شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

جاده هايي كه راه به گورستان مي برند؟!

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 249704
به گزارش جهان به نقل از جوان آنلاین، اگر زلزله بم را به عنوان مقياس كشتار طبيعت در نظر بگيريم، جاده هاي كشور از هر حادثه طبيعي بي رحمترند به طوري كه در هر سال سه برابر تلفات زلزه بم، ايرانيان در جاده ها و در اثر تصادفات رانندگي کشته مي شوند. كرمان چهار فصل، زيبا و باستاني، پهناورترين استان كشور است و همه اين ها در كنار هم مي تواند عامل ايجاد يك فرصت مناسب براي جذب گردشگر داخلي و خارجي باشد اما، ترس از نرسيدن به مقصد در هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه اصلي و فرعي اين استان كه فقط ۱۲ درصد (معادل عدد تقريبي ۶۰۰كيلومتر) آن ها بزرگراه هستند هر مسافر مشتاق و هر علاقمند به گردشگري را به فكر فرو مي برد كه آيا از اين سفر بازگشتي هست؟!

در کرمان آزاد راه وجود ندارد و این مطلب مويد این واقعیت است که استان در بحث راه ها از یک فقر شدید رنج می برد. انسان، جاده و وسیله نقلیه سه عامل تاثیرگذار در حوادث رانندگی هستند كه با در نظر گرفتن وضعيت نا مناسب راه هاي استان بايد ديگر عوامل را تقويت كرد تا شايد بتوان اندكي از تعداد كاست با در نظر گرفتن اين مطلب كه در نیمه نخست امسال ۴۰۰ نفر در استان کرمان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند، آيا وقت آن نيست مسئولان كمي جدي تر به انضباط ترافيكي و بهبود وضعيت راه‌ها بيانديشند؟

رانندگان بي دقت و جاده هاي ناامن

طبق آمار مركز راه هاي كشور تنها در شهريور ماه، ۷۴ نفر در جاده هاي كرمان جان خود را از دست دادند و يا دچار نقص عضو گرديدند و اين عاملي شد تا اين استان از خراسان رضوي در اين امر پيشي بگيرد و بر سكوي نخست حوادث رانندگي كشور بايستد.

وقتي با دقت بيشتري به اين آمار نگاه شود و در نظر بگيريم ۵۰ درصد این افراد سرپرست خانوار بوده اند و آسیب های روانی، اجتماعی و امنیتی ناشي از اين آمار تلفات، كه بعضا آمار نقص عضوها و خسارات مالي همراه با آن سنجيده نمي شود و يا اگر سنجيده شود به علت در درجه اهميت كمتر قرار گرفتن، منتشر نمي شود، آسیب های روانی، اجتماعی و امنیتی شدیدی بر پیکره خانواده ها و جامعه استان وارد می کند.

فرمانده پلیس راه استان کرمان با اشاره به نقش سه عامل خودرو، راننده و جاده در بروز حادثه می گوید: علت عمده تصادفات برون شهری در استان کرمان خطاي عامل انساني است كه شامل ۳۱ درصد عدم توجه به جلو، ۱۹ درصد انحراف به چپ،۱۵ درصد تخطی از سرعت مطمئنه، ۱۰ درصد عدم رعایت حق تقدم، ۲۰ درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و ۵ درصد سایر عوامل است .

سرهنگ احمد حجت آبادی با تاييد اينكه مشكلات جاده هاي استان و نبود مسيرهاي مواصلاتي استاندارد در بروز حوادث رانندگي بي تاثير نيست و بايد براي بهبود اين مسيرها در كوتاه ترين زمان راه حل هاي مناسب ارائه شود، مي افزايد: در نیمه نخست امسال ۴۰۰ نفر در استان کرمان در سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند که ۵۰ درصد این افراد سرپرست خانوار بوده اند و کیفیت پايين جاده های کرمان در مقایسه با استانهای مجاور درصد ايمني حمل و نقل اين استان، از جایگاه پائین تری نسبت به استان هاي همجوار برخوردار است.

اهمال مديران يا خطاي انساني

برخی مدیریان سابق استان کرمان مدعی بودند که هم اکنون اين استان به يك کارگاه جاده سازی تبدیل شده است اما در عمل همچنان خبري از وجود جاده های مناسب، بزرگراه و آزاد راه نيست و رانندگان از دو طرفه بودن جاده ايي كه بعضا بدون جداكنند وسط و فاقد سيستم روشنايي مناسب هستند،رنج می برد. بسیاری از راههای پر حادثه استان پس از گذشت سالها از آغاز پروژه های عمرانی همچنان به دلیل اعتبارات قطره چکانی به کندی پیش می روند که می توان به جاده هاي «کرمان – بم»، «کرمان – زرند»، «کرمان – راور» و «سیرجان – بندرعباس» اشاره کرد.

این امر به خصوص در جاده «کرمان – بم» که استان سیستان و بلوچستان را به مرکز کشور متصل می کند و جاده «سیرجان – بندرعباس» که بنادر جنوبی کشور را به استان های مرکزی وصل می کند، نمود بسیار پررنگ تری دارد.

این درحالی است که بهسازی این جاده ها از سال ها قبل در دستور کار قرار گرفته اما مسئولان هر سال وعده پایان بهسازی آنها را تا پایان سال می دهند که این امر در خصوص هر دو این جاده ها در سال جاری نیز تکرار شده است.

محور «کرمان – زرند» و «زرند – راور »نیز که استان کرمان را به خراسان جنوبی و درنهایت به مقصد اصلی که خراسان رضوی است متصل می کند نیز همچنان در انتظار ادامه روند بهسازی است.

هر یک از این جاده ها که بعضا بار ترافیکی بنادر جنوبی و جنوب شرقی و همچنين بار ترافيك حمل و نقل بين المللي از افغانستان و پاکستان را نيز به دوش می کشند از پر حادثه ترین جاده های کشور محسوب می شوند اما ظاهرا هنوز نيازي به بهسازی این جاده ها احساس نمي شود و بايد ديد در آينده چه تمهيدي براي نقاط حادثه خیز این محورهاي انديشيده خواهد شد.

راه هاي طولانی و رانندگان خسته

عبور از دل كوير و ديدن زيبايي هاي خداداي هر چند ممكن است براي يكبار لذتي وصف ناشدني و تجربه اي بي همتا باشد اما تكرار اين تجربه آن هم براي رانندگان كه بعضا مجبورند ساعت هاي طولاني در راه هاي کویری و یک نواخت به طي مسير بپردازند و از هر نوع امكانات مناسب از جمله روشنايي محور، دو طرفه بودن با واسط هاي استاندارد و در نظر گرفته شدن استراحت گاه هاي متوالي بي بهره باشند، به یکی از مهمترین دلایل بروز تصادفات رانندگی تبديل می شود و رانندگان و مسافران را به جاي آنكه به مقصد برسانند به كام مرگ هاي دلخراش و ممتد مي كشاند.

این در حالی است که که جاده های استان ک علیرغم وعده های داده شده برای احداث مجتمع های بین راهی از کمترین امکانات در این بخش برخوردار است و در واقع این دو عامل دست به هم می دهند تا راننده در زمان اندک دچار خستگی ناشی از راه طولانی و یکنواختی جاده شده و خواب آلودگی، عدم دقت به جلو و واژگونی خودرو به مهمترین دلایل بروز تصادف در استان کرمان بدل شود.

از سوی دیگر سرمایه گذاری نامناسب در زمینه توسعه راه های روستایی و توجه کمتر به بهسازی جاده های اصلی سبب شده است راه های فرعی و روستایی كمتر از نظارت پلیس راه برخوردار باشند و به یکی از کانونهای حادثه خیز استان تبدیل شوند.

طبق آمار نیروی انتظامی۵۰ درصد از حوادث رانندگی جاده ای استان کرمان تنها در ۱۶ درصد از راههای استان روی می دهد که شامل محورهای «رفسنجان – کرمان»، «سیرجان – شهر بابک»، «ماهان– بم»، «سیرجان – بندرعباس» و «جیرفت – کهنوج» می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *