کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوضاعی شبیه بحران مرغ؛

کمبود برنج در مناطق غربی کشور و سکوت مسئولان

1 بهمن 1391 ساعت 13:29

نرخ تورم از فروردین 90 تا آبان ماه سال جاری رشدی 97 درصدی را تجربه کرده است که برای درک شرایط امروز مردم، لاجرم باید جهش قیمتی آبان ماه تاکنون را هم در نظر گرفت؛ یعنی یک بهمن گرانی.


به گزارش سرویس اقتصادی جهان نیوز، این تورم سرسام آور که در مواد خوراکی و مصرفی نمود بیشتری دارد یک واقعیت تلخ است اما داغ بزرگ این روزها نه تورم که "بی ثباتی آزاردهنده نرخ ها" و اخیرا هم "احتکار" و جنایت برخی سودجویان بازار است که حکایت آن تاسف برانگیز است.

در همین راستا، اخیرا بازار برنج بویژه نوع وارداتی آن دچار جهش قیمتی شده و در کنار گرانی سراسری آن، در برخی مناطق کشور هم به ماده ای کم یاب تبدیل شده است؛ درست همانند آنچه ابتدای امسال بر سر مرغ آمد و بعدا در مناطقی گریبان بازار چای را گرفت.

بحران برنج اکنون در مناطق شمال غربی، غرب و جنوب غربی کشور شدت یافته و شهرهایی همچون کرمانشاه، اهواز، آبادان و خرمشهر، هندیجان، خرم آباد و ... را در برگفته و در حال گسترش است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و مغازه‌ها ظاهرا با کمبود برنج روبرو هستند. در برخی از شهرها که فروشگاه هایی اقدام به توزیع برنج های معمولی با قیمت 2 ماه پیش می‌کنند، شاهد صفوف طولانی مردم هستند.

قیمت برنج هم بشدت افزایش یافته به طوری که کیسه های 10 کیلویی برنج مثلا در کرمانشاه از مرز 50 هزارتومان هم گذشته است.
 
این وضعیت زمینه سوءاستفاده را برای سودجویان فرصت طلب فراهم آورده تا با عرضه برنج نامرغوب و یا مخلوط کردن برنج مرغوب و مرغوب از این آب گل آلود ماهی های درشت صید کنند.

خبرنگار جهان نیوز از کرمانشاه گزارش داد که حتی در مرکز این استان و برخی شهرستان ها کیسه های برنج را با "جو" پر کرده و به نرخ برنج به مردم فروخته اند. این اقدام در چند منطقه استان گزارش شده است. در برخی مناطق هم مخلوطی از جو و برنج را به نرج برنج به مردم فروخته اند.

واقعیت تاسف برانگیز دیگر احتکار گسترده برنج از سوی سودجویان خرد و کلان و اخلالگران بازار است که روایت آن نقل محافل مردمی در شهرهای مذکور است.

این رویدادهای تلخ در شرایطی است که تاکنون مسئولان و مدیران دولتی اقدام مناسب یا دست کم پاسخ صریح به مردم نداده اند.

بنابر اعلام انجمن برنج ایران، نیازمصرف برنج در کشور هر سال به طور میانگین، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن است. از این مقدار، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در داخل تولید می‌شود و نزدیک به ۷۰۰ هزار تن نیز از خارج وارد می‌گردد. به گفته‌ی این انجمن از اول سال ۹۱ تاکنون ۳ میلیون و یک صد هزار تن برنج خریداری شده است؛ یعنی ۲۰۰ هزار تن نیز بیشتر از مصرف کشور برنج داریم. ازطرف دیگر، سازمان گمرک ایران اعلام کرده از ابتدای سال ۹۱ تا الان نزدیک به ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است. با این اوصاف روشن نیست چرا برنج، کمیاب شده است؟

اگر مسئولان دولتی برای این مشکل چاره جویی نکنند بی شک دامنه آن بزرگتر خواهند شد و با توجه به نزدیک بودن بازار سال نو باید منتظر زورآزمایی جدید دولت و دلالان بود؛ دلالانی که به هیچ چیز جز جیب خود نمی اندیشند.


کد مطلب: 267391

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/267391/کمبود-برنج-مناطق-غربی-کشور-سکوت-مسئولان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com