يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۴
آخرین ارزیابی اسراییل از برنامه هسته‌ای ایران از زبان معاون باراک؛

دولت اصلاحات از ترس تهدید ما برنامه هسته‌ای را تعلیق کرد

يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب: 237883
عاموس گیلاد، مدیر سیاسی وزارت جنگ اسراییل آخرین برآوردهای اطلاعاتی این رژیم از وضعیت برنامه هسته ای ایران را تشریح کرد.
به گزارش جهان، گیلاد که روز 11 مرداد در برنامه هارد تاک تلویزیون بی بی سی شرکت کرده بود در این ارزیابی به صراحت تاکید کرده است که اسراییل عقیده دارد ایران فعلا به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست.

«ایران هسته ای» بخش های مهم ارزیابی گیلاد را منتشر می کند با این توضیح که این ارزیابی از بسیاری جهات قابل نقد است و انتشار آن صرفا جهت اطلاع صاحبنظران صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه بین پرونده سوریه و موضوع هسته ای ایران می گوید: « اگر ایران سوریه را از دست بدهد لطمه سنگینی به ایران خواهد خورد. این مسئله کاملا روشن است. اما این مسئله تغییری در عزم ایران برای ساخت سلاح اتمی به وجود نمی آورد. هم اکنون تصمیم گیرنده اصلی در ایران (آیت الله) خامنه ای است و او رهبر ایران است نه احمدی نژاد، و مسئله هسته ای به تصمیم او بستگی دارد. البته او فعلا نمی خواهد از خط قرمز عبور کند و دستور تولید سلاح اتمی را بدهد زیرا می ترسد وسعت توانایی ها و سایتهای مخفی و اسرار هسته ای ایران بر ملا شود اما در هر حال مصمم است که به توانایی ساخت سلاح اتمی دست پیدا کند».

معاون ایهود باراک در پاسخ بهخ این سوال مجری که « مئیر داگان رئیس سابق موساد در گفتگو با هارد تاک در ژوئن گذشته گفت که مطمئن نیست که ایران تصمیم برای ساخت سلاح اتمی را گرفته باشد. آیا این مسئله برای شما روشنتر است؟ آیا آنها این تصمیم را گرفته اند»، می گوید: «تصویر ایران کاملا روشن است. آنها موشکهای دوربرد تولید کرده اند. برای مثال موشک شهاب 3 بردی به اندازه 1500 کیلومتر دارد. آنها هم اکنون اورانیوم غنی شده با غلظت پایین و غلظت 20 درصد به اندازه کافی دارند. آنها همچنین دانش تولید سلاح اتمی را هم دارند. آنها هنوز تصمیم نگرفته اند این عناصر را سر هم کرده و بمب اتم تولید کنند. بمب به معنای موشک با کلاهک هسته ای است. آنها می توانند این کار را بکنند اما فعلا این کار را نمی کنند زیرا عوامل بازدارنده زیادی وجود دارد. تحریمها به ایران فشار می آورد. کارهای اطلاعاتی گسترده ای علیه ایران در جریان است. همه کشورهای جهان آزاد علیه ایران متحد هستند».

مدیر سیاسی وزارت جنگ اسرائیل ادامه داد: « سیاست اسرائیل کاملا روشن است. همه گزینه ها درباره ایران روی میز قرار دارد. فعلا گزینه اصلی تمرکز روی تحریم ها بویژه تحریمهای اقتصادی علیه ایران است و سعی می شود تا با ایجاد ائتلاف و اجماع بین المللی این توانایی خطرناک از دسترس ایران دور نگه داشته شود. ایران فقط برای اسرائیل تهدید نیست بلکه رژیم تهران تهدیدی برای عربستان سعودی، کشورهای عرب خلیج فارس، همه کشورهای عرب، سنی ها، منافع غرب و در کل برای همه است. از این رو فعلا مسئله اصلی تحریم هاست. حال مهمترین سوال این است که آیا تحریم ها هیچ تاثیری بر (آیت الله) خامنه ای دارد. او از یک طرف مصمم است تا سلاح اتمی بسازد اما از طرف دیگر او احساس می کند که فعلا نباید این کار را انجام دهد».

به گزارش ایران هسته ای، در ادامه این برنامه مجری گفت مئیر داگان به هارد تاک گفت به 3 علت منطقی نیست به ایران حمله نظامی شود، این حمله فقط برنامه هسته ای ایران را به تاخیر می اندازد اما آن را متوقف نخواهد کرد.این حمله باعث می شود تا مردم ایران پشت رهبران خود بایستند. و سوم اینکه توجیهی به دست رهبران ایران خواهد داد تا طرحی هسته ای را با هدف نظامی دنبال کنند. بنابراین رئیس سابق موساد کل منطق حاکم بر این حمله را و حتی قراردادن آن را جزء گزینه های روی میز زیر سوال می برد.

عاموس گیلاد پاسخ داد: «فرض کنیم ایران مطمئن شود که هیچ گزینه نظامی در کار نخواهد بود، چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر خاطرتان باشد در سال 2003 از ترس حمله نظامی طرح هسته ای خود را متوقف کرد. از این رو فکر نمی کنم عاقلانه باشد درباره حذف گزینه نظامی صحبت کنیم در حالیکه دائما می گوییم هم گزینه ها روی میز است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ما خيلي وقتها در دفاع مقدس از ترس تك دشمن عقب نشيني كرديم
علما خيلي وقتها تقيه ميكنند
مولا علي به خاطر مصلحت اسلام سكوت ميكنند و امام حسن ع صلح ميكند با معاويه و به جز سيدالشهدا امامان ديگر نيز بنا به شرايط جامعه قيام نميكنند ما نيز در برهه اي اززمان بنا به مصلحت و تشخيص بسياري از عقلا و سياسيون تصميم گرفتيم
غني سازي را تعليق داوطلبانه كنيم وپس از انكه شرايط مناسب شد دوباره شروع كرديم
اینم ار افتخارات حسن روحانی و2خردادیها
Germany
صلح امام حسن و سکوت امام علی (علیهما السلام) رو با ترس اصلاحاتچی ها از غرب یکی نکنید دوست عزیز. هر دو امام مظلوم ما به خاطر عدم همراهی مردم هم سکوت و هم صلح بهشون تحمیل شد اما مردم ما در همه برهه های تهدید ثابت کردن که پای عزتشون وایسادن و دولت اصلاحات با وجود حمایت گسترده مردم رفت برای باج دادن و این خیانته
Iran, Islamic Republic of
ما یک گزینه روی میز داریم قدس شریف باید بدست نیروهای پر قدرت و مصمم ایران ازاد شود ساعت صفر نابودی رژیم اشغالگر قدس شروع شده است تمامی حزب الله دنیا متحد ما هستند پرچم ایران اماده احتزاز در قدس