کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تا آخر مشاور رئیس‌جمهور آینده می‌مانم/ باید به عقب برگردیم؛

هاشمی هدف طرح جنجالی‌اش را روشن کرد

16 مهر 1391 ساعت 11:24

آقای هاشمی رفسنجانی در گفت وگویی که با یکی از روزنامه های حامی خود داشته، درباره موضوعات مختلفی از جمله مذاکره با آمریکا، انتخابات آینده، بازداشت فرزندانش و طرح دولت وحدت ملی اظهار نظر کرده است.


به گزارش سرویس سیاسی جهان نیوز، وی در ابتدای این مصاحبه انتقادات درستی را به اوضاع اقتصادی کنونی وارد می کند اما وقتی صحبت از رویکرد اقتصادی نادرست و تورم سرسام آور دولت سازندگی به میان می آید خود را تبرئه کرده و فشارهای بی سابقه مالی به مردم  را به گردن مدیران بانك مركزي و وزارت بازرگاني می اندازد!
 
تورم 49 درصدی تقصیر بانك مركزي و وزارت بازرگاني بود
 
او مدعی شده است: بعد در اثر اشتباهي كه بانك مركزي و وزارت بازرگاني كردند، يك بار در دو، سه ماه تورم به 49 تا 50درصد رسيد كه اين را هر روز تكرار مي‌كنند. من در مسافرت بودم، رهبري تلفن كردند و گفتند لازم است دخالت كنيد. من برگشتم و ظرف دو ماه شرايط به وضع قبل برگردانده شد. وقتي كه بعد از جنگ كشور را تحويل گرفتيم، تورم 30درصد بود و وقتي كه تحويل آقاي خاتمي داديم 17درصد شده بود. يعني به تدريج تورم را پايين آورديم. البته يك يا دو سال زير 10درصد بود. بعداً به خاطر سياست تعديل كه طبيعي و لازم هم بود و خودمان هم مي‌دانستيم يك كم بالا رفت و دوباره مهارش كرديم و پايين آورديم.
 
مذاکره با آمریکا؛ خوب یا بد؟!
 
آقای هاشمی که خود چندین بار از جمله سال گذشته تلویحا از مذاکره با آمریکا سخن گفته بود، از اظهارات جنجالی رئیس جمهور در این باره انتقاد کرده و به آرمان گفته است: اينكه در اين شرايط گفته شود بياييد رابطه برقرار كنيم، خوب نيست. در گذشته كه اين‌گونه نبوده است. فكر مي‌كنم هنوز هم مي‌توانيم با عزت از آمريكا طلبكار باشيم. آنها به ما ظلم و اموال ما را مسدود كرده‌اند. ما طلبكار هستيم. طلب ما را بدهيد، رفتارتان را عوض كنيد، بعد بنشينيم و مذاكره كنيم. حسن‌نيت خودتان را نشان دهيد. اگر بتوانيم اين مسائل را حل كنيم. البته تصميم اساسي با رهبري است.
 
تا آخر مشاور رئیس جمهور آینده می مانم
 
وی در ادامه به موضوع انتخابات هم می پردازد و می گوید منعی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیست اما قصد کاندیداتوری ندارم: قانوناً تاكنون هيچ منعي ندارد. ولي من ديگر آمادگي اين كار را ندارم. در دوره‌اي هم كه آمدم، صد بار تأكيد كردم كه ترجيح دارد انسان جوان‌تر و تازه نفسي وارد شود و ما حمايتش كنيم. شرايطي پيش آمد كه مجبور شدم خودم را نامزد كنم. والاّ براي من آن دوره اول كافي بود و بيش از اين لازم نبود. همه حرف‌هايم را هم زدم و طراحي‌هايم را اجرا كردم و برنامه‌هايم را ريختم. بارها گفته بودم كه نيازي نيست بيايم. الان هم اگر يك رئيس جمهور توانا با آراي بالا روي كار بيايد، من به عنوان يك مشاور تا آخر به او كمك مي‌كنم.
 
جلسات مستمر با ناطق نوری و 3 نفر دیگر
 
هاشمی در عین حال بحث درباره نامزدی اش در رسانه ها را که از زمان رسانه ای شدن جلسه به حجت الاسلام ناطق نوری تشدید شده، بدون اشکال می داند.
 
او درباره جلسه اش با ناطق که بسیاری آن را به معنی عزم هاشمی برای نامزدی توصیف کردند، گفته است: بعد از جلسه مجمع تشخیص، معمولاً چهار، پنج نفر از دوستان مي‌مانند و با هم ناهار مي‌خوريم و مسائل كشور و راهكارها را مطرح و بحث مي‌كنيم. اين حرف را هم من به آقاي ناطق زدم و هم ايشان به من زدند. گفتم: هنوز وضع جسمي و سن شما بهتر از من است و بياييد. ايشان هم برعكس به من مي‌گفت. اما همه حرف بود. گفتم كه ديگر نمي‌توانم بيايم و آقاي ناطق هم عذرهايي داشت.
 
هاشمی اسامی سایر سیاسیونی را که پای ثابت جلسات او هستند، افشا نکرده اما درباره احتمال حضور محمد خاتمي می گوید: بعد از آن حوادث، شرايطي است كه ما اين بحث‌ها را با ايشان نمي‌كنيم.
 
پشت پرده طرح جنجالی هاشمی
 
وی که در هفته های اخیر با طرح موضوع  "دولت وحدت ملي" بر انتقادات ناظران سیاسی به خود افزوده است،‌ بار دیگر از این طرح دفاع و روشن کرده است که تلقی عمومی از طرح وی درست است.
 
اکثر فعالان و ناظران سیاسی هدف اصلی طرح دولت وحدت ملی را بازگرداندن آرام فعالان فتنه 88 به صحنه سیاسی – به اسم ایجاد وحدت ملی- توصیف می کنند.
 
هاشمی در این باره گفته است: همين الان هم ما بايد دست از اين سياسي بازي برداريم. اين چه چيزي است كه خط كشيدند؟! اصلاح‌طلب و اصولگرا، هر دو اسم است. اينها اصلاح را مي‌خواهند و آنها هم اصول را قبول دارند. بر سر چيزي دعوا مي‌كنند و كار را به اينجا رساندند كه مي‌بينيد. من نمي‌گويم كه حزب و رقابت نباشد. حزب و رقابت باشد و شعار هم بدهد ولي انتخابات كنند و وقتي كه يكي پيروز شد، همه پشت سر او باشند و كار كنند. اگر اين كار را بكنيم، آمريكا مأيوس مي‌شود. چون مي‌داند در آن فضا نمي‌تواند كاري بكند. مشكلاتمان را هم حل مي‌كنيم.
 
پاسخ یک سوال مهم
 
او در ادامه درباره جلساتش با مقام معظم رهبري هم سخن گفته است؛ موضوعی که بسیاری را به یاد نامه بدون سلام و جنجالی او در خرداد سال 88 به رهبر انقلاب انداخته است، نامه ای که این سوال جدی را در اذهان عمومی ایجاد کرد، مگر دیدار آقای هاشمی با رهبر انقلاب چقدر سخت و زمانبر است که او برای رساندن نظرش به رهبری به نوشتن نامه آن هم چنین نامه جنجالی متوسل شده است.
 
آقای هاشمی در این باره گفته است: در سبك سابق چون كار روزانه داشتيم، هفته‌اي يك بار بود. الان ديگر لازم نيست هفته‌اي يك بار باشد. تقريباً ماهي يك بار ادامه دارد. هر وقت هم حرفي داشته باشم، محدوديتي ندارد. تلفن مي‌كنم و مي‌روم با ايشان حرف‌هايم را مي‌زنم. مشكلي در رابطه با هم نداريم. گاهي كه عجله‌تر باشد، با تلفن حرف مي‌زنيم.
 
روي حكم فائزه اشكال داشتم
 
در ادامه مصاحبه درباره بازداشت فائزه و مهدی هاشمی بحث شده. اینجاست که آقای هاشمی می گوید: روي حكم فائزه اشكال داشتم و ... البته شيوه بردن – فائزه به زندان- هم اشكال داشت.
 
وی اظهار داشته است که "نمي‌خواهم وضع خاصي براي بچه‌هاي خودم در مقابل ديگران درست كنم. ولي مي‌گويند و فكر مي‌كنند كه اين طور نيست. فائزه 6ماه محكوم شده بود، گرچه من روي حكمش اشكال داشتم اما بالاخره محكوم شد و بايست مي‌رفت، دوره‌اش را مي‌گذراند. خودش را براي زندان آماده كرده بود كه هر وقت خبر كنند، برود. البته شيوه بردن اشكال داشت. در زندان هم در حال مطالعه و ترجمه است."
 
فقط انقلاب و اسلام برای مهدی جاذبه دارد
 
رفسنجانی با بیان اینکه "درباره مهدي هم مطمئن هستم كه غير از انقلاب و اسلام و ايران و ملت چيز ديگري برايش جاذبه نداشت"، افزوده است: . مثل خيلي از مسئولان كشور در جاهايي مثل شركت در دفاع مقدس و آوردن تكنولوژي صنايع دريايي عسلويه، پارس جنوبي، بهينه‌سازي سوخت و دفتر هيأت امناي دانشگاه آزاد كار مي‌كرد. از روزي كه 17 ساله شد و اجازه گرفت، به جبهه رفته بود و بعدها درس خواند و مثل همه در اين كشور زندگي مي‌كرد. به هر حال متهمش كردند و بايد جواب بدهد و اتهاماتش را روشن كند. خودش هم مي‌خواست بيايد. دو سال و نيم ما او را پشت در نگه داشتيم. اول به ما گفتند كه چرا در اين شلوغي‌ها مي‌خواهد به ايران بيايد؟ ما هم به حرف گوش كرديم و به او گفتيم و او هم قبول كرد. بعد من اصرار كردم. دوستان مي‌گفتند كه او دارد درسش را مي‌خواند و كار هم دارد. اول ما خودمان او را براي نظارت بر 6دانشگاه خارج فرستاديم كه نظارت كند. از طرف هيأت مؤسس رفته بود. حكمش از آن هيأت صادر شده بود. وقتي ديد در آنجا وقت دارد، درسش را شروع كرد. مرحله اول را تمام كرده و در حال نوشتن تز است .
 
مادر مثل من نيست
 
او در ادامه مصاحبه هم بدون اشاره به سکوت و همراهی اش در قبال فتنه 88 و مصاحبه همسرش در روز انتخابات ـ در دعوت به آشوب خیابانی ـ گفته است: آن چيزهايي كه صبرم را از من مي‌گيرد، چيزهايي است كه به انقلاب، كشور و مردم آسيب مي‌رساند. اين موضوع صبرم را مي‌گيرد. لذا هميشه سعي مي‌كنم در اينجا چيزهايي را بگويم. بقيه مسائل براي هر انساني پيش مي‌آيد. البته مادر مثل من نيست. احساسات مادر خيلي رقيق‌تر است و حق هم دارد. من به او هم نمي‌توانم بگويم كه بيش از اين صبر كن. همان قدري كه صبر دارد، صبر مي‌كند.
 
اصلاح‌طلب‌ها هم زحمت‌كشيده اند
 
آقای هاشمی درباره جریان اصلاحات هم گفته است: براي من فرقي ندارد. اصلاح‌طلب‌ها و اصولگراها و مستقل‌ها همه در اين كشور كار كرده‌اند و انسان‌هاي زحمت‌كشيده‌اي هستند. سليقه‌هاي مختلفي هم دارند. اگر شما وزرا، استانداران و معاونان دولت مرا ارزيابي كنيد، مي‌بينيد كه تعادل بين مجموعه سليقه‌ها را در دولتم كاملاً حفظ مي‌كردم.
 
باید به عقب بر گردیم
 
آخرین جمله هاشمی در این مصاحبه پرمعنی ترین حرف هم به شمار می رود. گویا تمام این گفت وگوی طولانی برای بیان همین یک جمله بوده است: بايد به مسيري كه از اول بوديم، برگرديم.
 
او نگفته است که منظورش از "مسیر اول" چیست اما به نظر می رسد این گفته در راستای همان طرح دولت وحدت ملی باشد.


کد مطلب: 248458

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/248458/هاشمی-هدف-طرح-جنجالی-اش-روشن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com