دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

جایگاه صاحبان اخلاق خوش در قیامت

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 249602
در کلام روز، دومین روز از هفته سفارشی از رسول مکرم اسلام و ائمه معصومین(ع) درباره یکی از مهمترین موضوعات و نکات اخلاقی یعنی"خوش خلقی یا خوشخویی" را بررسی می‌کنیم.
به گزارش جهان، ایسنا نوشت: شاید یکی از مشکلات اساسی بشر در زندگی کم توجهی یا عدم توجه به این مقوله بسیار مهم باشد چراکه بزرگان دین فرمودند:"انسان خوش خلق در سایه رحمت الهی قرار دارد".

به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیامبر خدا (ص) این سوال را که صاحبان اخلاق خوش چه جایگاهی در قیامت دارند؟ به پیروان خود و کسانی که طالب سعادت دنیوی و اخروی هستند، این چنین پاسخ می‌دهند: "محبوب‌ترین شما نزد من و نزدیک‌ترینتان به من در روز قیامت، خوشخوترین و متواضع‏‌ترین شماست "."إنّ أحَبّکُم إلَیَّ وأقرَبَکُم مِنّی یَومَ القِیامَةِ مَجلِسا أحْسَنُکُم خُلقا، وأشَدُّکُم تَواضُعا۱".

رسول خدا (ص) در حدیثی اخلاق نیکو را نشانه بزرگواری ریشه‌ها و اصل و نسب انسان و خوشرویی را سبب کسب محبّت پروردگار معرفی می‌کنند.

حقیقت خوشخویی چیست؟

امام علی علیه‏‌السلام:

"خوشخویی در سه چیز است: دوری کردن از کارهای حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده۲".

امام صادق علیه‏‌السلام در پاسخ به پرسش از حدّ و معنای حسن خلق- فرمودند: "حُسن خلق این است که نرمخو و مهربان باشی، گفتارت پاکیزه و مؤدبانه باشد و با برادرت با خوشرویی برخورد کنی۳".

آن حضرت درباره مکارم اخلاق نیز این چنین می‌فرمایند:" گذشت از کسی که به تو ستم کرده‏ است، ارتباط برقرارکردن با کسی که از تو بریده است، عطا کردن به آن که از دادن چیزی به تو دریغ ورزیده است و گفتن حقّ اگر چه بر ضدّ خودت باشد۴".

پیامبر خدا (ص) نیز در جایی اینگونه بیان می‌دارند "خوی نیکو، نصف دین است۵".

امام علی (ع): "کسی که خلق او نیک باشد دوستدارانش بسیار گردد و مردم به او انس گیرند۶"

منبع:

۱- بحار الأنوار: ۷۱ / ۳۸۵ / ۲۶ منتخب میزان الحکمة: ۱۸۲

۲- بحار الأنوار: ۷۱ / ۳۹۴ / ۶۳ منتخب میزان الحکمة: ۱۸۴

۳- معانی الأخبار: ۲۵۳ / ۱ منتخب میزان الحکمة: ۱۸۴

۴- معانی الأخبار: ۱۹۱ / ۱ منتخب میزان الحکمة: ۱۸۴

۵- الخصال: ۳۰ / ۱۰۶ منتخب میزان الحکمة: ۱۸۲

۶- غرر الحکم : ج۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *