دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰

کشاورز زحمت می کشد دلال سود می برد

چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 268024
سرپرست فرمانداری شهرستان داراب گفت: خشکسالی، تخریب مراتع، نبود صنایع تبدیلی، بی توجهی به صنعت و جاده‌های نامطلوب، از مهمترین مشکلات این شهرستان است.
به گزارش جهان، قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا در داراب افزود: به دلیل اینکه اصلی ترین شغل مردم این منطقه کشاورزی است و حدود 60 درصد مردم از این مسیر امرارمعاش می کنند، خشکسالی تاثیری عمیق و گسترده بر زندگی آنان گذاشته که اثرات آن همچنان دیده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بروز خشکسالی یک مسئله طبیعی و مصلحت الهی است، تصریح کرد: مدیریت موضوع در چگونگی مواجهه با آن، پیش بینی راهکارها و تدابیر لازم برای کاهش تاثیرات و اندیشیدن مسیرهایی برای خروج از مشکل، اصل است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه اثرات خشکسالی بر سایر بخش‌ها هم مشهود بوده و هست، گفت: مسائل مالی تمام ابعاد زندگی خانواده‌هایی که از کشاورزی امرار معاش می‌کنند را تحت الشعاع قرار می‌دهد و وقتی کشاورز تامین نباشد، خود به خود اقتصاد جامعه‌ای که مبنایش کشاورزی است دستخوش تغییر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تدابیری از سوی جهادکشاورزی برای مقابله با خشکسالی اندیشیده و بعضاً اجرایی شد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد جهادکشاورزی باید با همکاری بخش‌هایی نظیر مرکز تحقیقات و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و فنی دانشگاه، راه های استفاده بهینه از ظرفیت موجود منابع آب را با توجه به جغرافیای هر منطقه مشخص کنند، به گونه‌ای که به راهکارهایی دست پیدا کنیم که با بروز یک مشکل حتی طبیعی، این گونه در درازمدت دچار مشکل در کیفیت و کمیت تولیدات کشاورزی نشویم.
 
فرماندار داراب در بخش دیگری از سخنان خود تخریب منابع ملی را به عنوان دومین مشکل این شهرستان بیان و خاطرنشان کرد: تخریب منابع طبیعی، تصرفات غیرقانونی و تجاوز به این حریم از موضوعات مهم و ناشی از وجود این تفکر است که ما باید زمین‌های کشاورزی را توسعه کمی بدهیم و عملاً در بعضی مناطق عده‌ای به سمت استفاده از منابع طبیعی بدون مجوز قانونی رفته‌اند و نقاطی را تصرف کرده‌اند.
 
باید با متصرفان منابع طبیعی برخورد قانونی شود
 
او لزوم ساماندهی سریع موضوع را خواستار شد و گفت: در این مورد هم منابع طبیعی و هم سیستم قضایی باید به صورت جدی ورود پیدا کنند و اجازه ندهند این سرمایه‌ای که انفال و مربوط به آحاد ملت است، با توجه به شرایط خشکسالی و منابع محدود آب، مورد سوءاستفاده واقع شود.
 
فرماندار داراب با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تصرفات غیرقانونی در منابع طبیعی نداریم، گفت: علی ایحال در هر منطقه‌ای از این شهرستان برویم، مصداق و مصادیقی از موضوع تصرف غیرقانونی را مشاهده می توان کرد.
 
قاسمی همچنین کمبود صنایع تبدیلی در داراب را به عنوان یکی دیگر از معضلات شهرستان نام برد و گفت: وقتی ما این ظرفیت بزرگ کشاورزی و باغداری را داریم، نیازمان در سیستم‌های صنایع تبدیلی خیلی بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.
 
کشاورز زحمت می کشد دلال سود می برد
 
او ادامه داد: سیستم سرد خانه و نگهداری کم است و تولید انبوه شهرستان را پوشش نمی‌دهد، اگر چنین سیستمی بود شاید منافع تولید کنندگان محفوظ می‌ماند، امروز کشاورز در مقاطع مختلف سال گاهی مجبور می‌شود محصول خود را با قیمت خیلی پائین بفروشد به این دلیل که امکان نگه داری نیست، صنایع تبدیلی هم نیست، کشاورز هم باید محصول خود را به همان شکل به بازار عرضه کند و گاهی بازار آن قدر اشباع است که قیمت بسیار پائین خواهد آمد، در صورتی که اگر این را در یک سیستم تبدیلی بیاورد قطعاَ سود بیشتری عاید کشاورز می شود، کشاورز و باغدار بیشترین زحمت را می کشد و بیشترین سرمایه گذاری ریالی و زمانی را انجام می دهد اما کمترین سود عایدش می شود، در این میان واسطه‌ها و دلال‌ها بیشترین میزان سود را در کمترین زمان ممکن کسب می کنند.
 
صنعت داراب در حد ظرفیت‌های شهرستان نیست
 
وی با بیان اینکه سود کسب شده توسط دلالان معمولاً در شهرستان هزینه و سرمایه گذاری نمی‌شود، وضعیت نامناسب صنعت در داراب را از دیگر معضلات مهم این شهرستان دانست و گفت: درکنار مشکلات بخش کشاورزی در صنعت هم کار جدی در قد و اندازه داراب با آن ظرفیت‌هایش در آن مقاطعی که جای کار بوده و زمینه سرمایه گذاری بیش از امروز فراهم بوده، نشده است، شاید به جهت اینکه حوزه صنعت تحت شعاع غلبه حوزه کشاورزی قرارگرفته بوده، تصویر و تصور مردم و مسئولین همه این بوده که این شهرستان؛ شهرستان کشاورزی است و بار کشاورزیش قوی است، کمتر احساس نیاز شده تا در بخش صنعت هم کار جدی صورت بگیرد.
 
داراب مسیر ترانزیت قاچاق
 
وی در خصوص مشکلات اجتماعی گفت: موقعیت جغرافیایی داراب برخی مشکلات را به ما تحمیل می‌کند، داراب در مرز استان‌های جنوبی است و در خیلی از حوزه ها مثل قاچاق کالا، مواد مخدر، اتباع بیگانه موقعیت این شهرستان متفاوت تر از سایر شهرستان‌هاست.
 
رییس شورای تامین شهرستان داراب گفت: همجواری با برخی مناطق، شرایط جغرافیایی، پراکندگی منطقه و خصوصیت‌های این شهرستان، هر کدام اگر رسوباتی در منطقه داشته باشند ایجاد مشکل خواهند کرد. البته این شهرستان در مسیر خط ترانزیت است و بارانداز مواد مخدر، کالای قاچاق و غیره برای مصرف داخلی نیست و بناست که به جای دیگری برود ولی وقتی در این مسیر قرار می‌گیرد خود به خود عواملی از این موارد در مسیر رسوب می‌کند و به همین میزان که کالای قاچاق، مواد مخدر و اتباع بیگانه بیایند می‌توانند یک سری مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای ما ایجاد کنند. باید تدبیری اندیشید که اینها به حداقل برسد و تبعات آن برای مردم و شهرستان ما کمتر شود.
 
وضعیت راه‌های داراب مطلوب نیست
 
فرماندار شهرستان داراب گفت: متأسفانه مجموعه راه‌های شهرستان هم کیفیت مطلوب را ندارد و حجم ترافیک سنگین در مسیر بندرعباس- شیراز با این جاده محدود اصلاً تناسبی ندارد و قطعاً توسعه آن باید در دستور کار قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: این راه باید دوبانده شده و به بزرگراه تبدیل شود، در کنار آن نیز نیاز شدیدی برای ایجاد خط ریلی وجود دارد، زیرا با توجه به میزان سفرها، این جاده حتی اگر تعریض و گسترده هم شود، به تنهایی جوابگو نیست.
 
فرماندار داراب گفت: حال که به لطف دولت‌های نهم و دهم سروکله ریل و راه آهن در استان فارس پیدا شده انشاءالله جنوب و شرق فارس هم از این موهبت بهره‌مند شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *