يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

درصد افسردگی پس از زایمان در ایران

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 243040
مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد شبکه بهداشت و درمان دیلم گفت: میزان شیوع افسردگی در بین زنان، پس از زایمان 4 تا 29 درصد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صادق شریفی صبح امروز در کارگاه افسردگی پس از زایمان در شبکه بهداشت و درمان دیلم افزود: احساس غم و ناامیدی، خوابیدن بیش از حد یا بی‌خوابی، کاهش تمرکز و فراموشی و مشکل در به یاد آوردن مسائل و ناتوانی در تصمیم‌گیری، گریه کردن زیاد از جمله علایم این نوع از افسردگی است.

وی بی‌اشتهایی زیاد، از دست دادن علاقه و اشتیاق به انجام امور منزل یا امور مربوط به خود، گوشه‌گیری و قطع ارتباط با دوستان و خویشاوندان و بروز مکرر سردرد و ناراحتی‌های فیزیکی را از دیگر علایم افسردگی پس از زایمان دانست.

شریفی تصریح کرد: سابقه افسردگی یا سوءاستفاده جنسی، سابقه بیماری افسردگی یا عصبی در میان بستگان به‌ویژه در بستگان درجه یک، بی‌توجهی همسر به زنان باردار و سن پایین مادر از عوامل بروز این افسردگی است.

شریفی در ادامه مشکلات ازدواج به‌ویژه مشکلات عاطفی و اقتصادی، ازدواج به اجبار توسط والدین و بی‌علاقگی به همسر، وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین و حوادث استرس‌زا را در بروز این نوع افسردگی موثر دانست.

وی افزود: هر خانمی که صاحب فرزند می‌شود ممکن است افسردگی بعد از وضع حمل را تجربه کند ولی عوامل معینی وجود دارند که خطر احتمال وقوع این وضعیت را بالا می‌برند.

مسئول سلامت روانی اجتماعی شبکه دیلم در ادامه سخنان خود بیان داشت: صحبت کردن درباره احساساتشان، تنها نبودن، استراحت کافی، استفاده از غذاهای مقوی و سالم و ورزش کردن از راه‌های کمک کردن به این زنان است.

به منظور توانمندسازی و تقویت روحیه همکاری پرسنل سلامت خانواده با زنان باردار، کارگاه افسردگی پس از زایمان با حضور کارشناسان و کادرانان سلامت خانواده مراکز بهداشتی درمانی در سالن کنفرانس شبکه برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *