شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۳۵

مصاحبه عجیب گلشیفته درباره‌حرکت غیراخلاقی‌اش/ کارم فاجعه بود!

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 243747
گفتگوی گلشیفته فراهانی با روزنامه انگلیسی گاردین رونمایی از یک محصول ناب سینمای ایران است. کسی که متناقض سخن می گوید ،اصول مشخص و جهان بینی محکمی ندارد،معلوم نیست چه می کند و چه هدفی دارد و در یک کلام«سرگردان» است کسی که می گوید: براي اولين بار در زندگي خوشحالم كه زن هستم!پاريس شما را از هر گناهي كه فكر مي‌كنيد به خاطر زن بودن مرتكب شده‌ايد رها مي‌سازد!
به گزارش جهان به نقل از فردا، گلشیفته فراهانی در تازه ترین اظهارات خود درباره حرکت غیر اخلاقی اش توضیحاتی عجیب و البته متناقض و ایضا مضحک ابراز کرده است. او در گفتگویی با روزنامه گاردین به بیان نظرات خاص و شاذ خود  درباره ایران و فضای اجتماعی آن و هم چنین سینما پرداخته است و از سینمای ایران به عنوان شکنجه گاه یاد کرده است.

 روایت روزنامه گاردین از عمل وی اما اینچنین آغاز می شود ؛« فراهاني در ويدئويي سياه و سفيد همراه با «اميدهاي جوان» سينماي فرانسه، كه تعدادشان به 30 نفر مي‌رسيد، حاضر شد تا «سزارز» را تبليغ كند.

سزارز «اسكار فرانسوي‌ها» است و او در اين مراسم بازي نقشي كه در كمدي موفق «سي‌تو موئق، ژت‌تو» (اگر بميري مي‌كشمت!) داشت، نامزد دريافت جايزه شده بود. در اين تبليغ از هر يك از هنرپيشگان خواسته شد يكي از لباس‌هاي خود را از تن خارج كنند تا «جسماً و روحاً» هنر خود را به نمايش بگذارند. فراهاني تصميم گرفت (....)را در معرض نمايش قرار دهد و در اين حال گفت: «من به روياهاي شما تجسم مي‌بخشم.» اما آنچه پس از اين حادثه در ايران اتفاق افتاد مشابه زلزله‌اي فرهنگي بود.»
 
گاردین در توصیف وضعیت فراهانی پس از نقل این امر نوشته است:« او در حالي كه سرش را در دستانش گرفته بود گفت: «فاجعه بود! دقيقاً نمي‌دانم چند ميليون نفر فرداي آن روز نام مرا در گوگل تايپ كردند، نمي‌خواهم بدانم...»
 
 فراهاني در این مصاحبه با فرافکنی خاصی گفته است که  هرگز قصد شوكه كردن ايرانيان يا تحريك آنها را نداشته است. او گفت: «من از سياست متنفرم. اين كار من نيست. هميشه همين‌طور است كاري مي‌كني و ناگهان سياسي مي‌شود. مي‌دانستم مشكل است. اما من اكنون در فرانسه زندگي مي‌كنم و بايد اينجا فعاليت كنم. بالاخره يا در اينجا هستم يا نيستم. اين مساله براي من و خانواده‌ام و كل جامعه ايران شوك‌آور بود. مساله خوب! اين است كه بحثي به راه افتاد كه در غير اين صورت هرگز پيش نمي‌آمد. من ديدم افرادي به من توهين مي‌كردند، بعضي پاسخ آنها را مي‌دادند و بعضي از من دفاع مي‌كردند و بعضي دوباره به من توهين مي‌كردند.

درگيري‌هاي زيادي بين خانواده‌ها ايجاد شد....» و سپس حال و روز خانواده اش را چنین توصیف می کند: « خيلي بد بود. اين اولين باري بودكه آنها نتوانستند از من دفاع كنند. آتش چنان گسترده بود كه دامن آنها را نيز گرفت. من بايد بيشتر محتاط باشم. چون مي‌دانم آنها را گروگان! مي‌گيرند... اما پس از مدتي به دليل پيشينه پدرم ـ كه خود را از طبقات پايين جامعه بالا كشيد ـ احساسات آنها تغيير كرد. پدرم مي‌ترسيد من حمايت مردم را از دست بدهم. زيرا مردم براي او بسيار مهم بودند. او همه زندگي‌اش را براي مردم جنگيد و همه چيز را فداي آنها كرد. اما پس از يكي دو ماه متوجه شد مردم بيشتر به من احترام مي‌گذارند و خوشحال شد!!! ...من افتخار مي‌كنم كه يك ايراني هستم. به ويژه زن ايراني!!!»
 
 فراهاني  در عین حال  اعترافاتی خاص از نحوه برخورد با وی در غرب و ابزاری  بودنش را  بیان داشته است . او می گوید :« تبعيد مانند مرگ است. به عمق آن نمي‌توان پي برد تا زماني كه دچارش شوي. تمام دنيا مي‌خواهد تو را در نقش قرباني ببيند و تو را به آن سو مي‌كشاند زيرا دوست دارد بدبختي تو را نظاره كند. به همين دليل است كه فرانسوي‌ها در مورد حوادثي چون سوريه بسيار حساس هستند. مانند تماشاي فيلم مستهجني است كه در تو اين احساس را ايجاد مي‌كند كه از آنها خوشبخت‌تري، اما در واقع به آنها اهميتي نمي‌دهند. آنها مي‌گويند: «بياييد، ما از شما مراقبت مي‌كنيم، سپس از شما سوءاستفاده مي‌كنند و به شما پاسپورت نمي‌دهند. من تنها يك هنرپيشه هستم و مي‌خواهم فعاليت كنم.»
 
نکته تاسف آور دیگر در این گفتگو نگاه شیفته وار فراهانی به پاریس به عنوان یک شهر بی قید و بند است. او از زندگی بی قید در پاریس خشنود است و آن را اینچنین ابراز می کند:« براي اولين بار در زندگي خوشحالم كه زن هستم!پاريس شما را از هر گناهي كه فكر مي‌كنيد به خاطر زن بودن مرتكب شده‌ايد رها مي‌سازد! شما را پاك مي‌كند و احساس آزادي مي‌كنيد!!»

او  به روسري سفيدش اشاره می کند و مي‌گويد: «اين دوست قديمي من است، بزرگترين مشكل هنرپيشگان زن ايراني، دولت نيست بلكه دنياي بيرون است كه تصور مي‌كند ما با روسري از شكم مادر زاييده مي‌شويم!! به ليلا حاتمي نگاه كنيد. معمولاً پس از برنده شدن در مراسم اسكار (براي فيلم جدايي فرهادي) پيشنهادهاي كار زيادي به يك هنرپيشه ارايه مي‌شود، اما پيشنهادي به او نشده است در حالي كه او قادر است به چهار زبان صحبت كند.»
 
اما اوج این گفتگو در جایی است که فراهانی به همه گذشته خود و حتی سینمای ایرا پشت پا می زند و با الفاظی خاص از آن یاد می کند .

او کار در سینمای ایران شکنجه شدن به شمار آورده و با بیانی خاص در خصوص عملکرد فرهادی کنایه ها و طعنه هایی صریحی را به زبان می آورد.

فراهانی  از فيلمبرداري فيلم درباره الي مي‌گويد و اين كه فرهادي او را «شكنجه» مي‌كرد و او را مجبور مي‌كرد نيم ساعت در ساحل درياي خزر داد بزند و صبحانه آرد نخود بخورد تا صدايش در فيلمبرداري گرفته شود. به دليل ضربه‌اي كه بازيگر ديگر در خلال فيلم به او وارد كرد، پرده گوشش سوراخ شد اما كارگردان اجازه نداد تا انتهاي روز بعد و پايان فيلمبرداري به بيمارستان برود. آنها ديگر از آن زمان با هم صحبت نكردند.

فراهاني مي‌گويد: «او دوست من است اما نمي‌تواند با من صحبت كند. او از ايران خارج مي‌شود و دوباره برمي‌گردد. اما من الان شيطان هستم. شك يكي از ابزار كنترل آنهاست.» او مي‌گويد: «من از هر فيلمي كه بازي كردم زخمي در بدن دارم.» و آستين و شلوارش را بالا مي‌زند تا آنها را   نشان دهد و می گوید آنها بدتر از سگ با تو رفتار مي‌كنند. تو بايد مانند برده كار كني تا آنها را خشنود كني. اوضاع بايد اين گونه باشد. بايد در هر فيلمي احساس كني كه كار آخر توست.»  
 
 گفتگوی گلشیفته فراهانی با روزنامه انگلیسی گاردین  رونمایی  از یک محصول ناب  سینمای ایران است. کسی که متناقض سخن می گوید ،اصول مشخص و جهان بینی محکمی ندارد،معلوم نیست چه می کند و چه هدفی دارد و در یک کلام«سرگردان» است و آکنده از عقده های روحی و ستیزه جویی اجتماعی. او معترف است که کارش «فاجعه» بوده و اکنون یک «شیطان» است و برای ماندن در فضای هنری این عمل را انجام داده است و اکنون به دلیل بازخوردها ازآن پشیمان است . اما بلافاصله از هوای آزاد پاریس و نفرت از همزاد بودن با روسری و خاطرات تلخ اش از سینمای ایران میگوید و نشان می دهد در برابر اقامت در پاریس و نقش آفرینی های نصفه و نیمه در سینمای غرب حاضر است این بها را بپردازد .بهایی که حتی شاید به قیمت منفک شدن دائم او از ایران بینجامد .  
 
به هر روی فراهانی یک محصول ناب سینمای ایران است . محصولی که حتی به سازنده اش هم رحم نکرده است . با این وصف عیان است که چگونه باید در مورد سینمای ایران قضاوت کرد...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سلام
خانم گلشیفته واقعا فکر میکنی مردم ایران برایت احترام قائلند اگر اینگونه باشد وای بر مردم ما که چه گمراه شده اند که از ...... شدن شما لذت برده و از ... شما هیجان زده شده اند و اگر اینگونه نباشد که قطعا نیست و نخواهد بود وای برشما و ذهن مریضتان همانطور که گفته اید چون در فرانسه هستید و تابع قانون هنر آن باید شرافت و انسانیت خود را به حراج بگذارید تا آزاد شوید
وای بر این آزادی که باید برای رسیدن به آن از شرافت و انسانیت گذشت
انحراف گلشیفته ربطی به باباش نداره دوستان. مسیر رو گم نکنیم. باباش یکی دو بار تلویحی ازش اعلام برائت کرد. منصف باشیم
United States
بسم ا... الرحمن الرحيم
من يك فرهنگي هستم وبا تمام وجود به دين وكشور خود عشق مي ورزم و واقعا دلم به حال دين ، مملكت و مردم اين سرزمين مي سوزد . دراين نوشتار چند مرتبه از تناقض صحبت شده . تناقضي كه مسوول آن فرهنگيان ومسوولان مملكت هستند . دانش آموزي كه مي بيند معلمش براي ورود به اداره يا محلي خاص چادر بر مي دارد و آن را در كيف دستي جاي مي دهد وهنگام ورود به مدرسه ويا اداره آن را به سر مي كند وهنگام خروج مجددا آن را دركيف خود قرار مي دهد وبدون چادر در خيابان راه مي رود ، چگونه مي تواند اين دو گانگي را توجيه كند وبا آن كنار بيايد . اين نمونه اي از تناقض رفتاري بود كه در جامعه ما متاسفانه وجود دارد و هزاران تناقض ديگر . بايد فكري كرد وچاره اي انديشيد . اين ره كه ما درحال عبور از آن هستيم معلوم نيست به كجا برسيم . خدا خودش كمك كند .
Netherlands
حرف های گلشیفته فراهانی را نباید حرف های یک هنرمند حقیقی تلقی کرد چون او یک هنرمند حقیقی نبوده و نیست. فراهانی در سینمای ایران فقط به دلیل خوش چهره بودن مطرح شد و تبدیل به یک هنرپیشه شد درست مثل زمان رژیم شاه سابق که امثال فردین از توی کوچه و بازار به دلیل خوش تیپ بودن و بدون هیچ مایه هنری حقیقی به سینما راه پیدا می کردند و بعد از بازی در چند فیلم ابگوشتی معروف می شدند و از آن به بعد همه آنها را حقیقتا هنرمند می شمردند در حالی که چیزی از هنر حقیقی در وجود آنها نبود. یا مثل محمد رضا گ... که تنها به دلیل خوش قیافه بودن به سینما راه پیدا کرده و امروز هم با مشتبه شدن امر به او فکر می کند حقیقتا هنرمند است و دستمزدهای میلیاردی تقاضا می کند. مشکل سینمای ایران همیشه این بوده و امروز هم هست که با هدف گیشه و جذب تماشاگر بیشتر تنها ملاکش در جذب هنرپیشه قیافه و تیپ طرف است و نه مایه های حقیقی هنری او و نتیجه اش این می شود که کسی مثل گلشیفته فراهانی بعد از چند بازی و اسم در کردن خودش را گم می کند و به چنین راهی می رود که رفته است و طبعا وقتی هم می خواهد حرف بزند حرف هایش حرف های یک آدم معمولی دارای افکار در هم و بر هم است که با عملش هم تناقض دارد.
خواهر و پدرش اگر گروگان جمهوري اسلامي هستند و بس چطور در تئاترها و سريال هاي تلويزيوني پول پارو مي كنند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز جهان نیوز گلشیفته اگر به اینجا رسید باید دید من و تو چقدر در به اینجا رسیدن او نقش داشتیم دوستانی که در دستگاههای فرهنگی از اول انقلاب حقوق گرفتند چقدر نقش داشته اند اصلا ً از عمل گلشیفته دفاع نمی کنم ولی معتقدم که تاثیر تک تک ما روی به اینجا رسیدن گلشفته ها خیلی از خود انها و خانوادهشان بیشتر بوده نمی دانم من به سهم خود چگونه جواب شهدا را بدهم راستی آیا شما می دانید ؟؟؟!!!
...می خوان برش گردونند، با دوستان ......هماهنگ کردند که یه مصاحبه باهاش کنند... البته ما که بخیل نیستیم و راه توبه به ما ربطی نداره که بخواهیم ببندیمش ولی نباید به ایشون اجازه داده بشه تا با سرافرازی به کار بازیگریشون تو مملکت ادامه بده!!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش به جای ترس از مردم و کنترل های اجتماعی در کشورت کمی هم از خدایت می ترسیدی! می فهمیدی که در این جهان آزاد نیستی! پس از چیرگی خود می رهیدی و با لمس بندگی خدا آزادی را حس می کردی تا بدانی که آزادی چیست.
Iran, Islamic Republic of
گلشیفته فراهانی قدر آن همه امکانات بازی در سینمای ایران را ندانست و به دنبال سینمای غرب به همه چیز پشت پا زد و اما در غرب هم هیچکس او را جدی نگرفت .خسر الدنیا و الاخره...او نهایت کار با سرافکندگی به ایران بازخواهد گشت.
Iran, Islamic Republic of
چرا این فرد رو به همه سینمای ایران تعمیم میدید،با رفتار یک شخص که نمی شود در مورد همه افراد یک قشر خاص قضاوت کرد
این قدر رو این آدم حساس نباشید این آدم برای مردم مرده و با این چیز ها زنده نمیشه نبش قبر نکنید
فراهاني به هيچ دردي نمیخورد..... خدا شاهده راست ميگم. حالا شما اين متن منو سانسور ميكنيد ميدونم.
Iran, Islamic Republic of
تو یک ........ایرانی هستی نه زن ایرانی
United States
خدا شفاش بده خودش با خودش درگيره
Iran, Islamic Republic of
سرابی که دشمنان ما برای ما ترسیم می کنند عاقبتی جز هلاکت و روسیاهی ندارد و افراد بایستی با چشمانی باز در زندگی پر آشوب قدم بردارند.
برو به درک .
Iran, Islamic Republic of
برو پی کارت
میخواهم از کلمه فاحشه استفاده کنم نه به این خاطر که ایشان خدای کرده یا ناکرده زنایی داده باشد بلکه به این خاطر که همه فرهنگی که میتوانست به احترام آن یک زندگی سختی را مثلا بگذراند برای یک با روسری نبودن و یا بودن آنچنان قربانی کند که الان به شعر گویی افتاده است مثلا خانواده ام را گروگان میگیرند و ... اصلا در ایران برای این دسته از آدمها تره هم خورد نمیکنند و الان هم تمام اعتراض من به سایت جهان این است که چرا اصلا به این غیر آدم پرداخته شده است بابا اینها اصلا لیاقت پرداخته شدن هم ندارند زن ایرانی را اگر میخواهی بشناسی بر سراغ مادرانی که شیر مردانی پروراندن که غرب از بردن نامشان لرزه بر اندامش می افتاده و می افتد والله که از این غیاث به خاطر عدم تناسب این خود فروش با آنها کلی ناراحت هستم ولی خوب ایکاش میشد که دیگر از این فاحشه فرهنگی چیزی ننویسی اگر خواستی از فاحشه های فرهنگی چیزی بنویسی از بریتنی اسپرزو از جولیانو جولی و امثالهم بنویس تا شاید بتوانیم فرهنگی که اینها را پرورانده به چالش کشید نه با پرداختن به این عفریته نفهم اینهمه به فرهنگ این کشور توهین کنیم
Iran, Islamic Republic of
خود شیفته الهی روسیاه شی دختر
تو مایه ننگ ما زنان ایرانی هستی امیدوارم بزودی از روی زمین ...شی زهرا از کرمان
Serbia
من الان نمیدونم ایشون اونجا به چه کاری مشغوله اما اولا نباید بهش زیاد محل داد ثانیا ما برای همه انسانها آرزو می کنیم اصلاح بشن و به سمت حقیقت برن!
Canada
بابا چقدر درباره این مفسد می نویسید،
Iran, Islamic Republic of
تو نمی توانی مثل یک آدم زندگی کنی میلیونها زن پاکدامن در ایران زندگی می کنند و از زندگیشان راضیند بهتره نظرات شخصی ات را برای خودت نگهداری
آخه این افراد چه ارزشی دارند که شما با مطرح کردنشان نمی گذارید محو شوند؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خدا شفاش بده و هم به راه راست هداينش کنه ؟! خيلي وضعيتش بحرانيه!
خدا اخر عاقبت همه را خير دهاد
مصاحبه‌ی واقعاً عجیب و غریبی و شک آوری بود!
واقعاً از کلامش مشخصه که کاملاً دچار مشکلات روحی و روانی شده و برای توجیه کارهایی که انجام داده و انجام میده میخواد دلیل بیاره و به شدت از خودش شک داره!
بازیگرای غربی به دلیل اینکه در فضای اسلامی رشد نکردن (مثلاً محرم و عاشورا و ماه رمضان و اعیاد و عذا و ... رو ندیدن) با این سطح از تناقض گویی دچار نمیشن ولی این بازیگر که تمام اینا رو دیده و احیاناً در ته قلبش اونا رو دقیقاً قبول داره کاملاً دچار سرگردانی و پوچی شده و یه جوری حرف میزنه که انگار به آخر خط داره نزدیک میشه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سرکار خانم گلشیفته اینکه گفتی کارت فاجعه بود ! این فاجعه دنیوی آن بود بیچاره شدی با حساب قیامت در مقابل کرام الکاتبین .
United States
عروسک خیمه شب بازی شده که دیگه اختیاری نداره ...
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مشکل از خانواده اش بوده !
من شخصا دلم برای گلشیفته میسوزه چون با تمام بدی هاش یه معصومیتی تو نگاهش هست ،چه بسا اگه این دختر در خانواده ای با اعتقاد رشد کرده بود ...
Iran, Islamic Republic of
:« تبعيد مانند مرگ است. به عمق آن نمي‌توان پي برد تا زماني كه دچارش شوي. تمام دنيا مي‌خواهد تو را در نقش قرباني ببيند و تو را به آن سو مي‌كشاند زيرا دوست دارد بدبختي تو را نظاره كند"" واي بيچاره هم آواره شدي هم منفور و هم اخرت که .....
Iran, Islamic Republic of
اینقدر تحویلش نگیرید
Iran, Islamic Republic of
خانم فراهانی ،
وارد شدن به حریم آبرویی کسی و قضاوت در باره او واقعا سخت و می تواند محلی برای جولانگاه شیطان و مستوجب عقوبت الهی باشد.
شما خودبهتر از هر کسی می دانید چه کرده اید و باید بپذیرید اگرنه الان ، در آینده باید در قبال رفتارتان به خودتان ، خانواده تان ، به دخترانی که احیانا شما را قهرمان و الگوی خودشان می دانستند و بالاتر از همه به خدایتان باید توضیح دهید.
تا دیر نشده برای خود کاری کنید.
Iran, Islamic Republic of
زماني كه چهل سالت شد و همين يه ذره ته چهره هم نداشتي ..... چكار ميخواي بكني ..... انتهاي زندگيت كاملا مشخصه
Iran, Islamic Republic of
تو ابروی هرچی زن ایرانی است که بردی بید یه بی حیایی و بی غیرتی ات افتخار کنی بدبخت!
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشيد در فوتبال و ... هم اگر جا داشت بدتر از اين داشتيم!
تحويل گيري زياد همين ميشه
كه اين خانم حرفش رو مردم بشنون
اصلا كي هست كه ارزش فكر كردن داشته باشه
مثل هزاران .........(ببخشيد آزاد!) ديگه