شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

از بهروز بقایی چه خبر؟

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 250632
«آباده» گيوه هاي مرا مي روبد و «سمنان» نان جهان مرا لقمه اي پر از خوبي است و «گشت» گاه من از دشت هاي بي نهايت «كاسپين» عبور خواهد كرد. من خردك كودكي از اهل ايرانم.
به گزارش جهان به نقل از آويني فيلم، دهه ۵۰ اي ها بيشتر بهروز بقايي را روي صحنه تئاتر به ياد مي آورند. روزهايي كه روي صحنه نمايش هاي زياد، پررنگ و تأثيرگذار بازي مي كرد. اما براي دهه ۶۰ اي ها بهروز بقايي يعني «دنياي شيرين»، يعني «دنياي شيرين دريا»، «همسران»، «قطار ابدي» و «سيب خنده». بهروز بقايي براي خيلي ها خاطره هاي خوبي است كه با بيژن بيرنگ و مسعود رسام هم داشته اند. بقايي پس از اين كه دوران نقاهت يكي دو ساله اش بعد از سكته را در ميگون گذراند، حالا دوباره به تهران آمده و در آشپزخانه اي كه بوي گيلان مي دهد«پلو برشته» مي پزد. او اين روزها مشغول آماده شدن براي بازخواني متن يك نمايشنامه در محيط باز خانه هنرمندان است.

او طولاني ترين روز زندگي اش را ۹ ماه قبل از به دنيا آمدنش مي داند و مي گويد همه چيز داشت به خوبي پيش مي رفت تا روزي كه به دنيا آمدم. بقايي ادبيات، شعر، موسيقي، سينما و عكس را به خاطر اين كه زايش و آفرينش دارند ستايش مي كند و مي گويد مي توان به خاطر هر چيز پاك به خاك افتاد و سجده كرد.

او امروز حالش خوب است، اگرچه زلزله آذربايجان اين اواخر اساسي «تكان»ش داده و خاطرات تلخ زلزله رودبار و بم را به يادش آورده است. طبع شاعرانه و رقت ادبياتي اش درست همانند فيلم هايش هستند و سؤال ها را به سبك خودش پاسخ مي دهد. مي گويد به تاريخ ديگر اعتباري نيست مگر اين كه تاريخ پرداز را به خوبي بشناسيد و محل درآمدش را بدانيد وگرنه بيشتر تاريخ را حاكمان مي نويسند.

ترجيع بند صحبت هايش نيز اين است كه: اهل گيلانم، من رود مي خوانم، دريا ترانه بر لب، با آب هاي خشمگين رود سپيدم ... «هامون» خشك امروز تلخي بغض فرداست. «آباده» گيوه هاي مرا مي روبد و «سمنان» نان جهان مرا لقمه اي پر از خوبي است و «گشت» گاه من از دشت هاي بي نهايت «كاسپين» عبور خواهد كرد. من خردك كودكي از اهل ايرانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *