دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

واگذاری نیروگاه بوشهربه متخصصان ایرانی

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 250565
ˈ مدیرعامل شرکت ˈان آی آ ای پیˈ از زیرمجموعه های ˈاتم استروی اکسپورتˈ پیمانکار اصلی ساخت نیروگاه بوشهر اعلام کرد که این نیروگاه به متخصصان ایرانی واگذار خواهد شد.
به گزارش جهان، ایرنا به نقل از رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ،والری لیمارنکوˈ روزجمعه در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: سند واگذاری بهره برداری کامل از نیروگاه اتمی بوشهر به ایران ماه مارس ۲۰۱۳ میان مقام های روس و ایرانی امضا می شود.

وی اضافه کرد: تصمیم در مورد تحویل دادن نیروگاه بوشهر برای بهره برداری در ماه مارس سال آینده با موافقت طرف های ایرانی و روس اتخاذ شده است.

وی یادآور شد که پس از واگذاری بهره برداری از نیروگاه بوشهر به متخصصان ایرانی نیز حداقل ۳۰۰ متخصص روس در نیروگاه باقی خواهند ماند و همراه با همتایان ایرانی خود کار خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، نیروگاه اتمی بوشهر اواخر ماه اوت امسال با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید برق هسته ای راه اندازی شد.

بنا بر این گزارش، امضای سند واگذاری بهره برداری از نیروگاه هسته ای بوشهر به طرف ایرانی، آخرین مرحله از اجرای این طرح مهم انرژی است که در آن تجهیزات و سیستم نیروگاه در سطح پروژه ای برق مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا و روسیه همچنین موظف شد که یک راکتور آبی-آبی و سوخت هسته ای مورد نیاز آن را به ایران عرضه کرده و متخصصان ایرانی را آموزش دهد.

ارزش این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت نیروگاه نزدیک ۸۵۰ میلیون دلار است و پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی ˈاتم استروی اکسپورتˈ است.

در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که مسکو نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل نماید.

روز ۲۸ ژانویه ۲۰۰۹ ˈاتم استروی اکسپورتˈ از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد و سوخت هسته ای طبق مقررات شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

اواخر ژانویه ۲۰۱۱ ˈاتم استروی اکسپورتˈ مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد که به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز ۸ ماه مه ۲۰۱۱ درحداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *