پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

نقدینگی 400هزار میلیاردی آسیب‌زننده است

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 253816
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون میزان نقدینگی کشور به 400 هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان نقدینگی به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس از مشهد، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد که در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی برگزار شد به تحریم دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: هیچ منطقی برای تحریم کردن کشور ما از سوی آنان تاکنون ارائه نشده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: آنان تنها منطقی را که برای تحریم ایران اعلام کرده‌اند این است که ایران ممکن است سلاح هسته‌ای تولید کند حال آنکه 16 مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی در سال 2011 و در نتایج جداگانه‌ای اعلام کرده است که تمام بررسی‌های ما نشان می‌دهد ایران در مسیر دست‌ یافتن به سلاح هسته‌ای نیست و این موضوع را حتی به کنگره آمریکا و اوباما نیز اعلام کرده‌اند.

مصباحی مقدم جلوگیری از رشد علمی، اقتصادی و سیاسی و نیز قدرت نظامی ایران را عامل مؤثر برای اعمال این گونه تحریم‌ها دانست و افزود: ایران از نظر علمی در جهان جایگاه شانزدهم را دارد و این آمار آخرین آماری است که در سال 2012 میلادی اعلام شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: رشد سریع ایران به ویژه در دهه‌های اخیر که بالاتر از رشد میانگین جهانی بوده است سبب شده که ایران در حال حاضر جایگاه شانزدهم علمی جهان را به خود اختصاص دهد و بر اساس چشم‌انداز برنامه 5 ساله جایگاه هشتم علمی کشور برای ایران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به جایگاه اقتصادی ایران در عرصه جهانی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران از نظر جایگاه اقتصادی در رتبه هفدهم اقتصاد جهانی قرار دارد و این آمار آماری است که دو نهاد بین‌المللی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی ارز که مقر آنها در واشنگتن است اعلام شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: رشد اقتصادی کشور به گونه‌ای است که آنان حتی تصور جنگ با ایران را ندارند و تنها از حربه تحریم استفاده کرده‌اند تا مانعی برای پیشرفت ایران باشند ولی اراده خداوند بر پیشرفت و توسعه ایران نهاده شده است.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از سخنرانی خود با ارائه راهکارهایی برای مقابله با تحریم اقتصادی دشمن اظهار کرد: مردم ایران باید در برابر تحریم‌های اقتصادی دشمن هوشیار باشند و در این راستا نشانه‌های غلط به دشمن ندهند تا آنکه آنان باور کنند که تحریم‌ها بر ملت ایران مؤثر واقع شده است.

وی افزود: یکی از این راهکارها این است که مراقب رفتار خود باشیم و در این رابطه با خرید کالاهای غیر نیاز به این حربه دشمن دامن نزنیم چرا که اکنون کالاهای مورد نیاز کشور به میزان کافی در انبارها وجود دارد و ایران از نظر تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در شرایط مانند ابتدای سال‌های جنگ نیست.

وی در ادامه به میزان ارز کشور نیز اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان یک فرد مطلع می‌گویم که تا پایان سال برای واردات کالاهای ضروری شامل مواد اولیه، ارز مسافرتی، ارز بیماران و دانشجویان به میزان کافی ارز داریم.

مصباحی‌مقدم اتحاد و انسجام نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت را از دیگر راهکارهای مؤثر برای مقابله با تحریم‌ها عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس از ماه‌های قبل از ماه مبارک رمضان کارگروهی اعم از نمایندگان مجلس و دولت به منظور همفکری برای مقابله با تحریم اقتصادی تشکیل شده است البته آنچه که در این ارتباط باید بگویم این است که وظیفه نمایندگان در این حوزه نیست اما ما فراتر از آن به کمک دولت رفتیم تا از شرایط بحرانی خارج شویم.

وی مهار تورم را از جمله راهکارهای دیگر برای مقابله با تحریم اقتصادی دشمن دانست و افزود: تورم بیماری است و باید به مقابله با آن پرداخت، یکی از عواملی که سبب مهار تورم می‌شود کنترل نقدینگی پول یا همان میزان پول در دست مردم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به میزان نقدینگی کشور در حال حاضر اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت نهم میزان نقدینگی 94 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در حال حاضر به 400 هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر این میزان نقدینگی که از ابتدای دولت نهم تاکنون 4 برابر شده است و این امر به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و اگر این نقدینگی به سمت تولید و اشتغال پیش رود توسعه قابل توجهی در حوزه اقتصادی کشور صورت می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *