پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

بی بی سی همچنان در بحران

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 253993
بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) این روزها با بحران بزرگی مواجه است و هر روز بیش از گذشته از اعتبار آن نزد مخاطبان کاسته می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، برنامه های تحقیقی ˈبی بی سیˈ که زمانی به عنوان ویترین این بنگاه و یکی از نقاط قوت آن به شمار می رفت، اکنون بلای جانش شده است، به گونه ای که پس از دو گاف بزرگ و جنجال خبری در هفته های اخیر، همه تحقیقات جاری برنامه مشهور ˈنیوز نایتˈ تلویزیون ˈبی بی سیˈ به حالت تعلیق درآمده است.

برنامه ˈنیوز نایتˈ سال گذشته و زمانی که یک برنامه تحقیقی را در مورد سوءاستفاده های جنسی ˈجیمی ساویلˈ یکی از مجریان مشهور ˈبی بی سیˈ در دهه های گذشته آماده کرده بود، با توصیه مقامات وقت این بنگاه پخش این برنامه را متوقف کرد.

ماه گذشته و پس از افشای فساد اخلاقی گسترده ˈجیمی ساویلˈ، بنگاه ˈبی بی سیˈ به دلیل عدم پخش برنامه تحقیقی خود درباره فساد این مجری سابق بشدت مورد انتقاد قرار گرفت و حتی مدیرکل ˈبی بی سیˈ نیز پذیرفت که جلوگیری از پخش این برنامه اشتباه بوده و به اعتبار ˈبی بی سیˈ لطمه جدی زده است.

در حالی که تحقیقات گسترده درباره فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ و اتهام لاپوشانی اخبار و گزارش های این فساد توسط مقامات ˈبی بی سیˈ در دست انجام بود، برنامه ˈنیوز نایتˈ هفته گذشته یک برنامه به اصطلاح تحقیقی دیگر درباره آزار و اذیت و سوءاستفاده جنسی از کودکان توسط برخی از مقامات و سیاستمداران سابق پخش کرد.

در این برنامه برخی از سیاستمداران حزب محافظه کار در دوران مارگارت تاچر متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان بی سرپرست شده بودند.

در پی پخش این برنامه و مختصاتی که برخی از قربانیان درباره سیاستمدار مورد نظر داده بودند، شبکه های اجتماعی و سپس رسانه های رسمی از لرد ˈمک آلپاینˈ از اعضای باسابقه حزب محافظه کار و عضو فعلی مجلس اعیان به عنوان فرد مورد نظر نام بردند.

لرد مک آلپاین روز گذشته سرانجام سکوت خود را شکست و اتهامات مطرح شده در برنامه تلویزیونی ˈبی بی سیˈ را قاطعانه تکذیب کرد و گفت که طرح چنین اتهامات مخرب و افترا آمیزی درباره وی کاملا بی اساس است.

بر اساس گزارش برنامه ˈنیوز نایتˈ در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی برخی از سیاستمداران و مقامات وقت انگلیس از کودکانی که در یک خانه امن در منطقه شمال ولز نگه داری می شدند، سوءاستفاده می کرده اند.

موضوع آزار و اذیت جنسی کودکان در خانه امن موسوم به ˈبرایان استاینˈ در ولز، نخستین بار در اواسط دهه ۱۹۹۰ به رسانه ها کشید و تحقیقاتی نیز زیر نظر ویلیام هیگ وزیرخارجه فعلی انگلیس و وزیر وقت منطقه ولز در کابینه جان میجر انجام شد ولی هرگز اسامی افراد دخیل در این سوء استفاده ها منتشر نشد.

هفته گذشته برخی از قربانیان سوءاستفاده های جنسی خانه امن ˈبرایان استاینˈ اعلام کردند اختیارات کمیته تحقیق تشکیل شده در دهه ۱۹۹۰ بسیار محدود بود و به همین دلیل از رسیدگی به بسیاری از اتهامات مطرح در این زمینه بویژه علیه سیاستمداران و مقامات خودداری کرد.

ˈاستیو مشهامˈ یکی از قربانیان در یک برنامه تلویزیونی گفت: تحقیقات قبلی فقط به بخش کوچکی از سوءاستفاده های انجام شده پرداخت و در گزارش نهایی نیز نام متجاوزان حذف شد.

وی افزود: در جریان تحقیقات انجام شده در دهه ۱۹۹۰ با من مصاحبه کردند ولی بدون ذکر دلیلی به من گفتند که نمی توانم درباره برخی از متهمان صحبت کنم و یا از آنان نامی ببرم.

کیث گریگوری یکی دیگر از قربانیان این پرونده در مصاحبه با ˈبی بی سیˈ گفت: من در دهه ۱۹۷۰ در مرکز نگهداری کودکان ˈبرایان استاینˈ بودم و مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار گرفتم... برخی از این افراد از کارکنان خود این مرکز و برخی دیگر از بیرون بودند.

وی اظهارداشت: نام بسیاری از سوءاستفاده کنندگان در گزارش تحقیقات حذف شد، چرا که مقامات فقط علاقه مند بودند که در مورد تخلفات کارکنان مرکز نگهداری کودکان تحقیق کنند.

آقای گریگوری گفت: متجاوزان و سوء استفاده کنندگان از کودکان مرکز ˈبرایان استاینˈ شامل برخی از نمایندگان پارلمان، وکلا، قضات، مدیران کارخانه ها و حتی افسران پلیس بودند.

پس از تکذیب لرد مک آلپاین از داشتن هرگونه ارتباطی با کودکان مرکز ˈبرایان استاینˈ، آقای ˈمشهامˈ به عنوان یکی از قربانیان سوءاستفاده جنسی در دهه ۱۹۷۰ از مک آلپاین عذرخواهی کرد و گفت: به نظر می رسد که در شناسایی فرد متجاوز اشتباهی شده است و من از این بابت از لرد مک الپاین و آسیبی که به وجهه وی وارد شده عذرخواهی می کنم.

بنگاه سخن پراکنی ˈبی بی سیˈ نیز شب گذشته با انتشار یک بیانیه رسمی از اینکه پخش گزارش ˈنیوز نایتˈ به طرح ادعاهایی اشتباه درباره یکی از سیاستمداران حزب محافظه کار منجر شده است، بدون قید و شرط عذرخواهی کرد.

ˈبی بی سیˈ گفت: ما ادعاهای آقای مشهام را به عنوان یکی از قربانیان آزار جنسی منتشر کردیم ولی به نام فرد اشاره نکردیم. با این حال پس از اینکه آقای مشهام تصریح کرد که فرد آزار دهنده اش را به اشتباه شناسایی کرده است، ما هم به صراحت از پخش این گزارش عذرخواهی می کنیم.

این بنگاه همچنین همه برنامه های جاری تحقیقاتی ˈنیوزنایتˈ را به حالت تعلیق درآورده است تا درباره اشتباهات صورت گرفته تحقیق شود.

ˈجورج اینویستلˈ مدیرکل ˈبی بی سیˈ نیز صبح امروز اعلام کرد که اشتباهات صورت گرفته در برنامه ˈنیوز نایتˈ غیرقابل پذیرش است و سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد که فورا باید درباره آنها تحقیق شود.

وکلای آقای ˈآلپاینˈ نیز تاکید کرده اند که در حال تنظیم شکایت رسمی علیه رسانه هایی هستند که ادعاهای افترا آمیز و مخرب را علیه موکل شان منتشر کرده اند.

بنگاه ˈبی بی سیˈ که با بودجه عمومی و از طریق پول مالیات دهندگان اداره می شود، این روزها از چند جهت تحت فشار قرار گرفته است. از یک طرف، افشای سوءاستفاده های جنسی یکی از مجریان مشهور آن از زنان و کودکان طی ۴۰ سال و عدم شناسایی و برخورد با وی باعث بی آبرویی آن شده و از طرف دیگر پخش و یا عدم پخش به موقع و مناسب برنامه های تحقیقی درباره کودک آزاری، بشدت اعتبار آن را نزد افکار عمومی کاهش داده است.

بر اساس اعلام پلیس لندن، ˈجیمی ساویلˈ طی چهار دهه، صدها نفر را در داخل ˈبی بی سیˈ و برخی دیگر از موسسات و نهادهای انگلیس، مورد آزار و اذیت قرار داده بود. این مجری مشهور سال گذشته و در ۸۴ سالگی درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *