جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

اعتراف آژانس به اشتباه خود درباره ايران

شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 240003
آژانس بين المللي انرژي اتمي به اين نتيجه رسيده که در ارزيابي هاي پيشين خود درباره ميزان اورانيوم مفقود شده در ايران اشتباه کرده و اين ميزان بسيار کمتر از آن چيزي بوده که در گزارش هاي پيشين تخمين زده شده است.
به گزارش جهان به نقل از تابناک خبرگزاري «رويترز» ضمن انتشار اين خبر به نقل از ديپلمات هاي حاضر در آژانس، اشاره کرده که در صورت تأييد رسمي اين امر در گزارش آتي آژانس، بخش مهمي از نگراني هاي جامعه بين المللي درباره احتمال استفاده نظامي از برنامه هسته اي ايران کاهش پيدا خواهد کرد. دويچه وله نيز در گزارشي با اشاره به اين اشتباه محاسباتي آژانس در اين باره مي افزايد: متخصصان مي گويند اين ميزان کم اورانيوم نمي تواند در ساختن بمب چندان موثر باشد. به گزارش رويترز بازرسان آژانس سال گذشته در بازديد از مرکز تحقيقات هسته اي «جابر ابن حيان» اعلام کرده بودند که بررسي ميزان اورانيوم ورودي و زباله هاي هسته اي خروجي از اين مرکز نشان دهنده مفقود شدن 19.8 کيلوگرم اورانيوم است. در آن زمان اعلام شده بود که ممکن است ايران اين ميزان اورانيوم را براي غني سازي بيشتر و استفاده در سلاح هسته اي کنار گذاشته باشد. رويترز در گزارش خود به نقل از يک ديپلمات غربي مي نويسد که بخشي از اين موضوع طي مذاکرات پيشين ايران با آژانس توضيح داده شده بود و گفت وگوها در اين رابطه در حال ادامه بوده است. اما جزئيات اين ماجرا در گزارش بعدي آژانس درباره برنامه هسته اي ايران روشن خواهد شد. در زمان اعلام خبر مفقود شدن 19.8 کيلو اورانيوم در ايران توسط آژانس آمريکا جنجال بسياري را ايجاد کرد. همزمان واحد مرکزي خبر گزارش داد وندي شرمن نماينده آمريکا در مذاکرات ۱+۵ با ايران با سفر به مسکو با همتاي روس خود در اين باره رايزني کرد. از سوي ديگر در ادامه جوسازي مقام هاي اسرائيلي درباره فعاليت هاي هسته اي ايران وزير دفاع شهروندي اسرائيل با بيان اين که اسرائيل آماده جنگ است مدعي شد: حمله به ايران احتمالا به جنگي سي روزه و کشته شدن ۵۰۰ اسرائيلي منجر خواهد شد. به گزارش بي بي سي وي ادامه داد: هيچ جاي نگراني نيست. اين در حالي است که شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي تصريح کرد: اين واضح است که اسرائيل توانايي حمله به ايران بدون کمک آمريکا را ندارد. وي ادامه داد: من معتقدم که باراک اوباما به تعهدات خود درباره ممانعت از دستيابي ايران به سلاح اتمي عمل خواهد کرد. هم زمان سفير اسرائيل در آمريکا اعلام کرد که تل آويو تمايل دارد حتي تنها به منظور به تأخير انداختن برنامه هسته اي به مراکز هسته اي ايران حمله کند. در همين حال ايهود باراک وزير جنگ رژيم صهيونيستي ضمن اذعان به وجود اختلاف در سران صهيونيست در خصوص نحوه مواجهه با ايران گفته است که رژيم صهيونيستي همچنان در حال سنجش اوضاع و فاقد تصميم قطعي در اين خصوص است. از سوي ديگر رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اين ادعا هاگفت: آن ها خود مي دانند که توان چنين اقداماتي را ندارند زيرا بايد هزينه و فايده هر اقدامي را بررسي کرد. اگر دست به اشتباهي بزنند عکس العملي که کشور ما خواهد داشت منجر به نابودي رژيم صهيونيستي مي شود و به معني اين است که اين عمليات حتما عاقلانه نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عليرغم اين اعتراف به اشتباه عدم درج ميزان دقيق اورانيوم مفقود شده مشكوك است. خبر طوري منتشر شده كه بار رواني لازم را ايجاد مي كند...!