دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

محصولات شكست خورده سال2012

دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 263514
كنسول بازی پلی استیشن ویتا نخستین بار در دسامبر سال 2011 میلادی در ژاپن و در فوریه 2012 در جهان عرضه شد. فروش اولیه این دستگاه بد نبود اما در انتهای ماه فوریه، شركت اعلام كرد تاكنون حدود 2/1 میلیون دستگاه و 2 میلیون نرم افزار برای آن فروخته است.
به گزارش جهان به نقل از برترین ها،در سال 2012 محصولات موفق بسیاری همچون آی‌فون 5 و The Avengers عرضه شده اند. برای اینكه شركت ها تولیدات موفقی داشته باشند، باید درست سرمایه گذاری كنند.


اما گاهی پیش می آید كه علیرغم سرمایه گذاری بزرگ و تلاش های بی وقفه، محصول نهایی نمی تواند مخاطب خود را پیدا كند و در بازار شكست می خورد. دبیر وال استریت در این مقاله چند محصول ناكام سال 2012 را نام برده است كه یك شكست واقعی به شمار می روند.

برای اینكه محصولی را شكست خورده به حساب بیاوریم، باید شركتی كه محصول را تولید كرده است، سرمایه هنگفتی را برای تولید و بازاریابی محصول خود هزینه كرده باشد. به محض ارائه محصول، باید این شكست خیلی سریع اتفاق بیفتد. هیچ كدام از محصولات فهرست ما بیشتر از چند ماه روی كار نبوده اند و بلافاصله با شكست فروش مواجه شده اند.

این محصولات برای دلایل مختلفی شكست خورده اند. برخی از آنها به واسطه اشتباهات كارخانه تولیدی آنها معیوب و ناقص شده اند. به طور مثال،  Apple Maps یكی از بارزترین اشتباهات بارز سال جاری میلادی، به واسطه اشكالات بارزی كه در نمایش خیابان ها و حتی گاهی شهرها دارد، جزو محصولات شكست خورده دسته بندی می شود. یا مثلا می توان به  تبلت تاشوی سونی اشاره كرد كه به دلیل استقبال نشدن از طرف كاربران،تولیدش در سایت آمریكایی سونی متوقف شده است.

رقابت رقبا نیز نقش كلیدی در شكست خوردن محصولات داشته است. البته نباید شاخص قیمت را نیز در شكست خوردن محصولات معرفی شده در پایین بی تاثیر دانست.

محصولات شكست خورده سال2012

1.  Apple Maps

وقتی اپل سیستم عامل iOS6 خود را عرضه كرد، تصمیم گرفت سیستم نقشه گوگل را با نقشه خود شركت اپل جایگزین كند. وقتی این محصول در سپتامبر سال جاری عرضه شد، مشكلات زیادی پیدا شد. كاربران خیلی زود به نادرست بودن اطلاعات این نقشه واقف شدند. به طور مثال، اقیانوس هند رابه جای گرینلند نشان می داد. برخی از عكس ها سیاه و سفید بودند و برخی از تصاویر نقشه با ابر پوشیده شده بودند. این شكست مفتضحانه بسیار بد بود به طوری كه مدیر عامل اپل – تیم كوك – در نامه ای رسمی از كاربران عذرخواهی كرد و وقتی اسكات فورستال – مدیر بخش نرم افزار iOS – از امضای این نامه سر زد، از شركت اخراج شد. اپل برای برطرف كردن این مشكل به كاربران پیشنهاد استفاده از نقشه رقیب خود را داد. و دوباره نقشه گوگل به محصولات اپل بازگشت. جالب است بدانید به محض عرضه نقشه گوگل در آی تیونز، این نرم افزار بیشترین تعداد دانلودهای آی تیونز را به خود اختصاص داد.


محصولات شكست خورده سال2012  

2.  Dodge Dart

كریسلر تاكید زیادی روی Dart داشت و تصور می كرد این خودرو می تواند با دیگر خودروهای كامپكت همچون هوندا سیویك، تویوتا كورولا و فورد فوكوس رقابت كند. این شركت، بازاریابی خود را با تبلیغات 90 ثانیه ای در بازی های لیگ برتر بیس بال آل-استار  شروع كرد. فروش اولیه كمتر از 200 دستگاه در یك ماه بود. همچنین شركت Chrysler در ماه نوامبر حدود 4500 دستگاه Dart فروخت كه بسیار كمتر از آمار فروش 30075 و 22255 دستگاهی سیویك و كورولا در ماه مشابه بوده است. تحلیل گران وب سایت ادموند، در این رابطه گفته اند، كریسلر سابقه فروش خودروهای كامپكت را نداشته است و تاكنون همیشه جیپ و كامیون می فروخته است به همین دلیل در این عرصه ناكام ماند.


محصولات شكست خورده سال2012

3.  John Carter

جان كارتر توسط شركت دیزنی منتشر شد اما عناصر لازم برای موفقیت را در خود نداشت. كارگردان – آندرو استانتون – هیچ گاه قبل از این فیلم، فیلم حركت زنده نساخته بود. عوامل اجرایی آن نیز تجربه كمی در تولید فیلم داشتند. این فیلم علمی-تخیلی كه حدود 250 میلیون دلار برای ساخت و 100 میلیون دلار برای انتشار هزینه داشته است، فقط 6/30 میلیون دلار در سینماهای آمریكا فروش داشته است. دیزنی بلافاصله پس از عرضه این فیلم اعلام كرد كه این فیلم بدترین فیلم باكس آفیس بوده است.


محصولات شكست خورده سال2012

4. تبلت P سونی

در اوایل سال جاری میلادی بود كه سونی تبلت P خود را معرفی و عرضه كرد. تبلت P طراحی تاشو دارد و می توان به راحتی آن را در جیب گذاشت و حمل كرد. همین ویژگی باعث به وجود آمدن مشكلی در این محصول برای بیشتر كاربران شد. به دلیل تاشدن این دستگاه، خط مشكی عمیقی در وسط صفحه نمایش ایجاد می شود كه بازی كردن، خواندن متن و دیدن عكس را برای كاربر مشكل می كند. در پاسخ به فروش بسیار كم این محصول، سونی آن را با تخفیف بسیار زیاد می فروخت به طوری كه در عرض چند ماه، قیمت این تبلت از 549 دلار به 199 دلار كاهش پیدا كرد. در ماه آگوست، سونی اعلام كرد سیستم عامل تبلت S خود را به نسخه آب نبات ژله ای آپ دیت خواهد كرد اما این به روزرسانی برای تبلت P در نظر گرفته نشده بود. در حال حاضر، سونی این محصول را در وب سایت آمریكایی خود نمی فروشد.


محصولات شكست خورده سال2012

5. نوكیا لومیا 900

گوشی هوشمند Lumia 900 ، نخستین بار در نمایشگاه  CES سال جاری میلادی در ماه ژانویه معرفی شد. اما به هیچ وجه فروش خوبی نداشت. بیشترین انتقادی كه به این گوشی وارد بود، ضعیف بودن كیفیت صفحه نمایش آن در مقایسه با رقبایش و از همه مهم تر، كم بودن برنامه ها و نرم افزارهای سیستم عامل ویندوز مایكروسافت بود. در ماه نوامبر، نوكیا فروش لومیا 900 را آغاز كرد. نوكیا كه زمانی بزرگ ترین كمپانی تولید كننده موبایل در جهان بود، اعتراف كرده است در چند سال گذشته به واسطه موفقیت های شركت های سامسونگ و اپل، از عرصه رقابت خارج شده است. به گزارش گارتنر، در سه ماهه سوم سال 2012، سهم بازار گوشی های هوشمند نوكیا فقط 3/4 درصد بود.


محصولات شكست خورده سال2012

6. Pan Am

دومین محصول شكست خورده دیزنی در سال جاری میلادی، برنامه تلویزیونی Pan Am است كه در سپتامبر سال 2011 میلادی كار خود را در شبكه ABC آغاز كرد. در ابتدای كار، با وجود ستارگانی همچون كریستینا ریچی، این سریال در رتبه بندی صعود كرد. هزینه ساخت اپیزود خلبان حدود 10 میلیون دلار بوده است.  این برنامه در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد و حدود 11 میلیون بیننده آن را تماشا می كردند. اما آخرین اپیزود این برنامه كه در ماه فوریه پخش شد، زیر 4 میلیون تماشاگر داشت. در همان زمان كه این برنامه پخش می شد، حدود 10 میلیون نفر برنامه CSI Miami و 7/7 میلیون نفر The Celebrity Apprentice را تماشا می كردند. دلیل این كاهش تماشاگر، پلات لاین خسته كننده و برنامه های تلویزیونی رقیب بود. پخش  این برنامه در ماه می به طور رسمی متوقف شد.


محصولات شكست خورده سال2012

7. اولترابوك

وقتی اینتل اولترابوك خود را معرفی كرد، همه تصور می كردند كه رقیب سرسخت مك بوك اپل خواهد بود. اما این اتفاق هرگز رخ نداد. در اوایل سال جاری، شركت تحقیقاتی IHS پیش بینی كرد تا انتهای سال 2012 ، حدود 22 میلیون اولترابوك عرضه خواهد شد و این تعداد به 61 میلیون دستگاه در سال 2013 افزایش خواهد یافت. اما در اكتبر این موسسه پیش بینی خود را تغییر داد و اعلام كرد فقط 10 میلیون اولترابوك در سال جاری و 44 میلیون در سال 2013 فروخته خواهد شد. یكی از دلایل كاهش فروش نیز بالا بودن قیمت اولترابوك هاست. اما مشكل اصلی، افزایش تقاضا برای كالاهای قابل حمل همچون تبلت ها و اسمارت فون هاست.


محصولات شكست خورده سال2012

8. پلی استیشن ویتا

كنسول بازی پلی استیشن ویتا نخستین بار در دسامبر سال 2011 میلادی در ژاپن و در فوریه 2012 در جهان عرضه شد. فروش اولیه این دستگاه بد نبود اما در انتهای ماه فوریه، شركت اعلام كرد تاكنون حدود 2/1 میلیون دستگاه و 2 میلیون نرم افزار برای آن فروخته است. اما میزان فروش خیلی سریع كاهش پیدا كرد. از تاریخ 30 ژوئن فقط 2/2 میلیون دستگاه پلی استیشن ویتا فروش رفته است كه از آمار 6/3 میلیون دستگاهی كنسول نینتندو 3DS بسیار دور است. با تازگی، سونی فروش كنسول های ویتا و PSP را جمع آوری كرده است تا فروش كم آن بیش از این باعث شرمساری شركت نشود. شكایت اصلی از ویتا، ابتدا قیمت 300 دلاری آن بود كه برای یك كنسول كوچك و ضعیف بسیار گران است. مخصوصا اینكه بازی های ارزان تری در موبایل ها و تبلت ها وجود دارند و دیگر كاربران رغبتی برای خرید كنسول دستی از خود نشان نمی دهند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *