کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نسخه هاشمی رفسنجانی برای اداره کشور در سال 82؛

مشارکت 20 درصدی هم برای اداره کشور کافیست!

2 بهمن 1391 ساعت 12:50

هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با صادق زیبا کلام از برگزاری انتخابات محدود در کشور حمایت کرده و مشارکت ۲۰ درصدی را برای تداوم استقرار نظام جمهوری اسلامی کافی دانسته است.


به گزارش جهان، این موضع هاشمی که متعلق به اوایل دهه هشتاد است، در شرایطی مورد بازخوانی قرار گرفته که وی طی هفته های گذشته مسئله انتخابات آزاد را چه به طور مستقیم و چه به طور تلویحی به عنوان دغدغه خود مطرح کرده است. 

وی در این گفتگو که در کتاب "هاشمی بدون روتوش" منتشر شده در پاسخ به صادق زیبا کلام و در واکنش به نگرانی او در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرده است: ... قبلا هم با شما این بحث را داشته ام که نظام می تواند ۲۰ درصد مردم را به طور فعال به نفع خودش در صحنه نگه دارد تا فداکاری کنند و ابزار قانونی هم در دستش است و گلوگاه ها را دارد. بنابراین می تواند نظام مستقری باشد. حالا ۳۰، ۴۰ درصد از مردم هم بی تفاوت هستند، و می خواهند در روستاها و یا شهرستان ها و و حتی در تهران و خیلی جاهای دیگر زندگی کنند. برای انها چپ و راست فرقی ندارد." 

هاشمی رفسنجانی ضمن الگو قرار دادن نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا ادامه داده است: "عین این اتفاق هم در آمریکا افتاده است، و مردم هم نمی آیند رای بدهند و همین حرف ها را هم می زنند که ما به چه چیزی رای بدهیم... ممکن است خیلی ها هم قبول نداشته باشند. ممکن است خیلی ها این شیوه دو حزبی و بازی هایی را که احزاب در آمریکا در می آورند قبول نداشته باشند. ما که نرفتیم روی اینها کار کنیم. اما واقعیت میدان را می گویم... در همه کشورهایی که دموکراسی در آنها نهادینه، جدی و جزو زندگی آنها شده است، مشکل حضور وسیع مردم را دارند." 

این موضع سوال بر انگیز هاشمی رفسنجانی در شرایطی مطرح شده که وی به شدت مورد نقد و تخریب جریان دوم خرداد قرار داشته است. روزهایی که او همچنان تجربه تلخ خود از انتخابات مجلس ششم را در خاطر دارد. 

گفتنی است در هر دو دوره رئیس جمهوری هاشمی رفسنجانی، پائین ترین سطح مشارکت در انتخابات های ریاست جمهوری کشور رقم خورده است.

لازم به ذکر است این برداشت از انتخابات و جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی، در تضاد کامل با نظرات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات قرار دارد.


کد مطلب: 267584

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/267584/مشارکت-20-درصدی-هم-اداره-کشور-کافیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com