ديگر برخي مشكلات ارزي براي واردات گوشت قرمز موجب افزايش جزئي قيمت‌ها شده كه با افزايش عرضه مشكل مرتفع خواهد شد.
 
دامداران سهم نهاده‌هاي دولتي در تامين علوفه دام را ناچيز قلمداد و از افزايش قيمت جو و ساير نهاده‌ها و تاثير آن بر گراني‌هاي اخير خبر مي‌دهند اين رويكرد را تا چه حد مي‌پذيريد؟
 
همانند توليد گوشت مرغ بايد گفت كه سهم نهاده‌ها در افزايش قميت گوشت قرمز نيز بسيار ناچيز بوده است. علاوه بر روند كاهشي نهاده‌هاي دولتي خوراك دام ، قيمت جو و كاهش يك درصدي قيمت ذرت در بازار آزاد را شاهد هستيم كه اين تغييرات قيمتي نمي‌تواند مبناي افزايش بي رويه قيمت‌ها باشد. از سوي ديگر تنها بخشي از گوشت قرمز كه براي تنظيم بازار و ذخيره‌سازي وارد كشور مي‌شود از ارز مرجع استفاده مي‌كند و اين موضوع موجب شده تا گوشت منجمد وارداتي  با ارز آزاد نيز به دليل افزايش اخير نرخ دلار گرانتر تمام شده و قميت‌ها افزايش جزئي داشته باشد در واقع مبناي نرخ شناور ارز براي واردات گوشت توسط وارد‌كنندگان عامل تغييرات قيمتي  اين فرآورده در سطح خرده‌فروشي‌ بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی مسئولین منتظر هستن قیمت ها از این هم بالاتر برود ؟؟؟!!!!!!!!!!
قیمتها که خیلی بالاست