سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

وضعیت مصرف دخانیات بین کودکان و نوجوانان

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 246666
مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش مصرف دخانیات بین کودکان و نوجوانان هم در خارج از مدرسه و هم در مدرسه، خبر داد.
به گزارش جهان، ˈمحمداسماعیل مطلقˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 83 ، سه درصد نوجوانان و جوانان از یک ماده دخانی استفاده می کردند که این آمار هم اکنون به 10درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد این مساله نشان می دهد خانواده ها و رسانه ها باید بیش از پیش در زمینه اصول پیشگیری از مصرف دخانیات در میان کودکان و نوجوانان کار کنند.

مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، تصریح کرد: آموزش ها در زمینه دخانیات کافی نبوده و این امر موجب افزایش مصرف دخانیات در بین کودکان و نوجوانان شده است.

مطلق گفت: والدین نقش کلیدی در پیشگیری از مصرف دخانیات در بین کودکان و نوجوانان دارند و اجرای طرح های خود مراقبتی برای کودکان در این زمینه نیز می تواند موثر باشد.

وی در عین حال افزود: مطالعات و بررسی ها در کشور نشان می دهد به غیر از مصرف سیگار،وضعیت شاخص های سلامتی درکودکان و نوجوانان نسبت به سال های گذشته بهتر شده و ارتقا یافته است.

مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت به تشریح این شاخص ها پرداخت و اظهار داشت: طبق بررسی ها در سال 83 ، 8/73 درصد کودکان و نوجوانان شش تا 18 سال ، چربی اشباع مصرف می کردند که این آمار هم اکنون به 6/48 درصد کاهش یافته است.

به گفته مطلق، 19 درصد کودکان و نوجوانان در سال 83 به غذای خود نمک اضافه نمی کردند که این آمار هم اکنون به 23 درصد رسیده است.

وی یادآور شد در سال 83، کودکان و نوجوانان دو بار در هفته میوه و سبزی مصرف می کردند اما هم اکنون شش بار در هفته میوه و سبزی استفاده می کنند.

مدیرکل مرکز سلامت،خانواده و جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، ادامه داد: همچنین 56 درصد کودکان و نوجوانان در سال 83، شش بار در هفته شیرینی و شکلات می خوردند اما هم اکنون دو بار در هفته شیرینی و شکلات مصرف می کنند.

مطلق گفت: 65 درصد کودکان و نوجوانان نیز در سال 83، پنج بار در هفته غذاهای چرب و شور می خوردند اما هم اکنون 89 درصد آنان مصرف غذاهای چرب و شور را به هفته ای دو بار کاهش داده اند.

وی افزود: در سال 83، 56 درصد کودکان و نوجوانان بیش از چهار ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردند که این آمار به 26 درصد کاهش یافته است.

مطلق اظهار داشت: در سال 83، 7/7 کودکان و نوجوانان دارای فشار خون بالا و 11 درصد آنان نیز دارای اضافه وزن بودند اما هم اکنون 7/5 کودکان و نوجوانان، فشارخون بالا و هشت درصد آنان اضافه وزن دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *