جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

آغاز چانه زنی برای شکر 1450 تومانی

پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 250375
یک مقام مسئول با اعلام وضعیت کنونی فعالان صنعت قند و شکر ، ارزندگی سهام گرره قندی در بورس را بر اساس دو عامل بنیادین بررسی کرد.
به گزارش جهان،معاون انجمن کارخانجات قند و شکر کشور ضمن ارزیابی ارزندگی سهام صنعت قندی بورس ، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اغلب کارخانجات تولید قند و شکر به لحاظ قدیمی بودن و ساخته شدن آنها در چند دهه قبل می توانند ازنظر ارزش روز داراییها با نرخ های به مراتب بالاتری قیمت گذاری شوند.

از سود آنی تا ارزش جایگزینی

رضا رحمتی اظهار داشت: چنانچه سهامدار صنعت قندی با دید بلند مدت دو تا سه ساله انتظار داشته باشد که روزی با تجدید ارزیابی داراییهای شرکت ها، ارزش روز آنها مشخص شود باید گفت سهام این صنایع با قیمت های فعلی در بورس ارزنده است اما اگر با دید سودهای آنی و جاری به این گروه نگریسته شود، باید حباب قیمتی را در آنها جستجو کرد.

صادرات شکر متوقف شد

وی در ادامه با اشاره ضوابط جدید واردات شکر در نیمه دوم امسال، گفت: طی بخشنامه ای که دولت در دو هفته پیش ابلاغ کرد صادرات شکر و مشتقات آن از مبادی کشور ممنوع شده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که طی ماههای قبل با نوسانی شدن قیمت ها در بازار آزاد ارز، هر تن شکر در مبادی گمرکی به قیمت 1700 دلار به کشورهایی همچون عراق صادر می شد که با تنزیل آن با نرخ روز دلار ، هر کیلو شکر صادراتی به قیمت دو هزار و یکصد تومان بالغ می شد.

به گفته این مقام مسئول عراقی ها با پی بردن به این موضوع به کاهش 500 دلاری نرخ هر تن شکر صادراتی روی آوردند که همچنان برای صادر کننده داخلی صرفه داشت. این در حالی است که با ممنوعیت اخیرصادرات شکر و از طرفی پرحجم بودن این کالا نهایتاً قاچاق حدود 20 هزار تنی در هر ماه را می توان انتظار داشت که با توجه به ظرفیت تولید داخلی تاثیری بر قیمت ها نخواهد داشت.

مبنای قیمت گذاری در کارخانجات قندی

رحمتی عنوان کرد: مکانیزم قیمت گذاری شکر در کارخانجات تولیدی شامل مجموع قیمت تمام شده کارخانه بعلاوه افزایش 17 درصدی نرخ فروش است که بر اساس آن نرخ هر کیلو شکر سفید تحویل در درب کارخانه به مبلغ 1400 تومان ارزیابی می شود. این در حالی است که نرخ هر کیلو شکر مصرفی در بازار با اختلاف 30 تا 50 تومانی نسبت به قیمت درب کارخانه فروخته می شود و از طرفی قیمت قند نسبت به شکر در کارخانه با تفاوت 100 تومانی و نسبت قند کله به خرد شده آن با نوسان 150 تومانی همراه است.

وی دلیل افزایش قیمت قند و شکر در بازار مصرف را ناشی از افزایش هزینه بسته بندی دانست و افزود : حدود 70 درصد قیمت قند و شکر از نرخ چغندر قند و نیشکر ناشی می شود. این در حالی است که طبق مصوبه دولت نرخ هر کیلوگرم چغندر قند دریافتی از کشاورزان در سال 91 با افزایش 17 درصدی نسبت به سال قبل ؛ از 90 تومان به 105 تومان افزایش پیدا کرده است .

چانه زنی برای شکر 1450 تومانی

معاون انجمن کارخنجات قند و شکر در بخش دیگری از این گفتگو از احتمال تعدیل قیمت قند و شکر داخلی در هفته های آتی خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تفاهمی که اواخر دی ماه سال گذشته بین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنند گان با کارخانجات قند و شکر انجام گرفت مقرر شد نرخ هر کیلو شکر خام تحویلی در درب کارخانه ها مبلغ یک هزار و 175 تومان تعیین شود.

این در حالی است که با افزایش 17 درصدی قیمت چغندر قند و تاثیر آن بر قیمت تمام شده تولید کارخانجات ، هم اکنون چانه زنی با سازمان حمایت آغاز شده که بر اساس آن قیمت فروش شکر تولیدی در کارخانه ها به 1400 تا 1450 تومان در هر کیلو افزایش یابد.

پاسخگویی به نیاز یکماهه بازار

رحمتی افزود: طی روز های اخیر دولت از طریق شرکت بازرگانی دولتی حدود 150 هزار تن شکر به کشور وارد کرده که قیمت عمده هر کیلو گرم آن برای پاسخ دادن به نیاز یک ماهه بازار مصرف به مبلغ 1300 تومان می باشد.

به باور وی تولید داخلی قند وشکر کشور سالیانه بالغ بر یک میلیون و یکصد هزار تن بوده که کارخانجات قند وشکر در شش ماهه اول امسال به میزان 600 هزار تن از آن را تولید کرده اند.

تعرفه واردات تغییر کرد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گروه قند و شکر برای دریافت ارز 1226 تومانی در الویت نخست بانک مرکزی قرار دارد، اذعان کرد: با وجود مشکلات نقل وا نتقال ارز، هم اکنون به میزان یکصد هزار تن شکر وارداتی در مبادی گمرکی وجود دارد. در عین حال اخیراً بخش نامه ای از سوی دولت صادر شده که از ابتدای نیمه دوم امسال نرخ تعرفه واردات شکر شامل 4 درصد حقوق عوارض گمرکی بعلاوه یک درصد محاسبه می شود که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی ،تعرفه گمرکی برای واردات شکر 10 درصد می باشد.

به گفته رحمتی چنانچه شکرخام وارداتی با نرخ ارز غیر مرجع محاسبه شود هر کیلو گرم آن مبلغ 1400 تومان و اگر با ارز 1226 تومانی برآورد گردد نرخ این کالا به مبلغ 1050 تومان بدست می آید.

پیش بینی کاهش 10 درصدی برداشت چغندر در امسال

این مقام مسئول در خاتمه گفت: در شرایط کنونی محدودیت مواد اولیه مشکل اصلی فعالان صنعت قند است. چغندر قند و نیشکر از محصولات پرآب محسوب می شوند و این در حالی است که کشت چغندر نسبت به 10 سال گذشته با کاهش 20 درصدی مواجه است. از اینرو با وجود افزایش ظرفیت تولیدی کارخانجات از بابت تولید شکر خام و تصفیه آن به شکر سفید، به نظر می رسد در سال جاری استحصال چغندر قند نسبت به پارسال با کاهش 5 تا 10 درصدی مواجه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *