دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

دری: "کلاه پهلوی" یک اثر پلیسی نیست

پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 252587
تدوین مجموعه "کلاه پهلوی" با اشاره به طولانی شدن فیلم برداری آن، کاری سهل و ممتنع بود.
به گزارش جهان، سیدضیا الدین دری، کارگردان و تدوینگر مجموعه "کلاه پهلوی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ گفت: تدوین این کار یک کار سهل و ممتنع بود که به ظاهر خیلی آسان ولی از پیچیدگی های هنرمندانه ای برخوردار بود.

وی افزود: "کلاه پهلوی" با تعداد عکس ها و نمادهای از قبل تعیین شده ساخته شد و هیچ صحنه ای نبود که از قبل برنامه ریزی نشده باشد.

دری با اشاره به دکوپاژ این مجموعه، گفت: قبل از فیلمبرداری صحنه، دکور و همه چیز در دکوپاژ مشخص شده بود و این خود با خاصیت اقتصادی همراه بود.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: همه چیز در مجموعه "کلاه پهلوی" براساس برنامه ریزی و زمان بندی پیش رفت و از منظر دیگران تدوین این مجموعه متفاوت بود.

تدوینگر مجموعه "کلاه پهلوی"، افزود: از نظر عده ای تدوین این مجموعه مانند یک فیلم سینمایی شده اما باید مد نظر داشت که این یک مجموعه طولانی ۶ ساله بوده و با فیلم سینمایی فرق می کند.

سید ضیاالدین دری با اشاره به ریتم کند این مجموعه از نظر برخی افراد، گفت: بعضی‌ها ریتم این سریال را کند دانسته اند اما بی توجه هستند که "کلاه پهلوی" یک سریال تاریخی بوده و با یک مجموعه پلیسی فرق دارد.

وی ادامه داد: گاه صحنه های این مجموعه در ۴ نوبت فیلمبرداری می شد و گاهی فاصله فیلم برداری درون خانه تا بیرونش ۳ سال طول می کشید.

وی با اشاره به طولانی بودن فیلمبرداری این مجموعه تصریح کرد: در یک مجموعه طولانی اتفاقاتی در چهره بازیگران و گاه چاق و لاغر شدن آنها می افتد و ما در تدوین همه آنها را رفع کردیم.

کارگردان "کیف انگلیسی"، ابراز داشت: در هر صورت در لحظه ای نمی توان نتیجه کار را دید و گاهی ۲ ماه بعد در تدوین شاهد کم و کاستی هایی شدیم که با زحمت ۵ ساله یا باید از قید آن می گذشتیم و یا به آن اهمیت می دادیم.

وی ادامه داد: من تمام تلاش خود را انجام دادم که حتی ۴ ثانیه از یک پلان زده شود تا آسیبی به مجموعه نرسد.

وی با اشاره به تجربه ۳۰ ساله خود، تصریح کرد: ۳۰ سال از حضور فعالیت من در این عرصه می گذرد و تا به حال وارد نکات ریزی که وظیفه منشی صحنه و دیگر عوامل بوده، نشده ایم.

سیدضیاالدین دری اظهار داشت: "کلاه پهلوی" یک درام ملایم تاریخی است و شما باید با یک تدبیر و آرامشی در تدوین کار را پیش ببرید .

این کارگردان افزود: "کلاه پهلوی" از لحاظ تعداد نمایه ها فاصله چندانی با کار داوود میرباقری ندارد و با وجود ۲۰ میلیون پلان، تقریبا ۹۹ درصد آنها در تدوین استفاده شده اند.

وی ادامه داد: کسانی که معتقدند ریتم این مجموعه کند است، بدانند که شاهد یک درام پلیسی نیستند. این تدوینگر تصریح کرد: آنهایی که با نگاه هنری "کلاه پهلوی" را می بینند هیچ گاه از یک لحظه آن غافل نمی شوند چون یک نما را از دست می دهند.

وی ادامه داد: خوشحالم فیلمی رو ساخته ام که عده ای منتقد آن را می کوبند و عده ای حاضر به از دست دادن یک پلان آن نیستند. کارگردان "کلاه پهلوی" با بیان این مطلب که اما منکر مشکلات فنی نمی شویم، گفت: من منکر مشکلات فنی کار نمی شوم ولی خوشحال هستم که روند فیلم یک دست است و با وجود وقفه های بسیار، احساس بازیگران در یک صحنه در فاصله چند سال تغییر نکرده است.

سیدضیاالدین دری ادامه داد: "کلاه پهلوی" هم مانند مجموعه های دیگر بعد از پخش به اتمام می رسد و توصیه می کنم با دقت آن را ببینند. این کارگردان تصریح کرد: این مجموعه جز کارهای ویژه و الف شبکه یک سیما است و معتقدم اثری ماندگار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: هنوز قسمتهایي وجوددارد که باید فیلمبرداری شود و آن صحنه ها از قسمت سی ام به بعد خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *