شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۷

آمار تاسف‌بار از محتواي فيلم‌هاي فجر سی‌ام/ از صحنه‌هاي اروتيك تا آرايش زنان نقش اول

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 245924
بطور كلي ماهيت خانواده در بيش از 35 درصد فيلم ها ماهيتي متزلزل، متشتت و در معرض فروپاشي به نمايش كشيده شده است.
به گزارش جهان، آويني فيلم نوشت، مطلب زير قسمتي از يك پژوهش درباره محتواي فيلم هاي سي اُمين جشنواره فيلم فجر درباره خانواده است كه از نظر خوانندگان محترم مي گذرد.
 
اين پژوهش مربوط به تمامي 54 فيلم جشنواره سي ام است:
 
این پژوهش درباره محتواي فيلم هاي جشنواره فجر سي ام نشان مي دهد كه بطور كلي ماهيت خانواده در بيش از 35 درصد فيلم ها ماهيتي متزلزل، متشتت و در معرض فروپاشي به نمايش كشيده شده است.
 
در اين فيلم ها بازنمايي نمادها و نشانه هاي سبك زندگي ايراني اسلامي در اكثر فيلم ها نامشهود است و در بيش از 50 درصد اين فيلم ها سبك زندگي غربي، مصرف گرايي، تجمل گرايي، به نمايش كشيدن مسائل طبقه مرفه جامعه كه عموماً بالاي ميدان ونك در تهران زندگي مي كنند ترويج شده است.
 
مسائل زندگي خانواده هاي روستايي، شهرستاني و طبقه ضعيف جامعه در فيلم ها بسيار اندك بازنمايي شده است. خانواده هاي به نمايش كشيده معرف كل خانواده هاي ايران نيستند.
 
در 15 درصد فيلم ها صحنه هاي اروتيك، در 16 فيلم روابط زن و شوهر تؤام با دروغ و متمايل به خيانت توصيف و در 18 درصد فيلم ها وضعيت آرايش و پوشش زن ها زننده نمايش داده شده
 
زنان فرهيخته، دانشمند، نخبه، كارآفرين، خلاق و ... جايگاه بسيار كمرنگي در فيلم هاي جشنواره داشتند. زنان معرفي شده در فيلم ها عموماً زنان متعلق به طبقه متوسط رو به بالا جامعه شهري هستند كه عموماً دغدغه هاي زندگي مدرن دارند. مردان در بيش از 16 درصد فيلم ها دروغگو به مخاطب معرفي مي شوند.
 
مسئله طلاق
 
در بيش از 13 درصد فيلم ها، موضوع طلاق محور اصلي داستان است.
 
نمايش صحنه هاي اروتيك
 
نزديك به 15 درصد فيلم ها به طرز خاصي صحنه هاي اروتيك را نمايش مي دهند. عشق هاي مثلثي، خيانت، عادي سازي روابط با نامحرم و ... در فيلم هاي مهم جشنواره كاملاً مشهود است.
 
عادي سازي روابط دختر و پسر
 
در 25 درصد فيلم ها دوستي دختر و پسر امري عادي و عرفي نمايش داده مي شود.
 
روابط شوهر و همسر در خانواده با يكديگر و شخصيت هاي نامحرم در فيلم ها
 
روابط شوهر و همسر در بيش از 16 فيلم روابطي نمادين، تؤام با دروغ و متمايل به خيانت توصيف شده است. حفظ حرمت بين روابط محرم و نامحرم در بيش از 16 فيلم به عنوان يك نياز، حق و چاره جويي بيان مي شود. اين عادي سازي در روابط محرم و نامحرم تأثير مخربي بر نهاد خانواده بويژه نوجوانان دارد.
 
پوشش و آرايش نقش اول زن فيلم ها
 
در بيش از 18 درصد فيلم ها وضعيت آرايش و پوشش لباس زن ها زننده است. در 9 درصد فيلم ها زنها به استعمال سيگار مبادرت ورزيده اند. مصرف مشروب در 22درصد فيلم ها به وضوح نمايش داده مي شود.
 
37 درصد مردان نقش اول و 56 درصد زنان نقش اول فيلم ها تهراني هستند .
 
بيش از 37 درصد شخصيت مردان نقش اول و 56 درصد شخصيت زنان نقش اول در فيلم ها تهراني هستند. قوميت هاي مختلف ايراني اعم از ترك، كرد، لر، بلوچ، اصفهان، مشهدي، شيرازي، گيلكي، عرب و ... مسائل شان در فيلم ها مورد توجه نبوده است.
 
نگاهي به اين آمارها نشاندهنده نوع نگاه برخي هنرمندان و سياستگذاران و عدم توجه آنها به مسايل مهم فرهنگي است كه براي يك جامعه «حياتي» محسوب مي شود.
 
اين درحالي است كه برخي سازندگان اين فيلم ها، انتظار حمايت هاي همه جانبه از توليدات خود را دارند و عدم حمايت از اين فيلم ها را مرگ سينما عنوان مي كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اينا رو به مسوولين بگين! به رئيس جمهور بگين!
سینما ویترین جامعه است. وقتی امثال اقای ........با ان همه ولخرجی ... نتوانستند یک سازمان متولی........ را کاملا نماز جماعت خوان کنند و اخیرا هم زده اند به سیم آخر و نغمه ازدواج موقت سر داده اند چه انتظاری دارید. جامعه ما همین طور است و طبعا نه این پژوهش و نه سینما که کارش این است که بازتاب دهنده واقعیات یک جامعه باشد به خطا رفته اند. وقتی متولیان امور فرهنگی امثال ................ها و .........ها باشند چه جای تعجب است .
Czech Republic
حذف کامل آثار گروهک ضد فرهنگی خانه سینما نیاز به کار گسترده اطلاعاتی از سوی نظام و نیز حضور همه جانبه و هوشیارانه و پر شور بچه حزب الهی ها در صحنه ی جامعه دارد.باید تمام سازمانهای به اصطلاح فرهنگی که اعضای خانه سینما در آنها رفت و آمد دارند شناسایی و ...........بشوند و از سویی بچه حزب الهی هم باید با حضور انقلابی و اسلامی خود مانع گسترش نفوذ این افراد در جامعه و تداوم نمایش بدحجابی و ........گری از سوی این افراد در محیط های عمومی شوند
اینها رو به رئيس .......بگين!دولت ارزشی!!!چرا به ما میگین؟شما ها سنگ این دولت رو به سینه میزدین.
Iran, Islamic Republic of
به چه حقي به ساكنين منطقه يا بخشي از تهران توهين مي كنيد؟
جالبه که خودتون هم معتقدین طبقه مرفه جامعه دیگه بالای ونک فقط زندگی میکنه
Serbia
اينها را به اوناييكه دنبال فيلم لاله هستند بگين وبه اوناييكه مانكنهاي سينمايي را عزت ميدهند بگيد وقتي كارگردان اروتيك ساز را توجيه ميكنند چه انتظاري دارين