يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

صدای قابلمه وماهی‌تابه دراسپانیا طنین‌انداخت‬

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 249569
هزاران اسپانیایی عصر شنبه در شهرهای مختلف این کشور به خیابانها آمدند تا با کوبیدن بر پشت قابلمه، ماهی تابه و دیگر انواع ظروف، مخالفت خود را با اقدام دولت برای پرداخت بدهی های عمومی از جیب مردم اعلام کنند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، این تظاهرات به دعوت جنبش ضد سرمایه داری ۱۵ می در مادرید - پایتخت - و دیگر شهرهای بزرگ اسپانیا برگزار شد و رسانه ها خبر داده اند که اعتراضات مشابهی نیز در یکصد شهر جهان از استرالیا گرفته تا امریکا برای همراهی با آنها و مخالفت با کاپیتالیسم برگزار شده است.

شرکت کنندگان در تظاهرات مادرید تاکید کردند که بدهی های دولت که بخاطر پرداخت آن، ریاضتهای اقتصادی شدیدی بر جامعه تحمیل شده است، را مردم ایجاد نکرده اند که باید تاوان آن را بدهند. به همین دلیل، آنها اقدامات دولت محافظه کار ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر اسپانیا را در این زمینه ˈفاقد مشروعیتˈ خواندند چراکه معتقدند فقط به نفع قدرتهای پولی و مالی صورت می گیرد.

این تظاهرات تحت عنوان ˈوظیفه نداریم، پرداخت نمی کنیم، این به ما بستگی داردˈو در چارچوب حرکت ˈگلوبال نویزˈ(سروصدای جهانی) علیه نابرابری ها و سرکوب سرمایه داری به عنوان ˈیک نظام ناعادلانه که سرمایه را جلوتر از افراد قرار می دهدˈ، برگزار شد.

محدوده این تظاهرات، بلوار ˈکاستیاناˈ – خیابان اصلی مادرید- تا میدان مرکزی ˈسولˈ بود و در آن، مخالفان نظام سرمایه داری، طرفداران جنبش ˈکنگره را محاصره کنˈ و معترضان به ریاضتهای اقتصادی با توقف در برابر اماکنی همچون مقر پارلمان اروپا در اسپانیا، وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی و دیگر نهادهای اسپانیایی، شعارهایی علیه نحوه اداره کشور و مسئولان واقعی بروز بحران اقتصادی سر دادند.

ˈیک ملت متحد هرگز مغلوب نمی شودˈ، ˈدستها بالا، این یک سرقت استˈ، ˈما این بدهی را پرداخت نمی کنیمˈ، ˈمبارزه با هر بهایی ادامه خواهد یافتˈ و ˈاین بحران نیست، یک کلاهبرداری استˈ از جمله شعارهای تظاهرات کنندگان بود.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که از سنین مختلف بودند، هنگامی که مقابل نهادهای اسپانیایی همچون وزارت اقتصاد می رسیدند، فریاد می زدند:ˈاینها نماینده ما نیستند.ˈ

جنبش ۱۵ می در بیانیه خود به مناسبت برگزاری این تظاهرات تصریح کرده است: ˈما، خواهان توقف بازپرداخت بدهیها تا زمان انجام یک حسابرسی مردمی، تاسیس یک بانک عمومی، توقف فوری خصوصی سازی ها و ریاضتها، و لغو اصلاحات قانون کار هستیم.ˈ این جنبش همچنین خواستار مسئولیت مدنی و پیگرد قضایی مدیران سیاسی و اقتصادی شده است که این ˈبدهی غیر قانونیˈ را به وجود آورده اند.

خبرگزاری رسمی اسپانیا – افه- گزارش داد: همزمان با مادرید، در دیگر شهرهای اسپانیا نظیر والنسیا، بارسلونا، سوییا، ساراگوسا، خیخون، ویگو، مورسیا، و سانتاندر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این تظاهرات با کوبیدن بر قابلمه یا بهم کوفتن ماهی تابه ها، مخالفت خود را با ریاضتهای اقتصادی، کمکهای دولتی به بانکهای خصوصی، خصوصی سازی و احتمال تقاضای بسته نجات مالی از سوی دولت اسپانیا عنوان کردند.

ˈحسابرسی بدهی ها، همین حالاˈ، ˈ بدهی یا زندگیˈ، ˈما حتی برای ظرفهای غذایمان چیزی نداریمˈ، ˈما نسل نی نی هستیم: نی (نه) به سرمایه داری و نه به پدرسالاریˈ از جمله شعارهای معترضان اعلام شده است که در والنسیا، پلاکارد بزرگی با عنوان ˈما بخاطر آینده فرزندان و نوه هایمان می جنگیمˈ با خود حمل می کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *