جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

وزیر دولت خاتمی: انتخابات‌ در ایران آزاد بوده و هست

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 268898
محمد شریعتمداری می‌گوید، "اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز نشوم، به رقیب پیروزم تبریک خواهم گفت اما اگر پیروز شوم، پرچم اعتدال خواهی را برافراشته خواهم کرد."
به گزارش جهان، محمد شریعتمداری داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری به سوالات مختلف خبرنگاران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری 92 پاسخ گفت.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این شائبه بوجود آمده است که عده ای از کاندیداها می خواهند فضای گفتمانی را برای حضور آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات مهیا کنند تا هاشمی رفسنجانی 78 ساله در انتخابات حضور پیدا کند، گفت: بنده چهار ماه پیش در خصوص موضوع اعتدال و جنبش اعتدال‌خواهی ایران صحبت کردم.
 
عضو شورای عالی روابط خارجی افزود: طرح این موضوع به دلیل تشخیص یک نیاز اجتماعی بود چرا که مردم ما از افراط و تفریط و چیزی که از آن تحت عنوان راست و چپ یاد می شود، لطماتی را دیده‌اند و از تندروی‌ها صدمه خورده‌اند.
 
باید پرچم اعتدال‌خواهی در کشور برافراشته شود
 
وی با تاکید بر اینکه بعضی از خطوط قرمز نظام به وسیله تندروی‌ها پایمال شده است، افزود: مردم دلشان می‌خواهد که فضای آرامش در حوزه‌های مختلف و در شئون اجتماعی‌شان حاکم شود که مدار آن براساس اعتدال، اخلاق و خرد باشد و این برداشت بنده از فضای سیاسی ایران در حوزه‌های طبقه نخبگان و طیف‌های اثرگذار در جامعه است. به همین دلیل بحث اعتدال را مطرح کردم و گفتم اگر روزی رئیس جمهور ایران شوم پرچم اعتدال خواهی را برافراشته خواهم کرد و معتقدم باید این پرچم در کشور ما بلند باشد.
 
شریعتمداری ادامه داد: اعتدال خواهی چیزی نیست که من جعل کرده باشم بلکه برخواسته از دین حضرت محمد (ص) است و ایشان فرموده اند که امت من امت وسط است و این یک حقیقت غیرقابل انکار اسلام است.
 
عضو شورای عالی روابط خارجی افزود :برخی احکام در اسلام خیلی سخت و محکم بر اجرای عدالت  پافشاری  می‌کند که یک اصل درستی است و این عین اعتدال است.
 
پرچم اعتدال را هر کسی که بلند کرد باید به او آفرین گفت
 
وی با بیان اینکه ما اجرای عدالت تمام و کمال را به عنوان تندروی نمی‌شناسیم بلکه آن را اعتدال می‌دانیم، اظهار داشت: بنده برخاسته از یک دیدگاه و احساس نیاز اجتماعی بحث اعتدال‌خواهی را مطرح کردم چرا که این مسئله مفهومی است که جایگاه و پایگاه در دین رسول خاتم(ص) دارد و مطمئنم که ملت ایران از طرح این موضوع به وسیله هیچکس آسیب نمی‌بیند، یعنی پرچم اعتدال را هر کسی بلند کرد باید به او آفرین گفت.
 
هیچ کس در قالب کمپ هاشمی رفسنجانی کاندیدا نشده است
 
شریعتمداری در پاسخ به این سوال که در عرصه سیاست واژه‌ها علاوه بر مفهوم لغوی مفهوم اصطلاحی هم دارند، مقصود دقیق شما از واژه اعتدال، به معنای اصطلاحی آن در عرصه سیاست چیست؟ گفت: اگر منظور شما این است  که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کمپی را تعریف کرده باشند که تعدادی از کاندیداها با نظر ایشان وارد صحنه شده باشند، پاسخ من منفی است.
 
شریعتمداری درباره تفاوت تعریفش از اعتدال با آنچه که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اعتدل تعریف می‌کند، گفت: بنده بارها تعریف خود را از اعتدال ارائه کرده‌ام و اگر با سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی شباهت دارد، حتما یکی است.
 
عضو شورای عالی روابط خارجی در این باره که اگر جنابعالی رئیس جمهور شوید راه اصلاح طلبان را ادامه می‌دهید یا راه اصولگرایان؟ پاسخ داد که، "بنده اگر رئیس جمهور شوم، راه اعتدال را ادامه می‌دهم که این راه اعتدال اصرار و پافشاری بر اصول نظام جمهوری اسلامی ایران و اصرار و پافشاری برای اصلاح و نو به نو کردن همه فروع آن است."
 
وی در خصوص معرفی خود به عنوان اصولگرای اصلاح‌طلب و تلاشش برای جلب آرای بخشی از اصولگرایان؟ تأکید کرد: بنده حتما برای جلب آراء تلاش می‌کنم چراکه باید خود را به مردم معرفی کنم و بگویم، ملت شریف ایران! محمد شریعتمداری با این ویژگی‌ها می‌خواهد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وارد شود و شما به وی رأی دهید؛ این موضوع امری است که صددرصد اتفاق خواهد افتاد و به این دلیل وارد عرصه انتخابات شده‌ام اما اینکه کلماتی را برای فریب مردم بیان کنم، امیدوارم که از من چنین چیزهایی نبینید.
 
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات افزود: انتخابات یک فرآیند اخلاقی اجتماعی و در پایان سیاسی است لذا فرآیندی که شروع آن با اخلاق است، نباید آلوده به فریب مردم باشد و امیدوارم که به لطف خدا در راهی که فریب مردم است نتوانم قدم بگذارم و حتی اگر خواستم قدم بگذارم، خداوند آن‌ها قدم‌ها را بشکند.
 
اگر شکست بخورم به رقیب پیروز تبریک خواهم گفت
 
شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در سال 88 جای میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودید چه اقدامی انجام می دادید؟ اظهار داشت: اگر فرض کنید در انتخابات آینده 14 میلیون رأی بیاورم و رقیبم 24 میلیون رأی بیاورد و همه دوستانم در ستاد انتخاباتی به من بگویند که تقلب بزرگی رخ داده است، به همه آنها خواهم گفت، از تشریف فرمایی‌تان و همکاری برای برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم و کار ما امروز تمام است. سپس به رقیبم تبریک خواهم گفت و به پشت میز کارم خواهم رفت و مشغول مطالعه خواهم شد.
 
وی تصریح کرد: البته پیگیری‌های حقوقی، قانونی و همه مطالبات را انجام خواهم داد و این مشی من است؛ تصور می‌کنم این یک حرف کاملاً منطقی است. افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، قانون اساسی، قانون انتخابات، نحوه ورود و نحوه رسیدگی به شکایات را می‌دانند لذا چیز مبهمی وجود ندارد.
 
عضو شورای عالی روابط خارجی با تاکید بر اینکه کاندیداها با شناخت کامل از این مسیر، وارد عرصه انتخابات می‌شوند و با شناخت کامل نیز خارج می‌شوند، افزود: اگر کاندیداها چنین دیدگاهی دارند و معتقدند امکانی وجود دارد که مثلاً بنویسند خاتمی و خوانده شود ناطق نوری، چرا پس در عرصه انتخابات حضور پیدا کرده‌اند؟
 
شریعتمداری در پایان خاطرنشان کرد: من اگر معتقد باشم که بنویسند ری شهری و بخوانند ناطق نوری، اگر بنده چنین اعتقادی داشته باشم پس چرا باید در عرصه انتخابات حضور پیدا کنم.
 
وی تأکید کرد: همه کاندیداها باید به قانون اساسی که بر اساس آن کاندیدای انتخابات شده‌اند احترام بگذارند و به آن تا آخر پایبند باشند.
 
شریعتمداری همچنین اضافه کرد که فردی که در انتخابات شرکت می‌کند باید سازوکار انتخابات را بپذیرد و به آن پایبند باشد در غیر اینصورت نباید کاندیدا شود.
 
وی همچنین با اشاره به کلیدواژه انتخابات آزاد که از سوی دشمنان برای تاثیرگذاری بر انتخابات 92 مطرح شده، گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران آزاد است و رضا پهلوی و ضدانقلاب که حرف از لزوم آزادی انتخابات در ایران می‌زنند، غلط می‌کنند این حرف‌ها را می‌گویند. چرا که انتخابات‌ در ایران آزاد بوده و هست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *