جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

زاکانی: می‌توان گرانی‌های آینده را حل کرد

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب: 259527
رییس فراکسیون تخصصی سازمان های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم های دشمنان علیه ملت ایران، گفت: تلاش دشمن برای آسیب به ملت ما از طریق تحریم های اقتصادی اقدامی عبث و بیهوده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا ˈعلیرضا زاکانیˈ عصر روز دوشنبه در نشست تخصصی فراکسیون سازمان های مردم نهاد با تشکل های علوم صنایع غذایی کشاورزی و علوم دامی که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: تحریم های دشمنان نه تنها باعث تهدید کشور ما نمی شود بلکه برای کشورمان نیز فرصت ایجاد می کند.
 
زاکانی ادامه داد: ما می توانیم از این تحریم ها استفاده کنیم و به بهترین شکل در کشور پیشرفت داشته باشیم.
 
نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که بحث غذا یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود، گفت: پایه مهم رشد و پیشرفت اساسی و پایدار در کشور، معطوف به حوزه تخصصی صنایع غذایی و کشاورزی است.
 
زاکانی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره)، گفت: استقلال در حوزه تامین نیازهای پایه ای کشور بسیار اهمیت دارد و تجلی جدی آن در حوزه کشاورزی و دامی معنا می یابد.
 
وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز تاکیدات زیادی مبنی بر توجه به این حوزه و رفع نیازهای اولیه مردم داشته اند.
 
نماینده مردم تهران ، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براهمیت خودکفایی در حوزه کشاورزی، افزود: جمهوری اسلامی ایران در گذشته نه چندان دور خودش از قطب های بزرگ تولید خصوصا در بخش کشاورزی بوده است و ما بهترین تولیدات را در داخل داشته ایم.
 
زاکانی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این گونه جلسات مستمر میان سازمان های مردم نهاد و بخش های مختلف مواد غذایی بتواند مشکلات مردم را حل کند.
 
وی در ادامه به بررسی قیمت مرغ و کنجاله در کمیسیون اصل نود مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: همزمان با این اقدام، ما جلساتی را برگزار کردیم و پیش بینی هایی را مبنی بر افزایش قیمت مرغ و کنجاله داشتیم.
 
زاکانی ادامه داد: در این راستا پیش بینی های ما تحقق یافت و در اردیبهشت ماه شاهد گرانی هایی بودیم و اگر از هم اکنون نیز جلساتی برگزار شود مطمئنا می توان پیش بینی هایی را داشته باشیم تا گرانی های آینده را حل کنیم.
 
وی اظهار داشت: مدیریت کردن بحران ها پیش از وقوع یکی از بهترین راه های حل این گونه بحران ها محسوب می شود.
 
نماینده مردم قزوین وعضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست به قیمت گذاری برخی افراد در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کسانی که در بخش کشاورزری قیمت گذاری می کنند، کشاورز نیستند و نمی دانند کشاورزان چه زحماتی را متحمل می شوند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ˈسید مرتضی حسینیˈ ادامه داد: اگر تحرم ها به مواد غذایی تسری یابد، مشکلات عدیده ای در جامعه ایجاد می شود و از این رو نباید بگذاریم تحریم ها به سمت سوق یابد.
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی وعضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این نشست، گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در چشم انداز 1404 باید امنیت غذایی مردم تامین شود.
 
ˈبهرام بیرانوندˈ افزود: متاسفانه در بخش کشاورزی شاهد هستیم که قیمت زحمات کشاورزان به آنان پرداخت نمی شود ومحصولات با قیمت کمی از آنان خریداری می شود.
 
زاکانی ادامه داد: برای مثال شاهد بودیم که واسطه ها گندم را با قیمت 460 تومان از کشاورزان خریداری می کردند ولی همین گندم را از بازارهای جهانی با قیمت 1000 تومان می خریدند و در بخش گوشت و سایر بخش ها نیز شاهد این موضوع هستیم .
 
بیرانوند نیز در این زمینه با بیان این که ساختار جهاد هم اکنون چابک و ورزیده نیست، گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی قطعا تولید محور و مردمی و تکیه اصلی آن بر توانایی های مردم است .
 
وی افزود: اگر منتظر باشیم که یک دستگاه دولتی مشکلات را حل کند مطمئنا حل نخواهد شد و ممکن است حتی مشکلات بیشتر شود.
 
نماینده مردم بندرعباس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، موضوع کشاورزی را از اولویت های مهم کشور دانست و گفت: دشمن تلاش دارد تا شرایط کشور ما را همانند عراق کند و لذا از این رو هر روز فشارهای جدیدی را بر ما وارد می کنند.
 
ˈابوالقاسم جرارهˈ تاکید کرد: اگر در حوزه غذا به خودکفایی برسیم و نیازهایمان را در داخل تامین کنیم به آنها اجازه نمی دهیم بر ما مسلط شوند.
 
دبیر اجرایی فراکسیون سازمان های مردم نهاد نیز در این نشست با یاد آوری این که تشکل های غیردولتی باید وحدت رویه داشته باشند گفت: تشکل های غیردولتی برای آن که بتوانند حضور موثری در فرآیند تصمیم سازی و مدیریت جامعه داشته باشند باید با نگاهی کارشناسانه مشکلات کشور در حوزه فعالیت تخصصی انجمن را احصاء کنند وسپس برای برطرف کردن آنها راهبردهای تقنینی و اجرایی کارآمدی را ارائه نمایند .
 
ˈ پیام عرب زادهˈ ادامه داد: بدیهی است تشکل هایی که در یک زمینه تخصصی فعالیت دارند همانند اعضای یک ارکستر هستند که اگر با هم هماهنگ نباشند و سلیقه ای عمل کنند، صدای خوشایندی به گوش نمی رسد.
 
در ادامه این جلسه طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاروزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاروزی مورد بررسی قرار گرفت.
 
براساس این طرح و در صورت تصویب نهایی کلیه اختیارات، وظایف و امور مربوط به سایت گذاری، برنامه ریزی، نظارت در تجارت بخش کشاروزی اعم از صادرات و واردات و تنظم بازار داخلی، تولید و تجارت فرش دستباف، فرآیند گندم ، آرد، نان، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی ملحق می شود.
 
جمعی از کارشناسان و متخصصان علوم صنایع غذایی کشاورزی وعلوم دامی در این جلسه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *