دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱

خون در مدفوع نشانه سرطان گوارش است

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 254896
رییس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت : وجود خون در مدفوع نشانه ای از سرطان دستگاه گوارش است و نباید به عنوان بیماری ˈشقاق ˈو یا ˈ بواسیر ˈ تلقی شود و مورد درمان قرارگیرد .
به گزارش جهان، دکترˈ ایرج خسرونیاˈ روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : متاسفانه سرطان دستگاه گوارش یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در ایران است و تاکنون سرطان هایی همچون مری ، روده ، معده و پانکراس منجر به مرگ تعداد زیادی از ایرانیان شده است .

وی خاطرنشان کرد که هم اکنون سرطان مری شایع ترین سرطان در ناحیه شمال ایران است و شیوع سرطان در استان های آذربایجان شرقی ، غربی ، اردبیل ، گلستان و قسمت های از استان خراسان رضوی به دلایلی همچون جویدن ناس ، تغذیه نامناسب ، مصرف ماهی شور، نوع خاک موجود در مناطق و موارد دیگر بیشتر است .

خسرونیا اظهارداشت :نوع سرطان در بعضی از نقاط ایران به خصوص در نقاط شمالی به دلیل نوع رژیم غذایی و ژنتیک شیوع بیشتری دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد : در بسیاری از موارد استفاده از غذاهای ادویه دار، غذاهای کنسروی، فست فود ها ، سیر، ترشی ها ، مصرف چای داغ ، غداهای سرخ کردنی که محرک دستگاه گوارش هستند ، موجب سرطان می شوند.

به گفته خسرونیا مردم مناطقی از استان گلستان از ماده ˈناس ˈ که حاوی مواد معدنی خاصی است ، استفاده می کنند که این ماده می تواند در بروز سرطان معده موثر باشد.

وی گفت : طرح غربالگری سرطان دستگاه گوارش در شمال کشور در حال انجام است ولی این طرح به صورت جامع نیست و نیاز به تحقیقات گسترده و بررسی بیشتر دارد.

خسرونیا گفت : در بسیاری از موارد عدم مراجعه به موقع مردم به پزشکان و متخصصان موجب می شود که درمان پزشک برای بیمار نتیجه بخش نباشد زیرا در بسیاری از موارد زمانی مردم مراجعه می کنند که سرطان گسترش یافته و به بافت های دیگر بدن نفوذ کرده است .

وی یادآور شد که غربالگری سرطان دستگاه گوارش باید در سراسر کشور به صورت رایگان انجام شود. همچنین باید مراکزی برای غربالگری بیماران ایجاد شود و در این مراکز می توان از پزشکان عمومی برای معاینات اولیه استفاده کرد و آنها در صورت تشخیص بیماری ، بیماررا به متخصص ارجاع دهند.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد : اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها در خصوص پیشگیری از بیماری ها به خصوص سرطان می تواند دردرمان بیمار توسط پزشک کمک بزرگی باشد .

وی توصیه کرد که مردم باید هر گونه مشکلات گوارشی اعم از ترش کردن ، ورم معده ، زخم معده ، وجود خون در مدفوع ، استفراغ ، بی حالی و رنگ پریدگی را جدی بگیرند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *