يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

هدف تحقق‌یافتنی دیپلماسی وحدت اسلامی

شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 241097
وحدت اسلامی با شعار محقق نمی‌شود و نیازمند تفاهم و بهره‌مندی از کانال‌های مختلف است؛ این حرکت نیازمند یک بسیج ملی­ـ مردمی و نخبگانی است و باید همه در آن سهم خود را بپردازند و همه باید در یک جهت حرکت کنند.
به گزارش جهان به نقل از سياست نامه، دیپلماسی مفهوم  بسیار بسیطی است که معانی متفاوتی را در خود جای داده است. زمانی، از این مفهوم درباره­ی روابط میان ملت‌ها و دولت‌ها استفاده می‌کنند و زمانی دیگر از آن به عنوان روشی میان کشورها برای با دست­یابی به منافع خود و ابزاری برای حل مشکلات حقوقی و سیاسی نام می‌برند.

دیپلماسی در معانی و مفاهیم کلی راه و روشی است برای تبادل و تعامل میان دو و یا چند کشور که در درون خود گفت­وگو و تنبیه و تطمیع و اقناع را جای داده است. در این چارچوب، هنگامی که سخن از وحدت میان مسلمانان و کشورهای اسلامی به میان می‌آید، دیپلماسی وحدت اسلامی به عنوان یکی از راه‌کارها و روش‌ها برای تحقق این امر مهم مطرح می‌شود. تعریف این نوع دیپلماسی و رابطه­ی آن با انواع دیگر موضوع صحبت ما با حجت­الاسلام اکبری جدی بوده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
 
آیا دیپلماسی وحدت اسلامی نوع جدیدی از دیپلماسی است که باید آن را تبیین علمی کرد و یا این­که زیرمجموعه­ی انواع دیپلماسی مثل دیپلماسی عمومی و یا قدرت نرم است؟

دیپلماسی به معنای گفت‌وگو و مذاکره­ی مستمر در چارچوب‌های مشخص و تعیین­شده در جهت زدودن بحران و جلوگیری از تنش است و در این چارچوب "دیپلماسی وحدت اسلامی" به معنای سازمان­دهی حرکت تقریب و وحدت بر اساس یک­سری اصول و قوانین و مقررات مشخص و پیش‌بینی شده و یک چارچوب کلی است که هدف آن زدودن هر گونه بحران در جهان اسلام خواهد بود. در چارچوب دیپلماسی وحدت اسلامی، برنامه‌ریزی مستمر و ممتد و حساب­شده بر اساس شرایط روز بین‌الملل و حرکت سازمان­دهی شده و همچنین در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های لازم امری لازم و ضروری است و در این حرکت باید حتماً بحران‌هایی را که ممکن است در آینده پیش بیاید به صورت پیاپی پیش‌بینی کرد تا برای رویارویی با آن­ها آماده شد.

با توجه به این واقعیت که تنش‌ها ممکن است بین دولت‌ها یا بین مذاهب و در سطح مردم یا در سطح علمایی و دانشگاهی باشد، از این رو، دیپلماسی وحدت اسلامی هم ماهیت مردمی،علمایی، فکری، فرهنگی و هم ماهیت سیاسی را داراست.

بنابراین، نمی­توان دیپلماسی وحدت اسلامی را از دیپلماسی به صورت کلی متمایز و جدا دانست، زیرا دیپلماسی وحدت اسلامی نیز شیوه­ای از دیپلماسی است که برای دست­یابی به اهداف مشخص و خاصی کاربرد خواهد داشت.
 
مؤلفه‌های اساسی آن چیست؟


 دیپلماسی در روابط میان ملت‌ها و دولت‌ها شیوه و روشی است برای دست­یابی به منافع یعنی دو و یا چند کشور برای دست­یابی به منافع خود با انجام گفت­وگو و مذاکرات تلاش می‌کنند تا از منافع ملی خود پشتیبانی کنند. با این حال، در دیپلماسی وحدت اسلامی، اگر چه بر منافع و حفظ و دست­یابی به آن­ها تأکید می‌شود، ولی تعریف منافع در این نوع دیپلماسی کاملاً از شکل و ماهیت ملی خارج می‌شود و نمود منافعی جمعی به خود می‌گیرد به این عبارت که در این نوع دیپلماسی منافع کشورهای اسلامی و یا به عبارت بهتر و دقیق‌تر منافع ملت‌های مسلمان و یا امت اسلام مد نظر خواهد بود.
مهم­ترین مؤلفه­ی این نوع دیپلماسی پی­گیری منافع همه­ی کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان است و این موضوع نیز در شرایط کنونی قابل تحقق و پی­گیری است، زیرا با توجه به تحولات به وجود آمده در کشورهای مسلمان و بیداری اسلامی در این کشورها وحدت مسلمانان جهان در دوران کنونی قابل تحقق است و برای رسیدن به این مهم دیپلماسی وحدت اسلامی روی­کرد مناسب و ابزار دقیق و ضروری برای آن خواهد بود، البته باید در زمینه­ی مؤلفه‌های این نوع دیپلماسی بر هویت اسلامی، فارغ از هر نوع مزربندی و موضوع­های تفرقه­انگیز، کشورهای اسلامی تأکید کرد. تأکید بر منافع مشترک ملت­های مسلمان نیز مؤلفه­ی دیگری است که در این نوع دیپلماسی قابل تأکید است.

نقش نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شکل­دهی تئوریک به این مقوله چیست؟


اگر بپذیریم که تشکیل امت واحد اسلامی و اتحاد و انسجام همه­ی مسلمانان جهان مهم­ترین هدف دیپلماسی وحدت اسلامی است، باید گفت که در این مسیر نه­تنها نخبگان دانشگاهی و حوزوی که کلیه­ی نهادها و سازمان‌ها و شخصیت‌ها و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این زمینه باید تلاش و کوشش کنند و وارد این عرصه شوند، زیرا عملیاتی کردن چنین دیدگاه و تئوری‌هایی از عهده­ی نهادی همچون مجمع تقریب مذاهب بر نخواهد آمد و دانشگاهیان و حوزویان و دیگر دستگاه‌ها نیز باید این نهاد را در تحقق این امر مهم یاری دهند.

 "وحدت اسلامی با شعار محقق نمی‌شود و نیازمند تفاهم و بهره‌مندی از کانال‌های مختلف است؛ این حرکت نیازمند یک بسیج ملی­ـ مردمی و نخبگانی است و باید همه در آن سهم خود را بپردازند و همه باید در یک جهت حرکت کنند. اگرچه مجمع تقریب مذاهب در طول نزدیک به بیست سال فعالیت خود گام‌های بسیار ارزنده­ای در این راستا برداشته است، تحولات به وجود آمده در کشورهای اسلامی و بیداری اسلامی شرایط را به گونه‌ای کرده است که بتوان با همکاری و همیاری همه­ی دستگاه‌ها در راستای تحقق اهداف دیپلماسی وحدت اسلامی گام برداشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *