شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۶
در حاشیه یک ادعا؛

کدام رسانه در اجلاس تهران موفق تر بود؟!

دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۰
کد مطلب: 242737
تبدیل موضوع "اجلاس نم" به دغدغه عمومی ایرانیان محصول تلاش رسانه های داخلی کشور اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، مطبوعات، سایت ها و... بوده است که هر کدام بنا به شیوه و ظرفیت خود، این رویداد بین المللی را پوشش داده و اهداف بیگانگان را ناکام گذاشتند.
جهان نيوز – گروه جامعه:
شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از پنج تا دهم شهریورماه و با حضور سران و مقامات حدود 120 کشور جهان در تهران برگزار شد.

بی تردید برگزاری این رویداد بین المللی در کشورمان افتخاری بزرگ برای دولت و نظام جمهوری اسلامی به شمار می آید که نتیجه تلاش و همکاری دستگاه مختلف سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، رسانه ای، اجرایی، قضایی و... در قوای سه گانه و بخش های دیگر کشور بوده است.

در این میان نباید از نظر دور داشت که در روزهای برگزاری اجلاس نم و با وجود تبلیغات منفی ضدانقلاب و رسانه های استکبار، این نمایش بین المللی تبدیل به دغدغه اقشار مختلف مردم کشور شده بود و آحاد مردم با گرایش های گونان پیگیر اخبار این رویداد بودند. تبدیل موضوع "اجلاس نم" به دغدغه عمومی ایرانیان محصول تلاش رسانه های داخلی کشور اعم از رسانه ملی، خبرگزاری ها، مطبوعات، سایت ها و... بوده است که هر کدام بنا به شیوه و ظرفیت خود، این رویداد بین المللی را پوشش داده و اهداف بیگانگان را ناکام گذاشتند.

شاید شایسته نباشد که این روزهای پس از اجلاس به نقش کم و زیاد رسانه ها در برگزاری موفق اجلاس نم پرداخته شود اما اقدام خبرگزاری دولت مبنی بر اعلام "جاودانه کردن اجلاس غیرمتعهدها"! توسط این شبه رسانه باعث دلخوری برخی اهالی رسانه و البته تعجب آنان شده است. گفتنی است در طول اجلاس نیز مسئولان برگزاری، امتیازات ویژه ای برای این رسانه قائل شده بودند که با سئوال و انتقاد برخی خبرنگاران همراه شد.

این خبرگزاری  در گفتگویی با وزیر خارجه –که جای گلایه از وی نیز دارد- از قول وی مدعی "سهم بزرگ" و "درخشش ویژه و دارای برد بین المللی گسترده" این رسانه دولتی در اجلاس شده است و این در حالی است که به روایت آمار بین المللی و اسناد معتبر علمی، این خبرگزاری در میان چهار خبرگزاری بزرگ کشور جایگاه آخر را داشته و آمار مخاطبان آن به روایت جستجوگرهای بین المللی حتی از بسیاری از سایت ها نیز کمتر بوده است از سوی دیگر در حالی که رسانه های کشور بدون چشم‌داشت و بطور شبانه روزی به انعکاس اخبار اجلاس پرداختند سهم دادن به یک رسانه نه چندان تاثیرگذار و برجسته کردن نقش خبرگزاری دولتی دور از انتظار و انصاف است.

خبرگزاری دولت در حالی بدون ارائه آمار و اسناد مدعی شده "در طول اجلاس نگاه خبرگزاری های سراسر دنیا و اصحاب خبر و رسانه به این خبرگزاری به عنوان رسانه معتبر معطوف شده" و "این رسانه توانسته اجلاس نم را در این مرز و بوم جاودانه كند"! که به اعتقاد ناظران، خبرگزاری های غیردولتی همچون فارس و مهر و همچنین ایسنا در کنار رسانه ملی و سایر رسانه ها عملکردی به مراتب تاثیرگذارتر در اجلاس نم داشته و توانستند سهم بیشتری از مخاطبان را به خود اختصاص دهند. (یک مقایسه علمی در این باره مشخص کننده میزان تاثیرگذاری این رسانه هاست) نکته دیگر اینکه موفق بودن یک رسانه به این نیست که آن رسانه خبری به نفع خود تولید کرده، عملکرد خود را درخشان بنامد و مدعی شود که جاودانه عمل کرده است بلکه بر اساس شاخص هایی همچون تعداد مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم، اتخاذ رویکرد حرفه ای، میزان انعکاس اخبار در دیگر رسانه ها و مطبوعات و استناد سایرین به این رسانه می تواند بیانگر تاثیرگذاری و موفقیت یک رسانه باشد ضمن ابنکه یک خبرگزاری بی مخاطب یا کم مخاطب در درجه اول باید رابطه خود با مخاطبانش را ترمیم و اصلاح کند و بعد مدعی درخشش شود چه که این گونه ادعاها رابطه مستقیم و معناداری با تعداد مخاطبان خاص و عام و تاثیرگذاری دارد.

از سوی دیگر نمی توان نقش پررنگ سایت های پرمخاطب کشور همچون تابناک، الف، خبر، عصر ایران، رجا، جهان، مشرق، افکار، فردا، شفاف، بولتن، خبرگزاری آنا، نسیم، دانشجو، همشهری، جام جم و... را در طول اجلاس نادیده گرفت چه که این رسانه ها در خط مقدم مقابله با شبهه افکنی رسانه های بیگانه در فضای سایبر بوده و علی رغم داشتن گرایش های مختلف فکری و سیاسی حماسه ای ماندگار از "وحدت بر سر منافع ملی" را در طول ایام برگزاری اجلاس به نمایش گذاشتند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که هیچ رسانه ای خود را رقیب رسانه دولت با هزاران پرسنل و بودجه چند ده میلیاردی نمی داند و البته منکر زحمات کارکنان و خبرنگاران این خبرگزاری چه در طول اجلاس و چه پس از آن نیست اما شایسته هم نیست که همه دستاوردهای یک اجلاس موفق به نفع یک رسانه مصادره شود و نقش دیگران را کمرنگ کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
نگیم کدام رسانه بگویم کدام بخش در اجلاس تهران موفق بود؟ بهتر است
به نظر من نیروهای انتظامی وامنیتی و حفاظتی موفق ترین ارگانی بود که موفق عمل کرد وگرنه اگر انها نبودند اجلاس تهران جز ضرر چیزی عاید کشور ما نمیشد. باید از همه نیروها تقدیر و تشویق شوند که به بهترین وجه کار کردند
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی در دنیا اگر بخواهند خبر رسمی را بگیرند به فارس رجوع می کنند یا به مهر یا به ایسنا؟؟ به کدامیک؟؟ خودتان را فریب ندهید بالاخره در همه دنیا که به بازیهای داخلی وقعی نمی نهند خبرگزاری رسمی کشور مرجع اصلی دریافت خبر است به همین دلیل ایرنا مرجع خبر برای آنها بوده است و شما به دلیل اینکه از دولت خوشتان نمی آید نمی توانید بر واقعیت سرپوش بنهید. بهتر است دست از بچه بازی بردارید و اگر ایرنا هم موفقیتی کسب کرده است آن را لوث نکنید
Iran, Islamic Republic of
یک مرسی تقدیم رسانه ملی
Iran, Islamic Republic of
پاسکاری صالحی و روزنامه جریان انحرافی ادامه دارد. امروز روزنامه ایران پیشنهاد داده نشان لیاقت و شجاعت به صالحی بدن!!!!!
اگر قراره نشان و مدالی به کسی بدهند باید به اونی بدهند که توانست ریاست و میزبانی عدم تعهد را برای کشور به ارمغان آورد. یعنی سه سال پیش و توسط متکی
بالاخره تو مملکت آزادی هست و هر وبلاگ و سایتی میتونه خودشو مادر بقیه بنامه و ادعای درخشش کنه شما کمی تحمل داشته باشید
United States
ببخشید آدرس سایت ایرنا چیه؟