يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۲۵

گفتگو با یاسر درباره بازگشت مهدی/ می‌خواهند چهره نظام و پدر را مخدوش كنند!

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۳۶
کد مطلب: 247014
تا آنجایی كه بنده مطلع هستم، بسیاری از بزرگان نظام نیز به مهدی توصیه كرده بودند كه به ایران نیاید و در همان انگلیس بماند.
به گزارش جهان، هفته نامه پنجره نوشت:
یاسر هاشمی كوچك‎ترین فرزند آیت‎الله هاشمی رفسنجانی است كه كمتر وارد دنیای سیاست شده و ترجیح داده است كه به دور از حواشی سیاسی به تجارت و امور اقتصادی بپردازد. پس از مشخص شدن بازگشت مهدی هاشمی به ایران، یاسر و خواهرش فاطمه  به دبی رفتند تا برادرشان را دربازگشت همراهی كنند. یاسر از دغدغه‎‎های پدر می‎گوید و این‎كه مبادا پرونده برادرش در سایه جریانات سیاسی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

همواره در میان مردم این شبهه مطرح بود كه فرزندان آیت‎الله هاشمی از مصونیت خاصی برخوردار هستند و هیچ‎گاه دادگاهی برای آنان برگزار نمی‎شود. عدم حضور مهدی هاشمی در ایران نیز بر این شك و تردید‎ها افزوده بود. چرا در شرایط فعلی باز هم با نگاه تردید به این بازگشت نگریسته می‎شود؟

در واقع این سؤالی است كه از سوی ما نیز مطرح است. چرا كه تا مدت‎ها به بهانه نیامدن مهدی به ایران برخی گروه‎ها دست به سیاه‎نمایی زده بودند و این موضوع را بهانه‎ای برای انتقاد به حاج آقا كرده بودند. در شرایط كنونی هم كه مهدی خودش به ایران آمده است، باز هم همین جریانات كه به باور من همان گروه‎های تندرو و افراطی اصول‎گرا هستند، تلاش دارند كه بازگشت مهدی به ایران را یك دسیسه با نقشه قبلی جلوه دهند. مهدی با آگاهی قبلی وارد ایران شد و به خوبی می‎دانست كه قرار است محاكمه شود و در حالی‎كه وی به قانون تمكین كرده است، بازگشت وی را تلاش برای ایجاد آشوب تلقی می‎كنند. باید پرسید كه چرا تا دیروز برخی موافق بازگشت وی بودند اما امروز كه مهدی برگشته است، مخالفت می‎كنند؟

برخی افراد برای توجیه فرار از قانون، فائزه و مهدی هاشمی را مثال می‌زدند و مدعی بودند تا زمانی كه عدالت در مورد این افراد اجرا نشود، به قانون تمكین نخواهند كرد. تحلیل شما از این موضوع چیست؟


تصمیم‎گیری در رابطه با این موضوع بر عهده قوه قضاییه است اما قوه قضاییه امروز در میان افكار عمومی با این سؤال مواجه است كه پرونده‎‎های بسیار بزرگتر و سنگین‎تر از پرونده مهدی هاشمی در قوه قضاییه وجود دارد كه هنوز بلاتكلیف است و به آن‎ها رسیدگی نشده است. مردم نیز در رابطه با این پرونده‎ها هنوز جواب روشنی دریافت نكرده‎اند.

در برخی سایت‎ها فیلمی از لحظه وداع آیت‎الله هاشمی با آقا مهدی منتشر شده بود كه پدرتان آقا مهدی را با دعای سفر بدرقه كردند. چرا پدر چنین دعایی را خواندند؟


آقا مهدی رفته بود تا با حاج آقا دیدار كند. صبح كه قرار شد از پدر خداحافظی كند، حاج آقا لحظه خداحافظی این جمله «ان الذی فرض علیك القران لرادك الی معاد فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین» را كه به دعای سفر مشهور است و مرسوم است در گوش مسافر بخوانند، در گوش آقا مهدی خواندند و دعای سفر را همیشه برای این می‎خوانند كه مسافر زودتر برگردد!

واكنش پدرتان نسبت به دستگیری آقا مهدی چیست؟ آیا ایشان تصمیم ندارند كه با رایزنی و پادرمیانی كمی از بار مجازات برادرتان كم كنند؟


نه اصلا چنین چیزی نیست و حاج آقا قصد دخالت در این پرونده را ندارند. تنها خواسته حاج آقا این است كه قوه قضاییه عادلانه و به دور از جو سازی‎‎های مسموم سیاسی به وظیفه خودش عمل كند و به این پرونده با انصاف رسیدگی كند.

برادر شما غیر از ایران در كشور‎های دیگر نیز دارای پرونده‎‎های قضایی هستند. دلیل شكل‎گیری آن‎ها را چگونه ارزیابی می‎كنید؟ آیا مقاصد سیاسی در پشت این پرونده‎ها بود؟

بله حتما قضیه سیاسی است. آن كشور‎ها نیز مانند برخی گروه‎های داخلی تلاش كردند كه با ایجاد پرونده برای مهدی هاشمی و متهم كردن او در محاكم قضایی خود، چهره نظام و آیت‎الله هاشمی را مخدوش كنند و این پرونده‎ها بیش از این‎كه جنبه حقوقی و قضایی داشته باشد، دارای بار سیاسی منفی و تخریبی علیه حاج آقا است. در ایران نیز جدای از اتهاماتی كه در ظاهر مطرح است، این سر و صداها یك پشت پرده نیز دارد و برخی جریانات داخلی با مطرح كردن این اتهامات سعی دارند به تخریب چهره حاج آقا بپردازند.

شنیده می‎شد كه دستگاه قضایی حكم جلب مهدی هاشمی را در فرودگاه اجرا نكردند و به ایشان فرصت داده‎اند كه پس از چند روز خودشان را به دادسرا معرفی كنند. چرا ایشان از این فرصت چند روزه برای ماندن در كنار خانواده استفاده نكردند و فردای همان روز خود را به دادسرا معرفی كردند؟

چنین فرصتی در كار نبود. در فرودگاه به ایشان اعلام كردند كه ظرف 24 ساعت باید خود را معرفی كند و ایشان نیز صبح روز بعد از بازگشت، خود را به دادسرا معرفی كردند. مهدی برای محاكمه به ایران آمده و كاملا برای این موضوع آماده بود. او اولویت اول خود را به پیگیری پرونده قضایی خود اختصاص داده است. مهدی سه سال بود كه حاج آقا را ندیده بود و فقط برای دیدن پدر به خانه آمد و بعد از آن نیز خود را به دادسرا معرفی كرد.

در چند سالی كه برادرتان در انگلیس بودند و دادگاه‎های ایران ایشان را فراخوانده بودند، نقل قول‎‎هایی از پدرتان مطرح می‎شد مبنی بر اینكه: «به مهدی گفته‎ام كه به ایران نیاید و در انگلیس بماند و به تحصیلات خود ادامه دهد». آیا این اظهارات پدرتان را نوعی تقابل با دستگاه قضایی و قانون تلقی نمی‎كنید؟

در آن زمان هیچ احضاریه‎ای به دست ما نرسیده بود. قوه قضاییه مدعی بود كه احضاریه را فرستاده است اما این احضاریه ایراداتی داشت كه برای مثال یك‎بار اسم مهدی در آن اشتباه درج شده بود و بر اساس همین موضوع احضاریه مشخصی در اختیار ما و مهدی برای معرفی به دادگاه قرار نگرفته بود. با این اوصاف این نظر حاج آقا را نمی‎توان تعارض با قوه قضاییه نامید. تا آنجایی كه بنده مطلع هستم، بسیاری از بزرگان نظام نیز به مهدی توصیه كرده بودند كه به ایران نیاید و در همان انگلیس بماند.

حتی در روز‎های گذشته هم این توصیه‎ها ادامه داشت؟


بله حتی در همین چند روز اخیر نیز این «توصیه به نیامدن‎»ها وجود داشت!

فكر می‎كنید دلیل این توصیه‎ها چه بوده است؟ نظام به‎دلیل برگزار نكردن دادگاه مهدی هاشمی در میان افكار عمومی تحت فشار بود و آمدن مهدی هاشمی می‎توانست بسیاری از این فشار‎ها را كاهش دهد.

تصمیم‎گیری در مورد پرونده مهدی و برگزاری دادگاه وی در شرایط غبارآلود سیاسی امروز شاید كمی سخت‎تر باشد. شاید می‎خواستند در یك فضای آرام‎تر به این پرونده رسیدگی كنند و در رسیدگی به این پرونده، دستگاه قضایی از بیرون تحت فشار قرار نگیرد تا بتواند عادلانه‎تر در مورد این موضوع قضاوت كند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا برخی بدون سند به خود اجازه می دهند از "بزرگان نظام" خرج کنند؟ منظور از بزرگان که می گویند کیست؟
Iran, Islamic Republic of
عجب حالا چهره نظام و خانواده هاشمی یکی شده است؟
دوستان مدعی عدالت دولت یاد بگیرن!!!
United Kingdom
انشاله خدا آقای مهدی رو برای بابا! بابا رو برای آقا مهدی و هر جفتشون رو برای بچه های مردم و ..... حفظ کند!
Iran, Islamic Republic of
....مهدی هاشمی از بزرگترین ..........به نظام و اسلام است.
اين آقا ياسر اگر در سياست دخالت مي كرد بهتر بود تا اقتصاد.
خوب ....
مگه مقابله با قوه قضاييه شاخ و دم داره؟
بعد از اون كسي كه خربزه خورد پاي لرزش هم بايد بشينه چطور زماني كه در دفترش..........
Iran, Islamic Republic of
آیا به نظر شما فرزندان ما حق ندارند باشنیدن چنین حرفهای در باره نظام .......کنند
ایکاش برای اثبات خودمان ازبزرگان نظام مایه نمی گذاشتید
Iran, Islamic Republic of
چهره اقای هاشمی اگر مخدوش شده یا داره می شه باعثش اطرافیان و .......... هستند و چهره نظام هیچگاه با .........های امثال....... و غیره مخدوش نخواهد شد .
United States
غبارآلود نشان دادن فضا شبهه ای است که از مدتها پیش توسط این ......مطرح گردیده و برای فرار از پاسخگویی به شبهاتی است که درباره این ......مطرح می گردد. اگر از روز اول جناب .......... که خود را از .........های نظام می دانند، نسبت به شبهات مطرح شده درباره ایشان پاسخی روشن و به دور از مصلحت اندیشی های .......می دادند، شاید امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.
Iran, Islamic Republic of
خواهرت هم مثل برادرت بیگناه است منتها از دیدگاه ......
Iran, Islamic Republic of
واقعا عجیبه یه ضرب المثله که میگه: همه راهها به روم ختم میشه نمیدونم چرا همه سر از انگلیس در میارن اونوقت همه هم میگن مرگ بر انگلیس راستی تا حالا بررسی کردید ببینید چند تا آقا زاده و بزرگ زاده تو انگلستان و... هستند؟ این ها را ول کنید به داد مردم و گرانی برسید اگه انگلستان بد اگه استعمار پیره اگه همه اون چیزهائی که میگید راسته پس چرا؟؟.
Norway
سلام
ياسر هاشمي خيلي فرد شناخته شده اي نيست . لطفا در مطرح كردن نام ياسر مبالغه نكنيد . اينكه هر روز يك خبر از ياسر درج مي كنيد خيلي كار بامزه اي نيست
Iran, Islamic Republic of
باید قوه قضاییه بهتر و دقیق تراین دادگاه ها را برگزار نماید و حکم قاطع وبدون اغماض بدهد تا هیچ کس دیکر فکر ......به سرش نزند و ضمنا مجلس و قضا باید قانونی تصویب نماید که افراد سیاسی حکمشان و جزا شان سختر باشد تا از امتیازات رانت استفاده نکنند ضمنا اصلاح طلبان اگر سندی دال بر مشارکت دولت مردان در امور اقتصادی نا شرع دارند اعلان و پیگیری نمایند نه مثل ک........به اصطلاح دم و گوش شده به جامعه باز گردنند و باید از قوه قضاییه و بخصوص اقای لاریجانی تشکر کرد.........
Germany
متاسفم
اگه راست میگی این ........را معرفی کن دیگه!
United States
احتمالا منطور یاسر از بزرگان نظام که توصیه به عدم بازگشت مهدی کرده اند ...... مانند خاتمی و ... بوده اند که احساس میکنند با محاکمه مهدی پرونده آنها آشکارتر میشود.
.....
خورشید پشت ابر نمیمونه!
Iran, Islamic Republic of
واقعا که ... که مصاحبه هم می کنند... می خواهند چهره نظام را مخدوش کنند !!!!!!!!!! مثل اینکه خواهر جنابعالی ( فائزه خانم ) در حال حاضر زندانی هستند و برادر گرامی در حال محاکمه ...
... همه بیگناهند مقصر مردم هستند شایعه میکنند!
United States
چراتا حالابه ایران برای اجرای عدالت نیامده بودولی حالا که به انتخابات نزدیک شده ایم همه ی خانواده هاشمی دم ازعدالت واجرای قانون میزنند...
Iran, Islamic Republic of
به امید خدا مهدی هم مجازات بشه و هیچ تساهلی برای حکمش در نظر گرفته نشه تا مردم بدانند که هیچ انسانی در جمهوری اسلامی مصونیت ندارد حتی اگر خاندان هاشمی رفسنجانی باشد.
نظام جمهوری اسلامی برپایه اسلام و مردم سالاری دینی است لذا تقاضا داریم از آقازاده ها که زیادی از نظام برای خودشان مایه نگذارند و بدانند که بزرگ نظام اسلامی ولایت مطلقه فقیه می باشد
خانواده محتر م حضرت ایت الله رفسنجانی چرا اینقدر ایت الله را هزینه میکنید رفتار خانم فائزه هاشمی واقای مهدی هاشمی درفتنه 88هیچگاه از یاد مردم نمی رود و یا همسر مکرمه حضرت ایت الله سرکار حاجیه خانم مرعشی که فرمودند اگر اسم اقای...ازصندوق بیرون نیامد حتما تقلب شده ومردم بریزند تو خیابان. همه ملل دنیا اذعان میکنند بافرهنگترین مردمیم پس چرا خودمان به شعور مان توهین کنیم اقای یاسر هاشمی رفتارهای بداخلاقانه وضد میهنی خواهر وبرادر جنابعالی در تاریخ این انقلاب ثبت گردیده وهرچند رافت نظام هم شامل ایشان گردد اما درپیشگاه خدا هرگزخون بسیجیانی که درفتنه 88 براسفالتهای تهران ریخت ویا توهین واساعه ادبی که به حضرت اباعبدالله(ع) صورت گرفت ویاشکستن قبح روزه خواری ماه مبارک رمضان وخسارات مادی ومعنوی . درتمام این صدمات خواهر وبرادر شما دستشان الوده گشته پس بسیار شایسته است هرگز دور وبر ایت الله نگردید واز ایشان سوءاستفاده نفرمایید.مر قانون برای شهروندان نظام از روستاهای دور تا مناطق اعیان نشین شهرها، همه یکیست بگذارید قوه محترم قضائیه روال خودش را طی کند.
ما که از درون انسان ها خبر نداریم ولی امیدواریم هر کسی که گناهکار است به سزای عمل خود برسد واقعا مردم ایران حقشون نیست که مورد ظلم قرار بگیرن
این جمله اقا یاسر آخر مظلومیت اقا مهدی رو نشون میده : مهدی با آگاهی قبلی وارد ایران شد و به خوبی می‎دانست كه قرار است محاكمه شود و در حالی‎كه وی به قانون تمكین كرده است!!!
البته که همه ما دیدیم ایشان در سال 88 چه طور تمکین کردند به قانون