پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

اهدف واقعی جعل خبر درباره انفجار فردو

جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 269511
کارشناسان اطلاعاتی می گویند مهم ترین دلیل انتشار اخبار جعلی درباره تاسیسات هسته ای ایران، کاهش شدید توان عملیات اطلاعاتی امریکا و خصوصا اسراییل علیه برنامه هسته ای ایران است.
به گزارش جهان به نقل از شبستان، کارشناسان اطلاعاتی می گویند مهم ترین دلیل انتشار اخبار جعلی درباره تاسیسات هسته ای ایران، کاهش شدید توان عملیات اطلاعاتی امریکا و خصوصا اسراییل علیه برنامه هسته ای ایران است. هفته گذشته یک سایت امریکایی با عنوان WND مدعی شد که تاسیسات هسته یا فردو در اثر انفجاری مهیب تخریب شده است.

این خبر بلافاصله از سوی جانشین رییس سازمان انرژی اتمی، نمایندگان مجلس و سپس توسط دولت امریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی تکذیب شد.

اما این سوال به طور جدی مطرح است که هدف از این خبرسازی ها واقعا چیست؟

ایران هسته ای در ادامه این گزارش می نویسد: کارشناسان در تهران می گویند چند علت اصلی، پشت سر این ماجرا نهفته است:

۱- دراثر پیشگیری های حفاظتی و ضد اطلاعاتی انجام شده از سوی ایران، اکنون توان امریکا و اسراییل برای انجام عملیات اطلاعاتی به شکل ترور، خرابکاری یا حمله سایبری علیه برنامه هسته ای ایران به نحو قابل توجهی کاهش پیدا کرده و لذا به نظر می رسد سرویس های موساد و سیا با ناامیدی از امکان انجام عملیات واقعی علیه زیر ساخت های هسته ای ایران به خبر سازی و عملیات روانی در فضای مجازی روی آورده اند. بنابراین این اقدامات، نوعی فرار به فضای مجازی به دلیل تنگناهای عملیات واقعی علیه ایران است.

۲- یک احتمال دیگر این است که این خبرسازی ها بدون تایید نهایی سرویس های اطلاعاتی و به عنوان اقداماتی خودسرانه از جانب برخی طیف های اپوزیسیون خصوصا منافقین انجام شده باشد. منافقین با انجام اینگونه اقدامات تلاش می کنند همچنان خود را به عنوان محور کسب اطلاعات و انجام عملیات در داخل ایران مطرح کنند.

۳- سومین احتمال این است که این خبرسازی ها برای تست محیط فنی، محیط رسانه ای و محیط سیاسی ایران با هدف سنجش میزان آمادگی یا عدم آمادگی آنها در مقابل یک عملیات واقعی انجام شده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *