شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

یک‌کشورمسلمان رییس شورای‌امنیت شد

جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب: 264187
پاکستان به عنوان یکی از 10 کشورعضوغیر دایم شورای امنیت سازمان ملل، ریاست دوره ای این شورا در نخستین ماه از سال 2013 را بر عهده گرفت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا با آغاز دوره ریاست پاکستان، مسعود خان نماینده دایم پاکستان در سازمان ملل با توضیح برنامه شورای امنیت در ماه ژانویه گفت که بحث فلسطین و روند گفتگوهای خاورمیانه، مبارزه با تروریسم بین المللی، فعالیت نیروهای صلح بان سازمان ملل، مساله سودان و جنوب سودان و جمهوری آفریقای مرکزی از اولویت های شورای امنیت در ماه ژانویه خواهد بود.

مسعود خان همچنین وضعیت سوریه، مالی و جمهوری دموکراتیک کنگو را از دیگر اولویت های شورای امنیت در دوره ریاست پاکستان بر این شورا دانست.

وی با تاکید بر نقش پاکستان در صلح بانی سازمان ملل گفت: نمایندگی پاکستان نمایشگاه عکسی در مقر سازمان ملل درباره نقش پاکستان در صلح بانی برگزار خواهد کرد.

نماینده دایم پاکستان گفت در خصوص مبارزه با تروریسم، پاکستان یک بیانیه پیشنهادی به شورای امنیت ارایه داده و در سطح وزرای خارجه شورای امنیت تشکیل جلسه خواهد داد.

پاکستان که اکنون یکی از 10 عضو غیر دائم شورای امنیت است ریاست دوره ای این شورا را از مغرب تحویل گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل دارای پنج عضو دایم و 10 عضو غیر دایم است که به مدت دو سال به عضویت این شورا انتخاب می شوند.

هر یک از پانزده عضو شورای امنیت دارای یک حق رای می باشند؛ اما کشور روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا به عنوان پنج عضو دایم از امتیاز انحصاری وتو برخوردارند.

این پنج عضو عبارت از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه هستند که با داشتن حق وتو می توانند آرای چهارده عضو دیگر را نقض کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *