دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۳

اشتراکات نظر مرسی با رهبر معظم انقلاب به روایت نیویورک ‌تایمز

جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 242111
نشریه نیویورک‌تایمز که سعی داشت در گزارشی به اختلافات ایران و رئیس‌جمهور مصر بر سر مساله سوریه در سخنرانی‌های انجام شده در اجلاس نم اهمیت ببخشد، نتوانست به راحتی از کنار اشترکات مواضع مقامات ایرانی و مصری بگذرد.
به گزارش  جهان به نقل از فارس، نیویورک‌تایمز در گزارشی به قلم «توماس اردبرینک» و «ریک گلدستون»، تلاش زیادی کرده است تا بخش‌های مربوط به سوریه در سخنرانی محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر را نشانه افتراق میان ایران و مصر جلوه دهد اما در بخش پایانی گزارش خود، به مواضع مشترک بیان شده در سخنرانی مقام معظم رهبری و سخنرانی محمد مرسی نیز اشاره کرده است.

بنابراین گزارش، مرسی، رئیس‌جمهور جدید مصر که به عنوان یک بازیگر جدید منطقه‌ای در حال ظهور است و آیةالله خامنه‌ای، رهبر تنها حکومت «جمهوری اسلامی» در خاورمیانه، هر دو ظهور نظمی جدید در جهان را پیش‌بینی کردند که در آن قدرت غرب رو به افول گذاشته و کشورهای در حال توسعه نفوذ بیشتری را طلب می‌کنند. هر دو مقام، انقلاب‌های منطقه را نشانه آشکار تغییرات در حال وقوع دانستند.

بنابراین گزارش، آیةالله خامنه‌ای و مرسی هر دو اعلام کردند که ساختار شورای امنیت سازمان ملل که در آن اعضای دائم دارای حق وتو هستند باید تغییر کند. مرسی بیان داشت که نیاز به تغییرات جامع در شورای امنیت وجود دارد تا بیشتر در خور قرن بیست و یکم باشد و آیةالله خامنه‌ای نیز ترکیب شورای امنیت را شکلی آشکار از دیکتاتوری دانست و واشنگتن را متهم کرد که از این مکانیسم برای تحمیل خواسته‌های خود به جهان استفاده می‌کند.

نیویورک‌تایمز همچنین تصریح کرده است که هم آیةالله خامنه‌ای و هم محمد مرسی خواستار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای شدند. آیةالله خامنه‌ای ابراز داشت که «ایالات متحده و متحدان غربیش رژیم غاصب صهیونیستی را به سلاح هسته‌ای تجهیز کرده‌اند که اکنون تهدیدی بزرگ برای همه ماست.»

هر دو مقام عالی‌رتبه همچنین خواستار آن شدند که فلسطین در سازمان ملل متحد صاحب کرسی مستقل شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری روز گذشته در چارچوب افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد بیانات مهمی را ایراد کردند که بازتابی گسترده در رسانه‌های جهان یافت. پس از ایشان نیز رئیس‌جمهور مصر در این اجلاس سخنرانی کرد و ریاست جنبش عدم تعهد را تحویل جمهوری اسلامی ایران داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر مرسی جلوی آدم کشی اسراییلی ها بایستد یک مرد است
Serbia
واضحات رو همه میگن بهتره به حرفهایی توجه بشه که هرکسی جرات گفتن نداره از جمله متهم کردن متجاوزین به حقوق ملت سوریه که رهبر عزیزمون به صورت دقیق و ظریف اشاره کردن
Germany
منم موافقم که بگیم تکرار نظرات رهبری از زبان مرسی البته "اشتراک" نظر نیویورک تایمزه نه ایرانی ها