دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
"اشپیگل" تحلیل کرد؛

اهداف فرانسه از مداخله نظامی در مالی

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۷
کد مطلب: 266777
یک هفته نامه آلمانی در تحلیلی به بررسی اهداف فرانسه از مداخله نظامی در مالی پرداخته و با اشاره به منابع غنی معدنی که در این کشور وجود دارد، تصریح کرد که پای منافع اقتصادی پاریس هم در میان است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی تحت عنوان فرانسه در مالی واقعا به دنبال چیست به بررسی این مسئله پرداخته و نوشت: در عملیات نظامی فرانسه در مالی خطرات بسیاری نهفته است. تروریستهای افراطی، اروپا را تهدید به حملات گسترده کرده اند. با این وجود اولاند نیروهای خود را روانه این کشور بحران زده غنی از مواد خام کرده است. پاریس کدام اهداف را دنبال می کند؟

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد: درگیریها در شمال مالی شدیدتر می شود، نیروهای امنیتی فرانسوی اخیرا حملات هوایی جدیدی را علیه تروریستها انجام داده اند. همچنین نیروهای زمینی فرانسوی نیز عازم شمال مالی هستند. هنوز کاملا مشخص نیست که این عملیات چه مدت به طول خواهد انجامید. مالی در حال حاضر یک کشور کاملا متزلزل بدون هر گونه نظم و قانون است.

این هفته نامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب این پرسش را مطرح می کند که چرا فرانسه با این سرعت در درگیریهای مالی وارد شده و دخالت کرد.

این نشریه در پاسخ می نویسد: تکرویهای فرانسه در مالی یک سابقه طولانی مدت دارد. ماههاست که پاریس برای مداخله نظامی در مالی به محافل بین المللی فشار وارد می کند که البته این فشارها بی نتیجه بوده است. فرانسه به عنوان قدرت استعمارگر سابق در این کشور تنها برای زندگی حدود هفت هزار فرانسوی که در مالی زندگی می کنند احساس خطر نمی کند. البته در فرانسه هم تعداد زیادی مالیایی زندگی می کنند.

اگر شمال مالی کاملا به دست گروههای افراطی افتاده و این منطقه به اردوگاه تمرین جدیدی برای القاعده تبدیل شود، فرانسه باید همچنین در کشور خود انتظار حملات تروریستی را داشته باشد. دولت پاریس اخیرا اقدامات امنیتی در کشور خود را افزایش داده است.

نویسنده در ادامه به نقش منابع غنی معدنی این کشور در مداخله نظامی فرانسه در مالی اشاره کرده و نوشت : در کنار این مسئله (مبارزه با القاعده)، پاریس همچنین منافع اقتصادی خود را نیز دنبال می کند. در اطراف شمال مالی تعداد زیادی از منابع غنی اورانیوم که توسط فرانسه مورد بهره برداری قرار گرفته است وجود دارد و پاریس نیاز فوری و زیاد به این منابع اورانیوم برای نیروگاههای اتمی خود دارد.

شرکتهای اتمی دولتی فرانسه (آروا) همچنین اورانیوم را از کشور همسایه "مالی" یعنی نیجریه که بزرگترین تولیدکننده اورانیوم در آفریقاست استخراج می کنند. به این ترتیب در روزهای گذشته از طرف منتقدان مداخله نظامی فرانسه در مالی این مسئله مطرح شده است که برای پاریس تنها مسئله مبارزه با تروریستها مطرح نیست و همچنین امنیت تامین انرژی با اورانیوم با ارزش استخراج شده از مالی و همسایه مهمش نیجریه هم مطرح است.

"اشپیگل" در بخش دیگری از این مطلب به وضع اقتصادی کشور مالی اشاره کرده و نوشت: "مالی" به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای روی کره زمین است که زمین آن برای کشت برنج و سبزیجات کاملا غیر مساعد است.اکثریت مردم این کشور حتی آب نوشیدنی تمیزی برای استفاده ندارند. اما این کشور از ذخایر و منابع معدنی بسیاری برخوردار است که اکثر آنها هنوز استخراج نشده است. در این کشور علاوه بر اورانیوم باید منابع نفت و گاز،طلا، الماس و مس وجود داشته باشد و شرکتهای بین المللی مدتهاست در "مالی" فعال هستند تا به این منابع دست پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *