شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰

جلسه بي‌نتيجه براي تشکيل اتحاديه داوران

چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 240661
امروز در محل اتحاديه فوتبال جلسه‌اي براي تشکيل اتحاديه داوران برگزار شد.
عزيز محمدي، فريدون اصفهانيان، رضا غياثي، يدالله سليماني، علي خسروي، جلال مرادي، منوچهر نظري، حسين خوشخوان، نادر جعفري، محمدعلي فروغي، داود رفعتي، سعيد مظفري‌زاده، حيدر سليماني، غلامرضا بهروان و عليرضا سهرابي در اين جلسه حضور داشتند.
 
اين جلسه با حاشيه‌هاي فراواني همراه بود و اختلاف‌‌نظرها بين حاضرين باعث شد جلسه به نتيجه نرسد و قرار شد 15 روز بعد بار ديگر براي تشکيل اتحاديه داوران اعضا تشکيل جلسه دهند.
 
عزيزمحمدي رئيس اتحاديه فوتبال در ابتداي جلسه با بيان اينکه در راستاي اساسنامه فدراسيون فوتبال قصد دارند اتحاديه داوران تشکيل دهند گفت: براي دفاع از حيثيت داوران در ادامه تشکيل اتحاديه بازيکنان، کارگزاران و مربيان تصميم گرفتيم اتحاديه داوران را نيز تشکيل دهيم.
 
وي ادامه داد: اگر حاضرين صلاح بدانند چند نفر را به عنوان هيئت موسس انتخاب کنيم تا اين اعضا اساسنامه اتحاديه را بنويسند و بعد از ارسال به هيئت رئيسه فدراسيون و تأييد براي ثبت اتحاديه ارسال شود.
 
در ادامه اين جلسه، غياثي گفت: بر اساس اساسنامه داوري فيفا تنها کساني مي‌توانند در اتحاديه حضور پيدا کنند که داور باشند. باتوجه به اينکه حاضرين در اين جلسه اکثرا به غير از سعيد مظفري زاده و عليرضا سهرابي بازنشسته داوري هستند ديگر نمي‌توانند در اتحاديه حضور داشته باشند. تشکيل اتحاديه بايد با حضور داوران شاغل باشد و به همين دليل نمي‌توان کار را در اين جلسه آغاز کرد.
 
جلال مرادي با مخالفت با حرف‌هاي غياثي عنوان کرد: باتوجه به اينکه داوران شايد به دليل ترسي که از خط خوردن نام آنها از ليست بين‌المللي وجود دارد يا اينکه مي‌ترسند با حضور در اين کانون برابر کميته داوران قرار بگيرد بهتر است چند پيشکسوت نيز در اتحاديه حضور يابند تا آنها بتوانند از حق داوران دفاع کند. همچنين در تمام انتخابات 90درصد حاضرين تهراني‌ها بودند و هميشه سهم شهرستاني‌ها در تصميمات فدراسيون در اقليت بوده است.
 
سعيد مظفري‌زاده با موافقت خود با نظر غياثي اظهار داشت: به نظر من بايد اعضاي اتحاديه افرادي باشند که در حال قضاوت هستند. ماهيت اصلي اتحاديه دفاع از حقوق داوران است و اتحاديه بايد از حق داوران شاغل دفاع کند. پيشکسوتان درد کنوني داوران را کمتر مي‌دانند و اگر خود داوران در اين اتحاديه باشند بسيار بهتر است.
 
داود رفعتي هم گفت: الگوهايي از اتحاديه داوران در کشورهاي اروپايي وجود دارد که پيشکسوتان عضو آن هستند. اتحاديه داوران انگليس که 70سال است تشکيل شده تعدادي اعضاي فعال و افتخاري دارد. اعضاي فعال داوراني هستند که هم اکنون در حال قضاوت هستند و اعضاي افتخاري را پيشکسوتان داوري تشکيل مي‌دهند.
 
يدالله سليماني در ادامه جلسه گفت: به نظر من معناي اتحاديه همان چيزي است که غياثي گفت. همچنين در پاسخ به آقاي مرادي بايد بگويم هيچ ترسي وجود ندارد اگر ما با اين مسئله مخالف بوديم به عنوان اعضاي کميته داوران اينجا حاضر نمي‌شديم.
 
علي خسروي نيز گفت:‌ بايد اتحاديه را بر اساس شرايط فوتبال خود تشکيل دهيم. خيلي وقت‌ها که داوران دچار مشکل هستند با ناظرين صحبت مي‌کنند. به طور مثال داور با ناظر تماس مي‌گيرد و مي‌گويد در صحنه‌اي که قضاوت اشتباهي انجام داده آن صحنه را نديده است و مي‌خواهد نمره از او کم نشود. به نظر من هم بايد پيشکسوتان داوري در اتحاديه حضور داشته باشند.
 
منوچهر نظري که سابقه رياست کميته داوران در دهه 70را دارد تصريح کرد:‌ اتحاديه بايد تشکيل شود. ما بايد اساسنامه فيفا را بر اساس جامعه شناسي کشور خودمان درست کنيم. چند سال است در داوري فعاليتي ندارم آن هم به خاطر بالا رفتن سنم است اما همچنان به روز هستم و هر جاي ديگري که بروم با نشان داوري من را مي‌شناسند. اين طور که آقاي غياثي بيان مي‌کند اصلا دعوت ما اشتباه بوده و نبايد ما در اينجا حضور مي‌يافتيم اما من معتقدم پيشکسوتان داوري هم بايد در اتحاديه حضور داشته باشند.
 
غلامرضا بهروان سرپرست سازمان ليگ اظهار داشت: متأسفانه بحث‌هاي متفاوتي مي‌شود و اتفاق نظر وجود ندارد. بايد همه حاضرين نظرات خود را بيان کنند و به يک ديدگاه خوب رسيد. نکته‌اي که غياثي مطرح مي‌کند چيزي است که در اساسنامه بيان شده و مي‌توان آن را با شرايط کشور و فوتبال خودمان تطبيق داد. شخصيت داوري که بازنشسته شده تغيير نکرده است. ما مي‌توانيم يک اتحاديه تشکيل دهيم و در پرانتز بنويسيم داوران فعال و بازنشسته و حقوق کلي را در نظر بگيريم. بايد مهمترين هدف اين باشد که از ماهيت و حيثيت داوران دفاع کنيم.
 
فريدون اصفهانيان رئيس کميته داوران عنوان کرد: کميته داوران هيچ مشکلي با تشکيل اتحاديه داوران ندارد. ما اصلا ناراحت نمي‌شويم که داوران در اين اتحاديه باشند و همين که خودمان اينجا حضور داريم نشان دهنده اين مسئله است. هر کشوري برنامه خاص خودش را دارد و ما مي‌توانيم بومي‌سازي کنيم.
 
 
وي ادامه داد: هيچ کس نمي‌تواند ايراد بگيرد و اساسنامه بايد در فدراسيون تأييد شود. اگر ما قبل از ورود در اين جلسه اساسنامه اتحاديه داوران را مي‌ديديم اينجا با دست پر حاضر مي‌شديم. اگر تشکيل هيئت مؤسس اتحاديه در جلسه ديگري و پس از مطالعه اساسنامه صورت پذيرد بسيار بهتر است.
 
در ادامه جلسه، عزيز محمدي اعلام کرد که رأي گيري انجام شود و حاضرين اگر موافق هستند يک کميته موسس که متشکل از 5عضو است را انتخاب کند اما اين مسئله با مخالفت جدي غياثي رو به رو شد.
 
غياثي گفت: چنين چيزي که داوران فعال در اتحاديه حاضر شوند و ترس داشته باشند که کنار گذاشته شوند وجود ندارد. ما داوران بسياري داريم اما در اين جلسه تنها دو داور فعال حضور دارند و باقي نفرات پيشکسوت هستند. اجازه بدهيد در جلسه‌اي ديگر حدود حداقل 100داور فعال حضور پيدا کنند و خودشان براي تشکيل اتحاديه رأي بدهند.
 
عزيزمحمدي با توجه به اينکه اختلاف نظر در جلسه آشکار شده بود و حاضرين با يکديگر به صورت علني مخالفت مي‌کردند درخواست کرد اصفهانيان نظر بدهد که ر‌أي‌گيري شود يا خير.
 
اصفهانيان گفت: من با رأي گيري هيچ مشکلي ندارم و اگر حاضرين موافق هستند که هيئت موسس انتخاب شود من هم مخالفتي ندارم.
 
سپس از بين 13نفر از حاضرين در اين جلسه رأي‌گيري شد که 7 نفر موافق انتخاب هيئت مؤسس بودند اما به دليل اينکه برتري زيادي در ميان موافقان وجود نداشت عزيز محمدي اعلام کرد جلسه ديگري 15 روز ديگر تشکيل و با حضور نفرات بيشتري در مورد اين مسئله تصميم‌گيري شود.
 
در حالي که جلسه بدون نتيجه به پايان رسيده بود اعضاي حاضر به خصوص غياثي به عنوان مخالف همچنان در حال بحث با يکديگر بودند. غياثي معتقد بود برخي موافقان براي اينکه اتحاديه در مقابل کميته داوران قرار بگيرد علاقه به تشکيل آن دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *