يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

خسارت هنگفت تحریم ایران برای غربی‌ها

يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 255509
به دنبال افزایش قیمت جهانی نفت، هزینه واردات نفت کشورهای صنعتی در ۴ ماه نخست اجرای تحریم ایران ۵۰ میلیارد دلار معادل ۱۶ درصد افزایش یافت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، با اجرای تحریم نفتی غرب علیه ایران از ابتدای جولای امسال قیمت جهانی نفت کمابیش روندی صعودی را طی کرده و این مسئله باعث افزایش هزینه تحریم کنندگان شده است.

گزارش های ماهانه منتشر شده از سوی اوپک نشان می دهد متوسط قیمت جهانی نفت(نفت برنت) در ماه ژوئن یعنی یک ماه قبل از اجرای تحریم نفتی ایران به ۹۵.۱۹ دلار در هر بشکه رسیده بود اما از ماه جولای این رقم افزایش یافته و در ماه های جولای، اوت، سپتامبر و اکتبر به ترتیب به ۱۰۲.۵۹ دلار، ۱۱۳.۴۸ دلار، ۱۱۲.۸۶ دلار و ۱۱۱.۶۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

در شرایطی قیمت نفت طی این ماه ها افزایش داشته است که بحران اقتصادی و مالی منطقه یورو شدیدتر شده و نگرانی ها نسبت به بازگشت رکود به اقتصاد آمریکا بیشتر شده است. در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ قیمت جهانی نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه رسیده بود و به عقیده کارشناسان اگر تحریم نفتی ایران و نگرانی های ژئوپلتیک در خاورمیانه وجود نداشت قیمت نفت در سال ۲۰۱۲ نیز بسیار کمتر از سطح کنونی رقم می خورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم مصرف نفت خام ۳۴ عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی موسوم به کشورهای صنعتی بالغ بر ۴۴.۵ میلیون بشکه در روز است که ۲۸ میلیون بشکه در روز از این رقم از محل واردات تامین می شود. بر این اساس در نتیجه افزایش قیمت نفت از ۹۵.۱۹ دلار در ماه ژوئن به بالای ۱۰۰ دلار در ۴ ماه بعد هزینه واردات نفت توسط این کشورها ۵۰.۲ میلیارد دلار، حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

کشورهای صنعتی در نخستین ماه اجرای تحریم نفتی ایران یعنی در ماه جولای ۸۶.۱۷۵ میلیارد دلار هزینه برای واردات نفت پرداخت کردند که ۶.۲۱۶ میلیارد دلار بیشتر از ماه ژوئن بوده است. هزینه واردات نفت این کشورها در ماه های اوت، سپتامبر و اکتبر نیز نسبت به ماه ژوئن به ترتیب ۱۵.۳۶۳ میلیارد دلار، ۱۴.۸۴۲ میلیارد دلار و ۱۳.۷۹۲ میلیارد دلار افزایش داشته است. کشورهای مذکور در ماه اوت ۹۵.۳۲۳ میلیارد دلار، در ماه سپتامبر ۹۴.۸۰۲ میلیارد دلار و در ماه اکتبر ۹۳.۷۵۲ میلیارد دلار برای واردات نفت پرداخت کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *