يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰
با تکذیب سخنان دستجردی مطرح شد؛

ادعای یک مقام گمنام بانک مرکزی درباره ارز دارو

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 259832
یک مقام مسئول بانک مرکزی در گفت‌وگویی بدون اینکه هویت خود را اعلام کند، بار دیگر پرونده دردناک "تخصیص ارز دارو" را گشود و ادعاهای جدیدی را مطرح کرد؛ البته برای تبرئه بانک مرکزی از اتهام نپرداختن ارز.
ادعای یک مقام گمنام بانک مرکزی درباره ارز دارو
به گزارش سرویس اجتماعی جهان نيوز، وی با اشاره به مباحث اخیر مطرح شده در مورد تخصیص نیافتن ارز مصوب برای واردات دارو به فارس گفته است: این مطالب به هیچ عنوان صحت ندارد و به اندازه سال‌های گذشته، ارز برای واردات دارو تخصیص یافته است.

وی افزود: متأسفانه متولیان این امر، بخش قابل توجهی از ارز تخصیصی برای دارو را صرف واردات لوازم آرایشی کرده که این موضوع باعث شد دقت و نظارت بانک مرکزی برای واردات اقلام دارویی افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، واردات داروهای حیاتی و ضروری با هماهنگی وزارت بهداشت کماکان ادامه دارد و در این زمینه هیچ نگرانی وجود ندارد.

سخنان این مقام مسئول که مشخص نیست چرا از بیان نامش خودداری کرده است، در شرایطی مطرح شده که وزیر بهداشت و درمان نظر کاملا متفاوتی دارد.

تحریم‌ها را می‌توانیم دور بزنیم اما بانک مرکزی را نه!

وزیر بهداشت روز 11 آذر ماه در حاشیه مراسم روز جهانی ایدز در جمع خبرنگاران تصریح کرد، بانک مرکزی قول داده تخصیص ارز را جبران کند و امیدواریم ۲.۵ میلیارد دلار مصوب شده، در اختیار شرکت‌های بهداشتی و دولتی قرار گیرد.

وحید دستجردی گفت: مشکل ما نقل و انتقال ارز در خارج از کشور و تخصیص آن در کشور است، شاید بتوانیم نقل و انتقال ارز از خارج را دور بزنیم اما تخصیص آن را نمی‌توانیم دور بزنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت از دولت برای عدم تخصیص اعتبارات به وزارت بهداشت گفت: ما شکایتمان را در دولت مطرح می‌کنیم و این کار را به دفعات زیاد انجام داده‌ایم، بی‌نتیجه نبوده است اما نمی‌توانیم شکایت خود را از دولت بر سر چهارراه‌ها ببریم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: جریان اختصاص ارز باید مداوم باشد و اگر در آن تعلل شود به شدت در آینده ما را با مشکل مواجه می‌سازد چرا که دارو و ملزومات پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد و از نان شب هم واجب‌تر است مواد غذایی جایگزینی دارند اما دارو جایگزین ندارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000259/nf00259832-1.jpg

نظر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

پیش تر نیز شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با جهان نيوز از علت بی توجهی مسئولان بانک مرکزی به این سلامت ملت ابراز بی اطلاعی و ناراحتی کرد.

بانک مرکزی در شش ماه اول سال جاری تنها 50 میلیون دلار برای واردات دارو اختصاص داد تا هزاران بیمار در به در یافتن دارو شوند و قیمت این کالای حیاتی رکورد بشکند؛ در حالی که بر اساس قانون مصوب، این بانک موظف بوده امسال 2.5 میلیارد دلار برای تامین کالاهای پزشکی مورد نیاز مردم تخصیص دهد.

این در حالی است که در همین مدت عده‌ای سرمایه‌دار با استفاده از ارز مرجع اقدام به واردات 20 هزار خودرو لوکس کردند که در نهایت کمتر از پنج درصد جامعه ایران سوار آنها می‌شوند.

دلیل تاسف‌برانگیز برای نپرداختن ارز دارو

آنچنان که یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی روز 15 آذر ماه به جهان نيوز گفت، تخصیص ندادن ارز نتیجه یک اختلاف سیاسی تاسف برانگیز است که دود آن به چشم بیماران بویژه صعب العلاج ها رفته است.

محمد دهقان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی جهان نيوز با بیان اینکه مشکل تخصیص نیافتن ارز نتیجه اختلاف بر سر مسئولیت بعضی افراد در وزارت بهداشت بوده است، عنوان کرد: برخی مسئولان ارشد اجرایی خواستار برکناری یکی از نیروهای دانشگاهی وزرات بهداشت شده بودند و ظاهرا عدم تمکین این وزارتخانه موجب پرداخت نشدن ارز مصوب شده برای تامین دارو شده است.

به گفته عضو هیئت رئیسه مجلس "مشکل تامین دارو گرچه از تحریم ها تاثیر گرفته اما علت اصلی آن برخی رفتارهای خودخواهانه و عدم توجه به خواست و نیاز مردم است."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *