چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تولید داروی زردچوبه برای نخستین بار در کشور

يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 263316
عصاره اصلی زردچوبه (فرم نانو میسلی کورکومین) برای نخستین بار در کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.
 به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر محمودرضا جعفری، رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر اظهار کرد: این دارو در درمان بیماری‌هایی از جمله آلزایمر، پیشگیری از سرطان و بیماریهای آرتروئیدی موثر است.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم‌های خوراکی و به شکل قرص موجود است، خاطرنشان کرد: برای تاثیر این عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی هم جذب بدن نمی شود در حالی که در فرم نانوی این عصاره، دز کمتر و جذب بیشتری خواهد داشت.
 
استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با یکی از کارخانه‌های داروسازی به منظور تولید این دارو به صورت جی ام پی (تضمین کیفیت و روش بهینه تولید دارو) رایزنی شده و وزارت بهداشت نیز اعتبارات لازم را برای تولید این دارو اختصاص داده است، اظهار امیدواری کرد: این فرآورده به زودی به مرحله بالینی برسد.
 
رئیس مرکز تحقیقات نانو فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص دیگر فراورده‌های تولید شده در این مرکز تصریح کرد: در سال گذشته نیز پس از 12 سال کار تحقیقاتی و پژوهشی نخستین نانو داروی ضد سرطان در این مرکز تهیه شد و پس از طی مراحل کارآزمایی بالینی به مرحله تولید صنعتی رسید.
 
جعفری با اشاره به اینکه نانوداروی ضد سرطان با نام تجاری "سینادوکسوزم" برای درمان سرطانهای تخمدان، سینه، مولتیپل میلوما (سرطان خون)، کاپوسی سارکومای (نوعی سرطان بافت نرم ) کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: ایران با تولید "سینا دوکسوزم" تزریقی دومین تولیدکننده نانوداروی ضدسرطان جهان پس از آمریکا شد.
 
رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این دارو بر اساس نیاز کشور و بدون هیچ محدودیتی تولید می‌شود، تصریح کرد: این دارو با یک سوم قیمت خارجی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و علاوه بر این با تولید آن کشورمان در زمینه واردات این دارو خودکفا شد.
 
جعفری با اشاره به اینکه این دارو در حال حاضر در چند مرکز درمانی کشور مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: بر اساس اعلام پزشکان انکولوژی این دارو تاثیر مطلوبی در مهار و درمان سرطان داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *