شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

اختلافات و اشتراکات اوباما و رامنی

جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۰۶
کد مطلب: 252635
روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای دیدگاه‌های مشترک و نقاط اختلافی دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا در مورد سیاست خارجی این کشور را بررسی کرده است.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه السفیر لبنان، باراک اوباما و میت رامنی در مورد بسیاری از مسائل خارجی از جمله نقش آمریکا در جهان و روابط این کشور با چین و قدرت‌های نوظهور و همچنین ایران، سوریه، افغانستان و پاکستان و چگونگی تعامل با تروریست اتفاق نظر دارند؛ در این میان دو طرف در مورد برخی مسائل از جمله بودجه دفاع ملی، توسعه دموکراسی، کمک‌های خارجی و روابط روسیه-آمریکا اختلاف نظر دارند.

اختلافات اساسی میان اوباما و رامنی


- دفاع ملی: اوباما خواستار کاهش هزینه‌های نظامی به 2.9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی است در حالیکه رامنی از افزایش 4 درصدی این هزینه‌ها سخن می‌گوید. اوباما در پاسخ به رامنی عنوان کرده است که ارتش آمریکا و ماهیت تجهیز آن نسبت به گذشته تغییر کرده است و «آمریکا در حال حاضر ناوهای هواپیمابر و کشتی‌هایی به نام زیردریایی‌های هسته‌ای در اختیار دارد»؛ این پاسخ مانند پاسخ به کودکی است که از روی ساده لوحی خواهان افزایش هزینه‌های نظامی است و از تعداد کم کشتی‌های نیروی دریایی شکوه می‌کند.

- آینده آزادی: در پاسخ به تعامل اوباما با فتنه سبز در ایران و بهار عربی و دعوت او به «رویکرد واقع گرایانه» در مبارزه با افراطی گری، رامنی بر دموکراسی «نیو ریگانی» و ترویج حقوق بشر تأکید دارد؛ از سویی دیگر رامنی، اوباما را به اینکه در آغاز دوره ریاست جمهوری خود سفری معذرت خواهانه به خاورمیانه داشته، متهم و این سفر را نشانه ضعف اوباما معرفی کرده است. رامنی می‌گوید: «آمریکا نه تنها دیکتاتور ملت‌های دیگر نیست بلکه دیگر ملت‌ها را از دیکتاتورها نجات داده است.» اوباما نیز در جواب رامنی گفته است: «سفر معذرت خواهانه در دوره تبلیغات انتخاباتی، دروغی بزرگ است... و اگر بخواهیم این طور قضاوت کنیم پس باید گفت که سفر رامنی به بریتانیا، لهستان و اسرائیل در تابستان با انتقاد شدیدی مواجه شد».

- تعامل با روسیه: اوباما، رامنی را به خاطر اینکه روسیه را دشمن استراتژیک شماره یک آمریکا معرفی کرده است مسخره می‌کند؛ در مقابل رامنی بدون اینکه به نقد این سخن بپردازد تعامل دولت کنونی آمریکا با «پوتین» را ساده لوحانه ارزیابی کرده است.

- کمک‌های خارجی: به نظر رامنی کمک‌های خارجی باید متناسب با اولویت‌های سیاست خارجی باشد؛ در مقابل اوباما بر حمایت از سیاست‌های خارجی تأکید دارد؛ موضع گیری بازی که به وضوح در دوره ریاست جمهوری او دیده شده است.

اشتراکات اوباما و رامنی


- نقش آمریکا در جهان: رامنی و اوباما بر افزایش قدرت آمریکا جهت اداره جهان، دفاع از آزادی و تأمین صلح جهانی تأکید دارند و بر استثنائی بودن این کشور اتفاق نظر دارند، همچنین اوباما، وجود آمریکا را برای جهان ضروری می‌داند.

- تروریست و افراطی گری: دو طرف بر استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین جهت آنچه که «هدف قرار دادن تروریست‌ها» نام گذاشته‌اند، تأکید دارند.

- تعامل با اسرائیل: این دو نامزد ریاست جمهوری با استراتژی یکسان، تلاش زیادی برای نشان دادن پایبندی خود به حفظ امنیت اسرائیل انجام می‌دهند.

- دو طرف با تأکید بر اینکه چین باید طبق اصول عمل کند، رقابت خود را برای نشان دادن توانشان در جلوگیری از قانون شکنی‌های تجاری چین آغاز کرده‌اند.

شایان ذکر است مجله «فارین پالیسی» آماری در مورد موضع گیری مردم آمریکا نسبت به سیاست خارجی این کشور منتشر کرده است؛ طبق این آمار 60 درصد از مردم آمریکا معتقدند که این کشور در مسیر اشتباه قدم بر می‌دارد؛ 49 در صد از آنها به مسائل داخلی و 5 درصد به امنیت ملی و تهدیدات خارجی اهمیت می‌دهند، همچنین 18 درصد مردم، تروریست‌ها را بزرگترین چالش آمریکا می‌دانند در حالیکه 43 درصد بر این باورند که تهدید تروریست‌ها بعد از حادثه 11 سپتامبر تا حد زیادی فروکش کرده است.
فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *