شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱
نگاهی به تاریخچه شکل‎گیری پژاک و مقابله سپاه با آن؛

شمشیر سپاه بر بازوی آمریکا

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 236348
گروهک تروریستی پژاک در سال 2003 میلادی، با راهبرد جنگ مسلحانه و بهره‎گیری از ایدئولوژی مارکسیسم و به‎عنوان زیرشاخه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) اعلام موجودیت کرد.
به گزارش جهان به نقل از پنجره، این گروهک تروریستی در کوهستان «قندیل» در نزدیکی مرز ایران مستقر است و همواره با حمایت دولت‎‎های غربی به‎عنوان اهرم فشار سیاسی علیه ایران و با هدف ناامن‎سازی محیط پیرامونی فعالیت کرده است. 

سرکرده این گروهک رحمان حاج احمدی تحت نظارت سازمان اطلاعات آلمان و در این کشور به سر می‎برد. رژیم صهیونیستی نیز از مهمترین تأمین‎کنندگان لجستیک این گروهک است و بار‎ها خبر آموزش شبه نظامیان آن‎ها توسط افسران رژیم صهیونیستی و آمریکا منتشر شده است. 

در این میان، دولت عراق نیز به‎دلیل ضعف شدید ساختار فدرالی قادر نیست هیچ‎گونه نظارتی را بر رفتار دولت اقلیم کردستان در این مورد اعمال کند. ضمن اینکه گروهک تروریستی پژاک به‎دلیل داشتن پیوند‎های محکم با رهبران پ.ک.ک، علاوه‎بر ایران مایه نگرانی دولت ترکیه نیز شده است.

گروهک تروریستی پ. ک. ک (به‎عنوان ریشه اصلی پژاک) نیز در حال حاضر در سطح جهان به‎عنوان سازمانی تروریستی شناخته می‎شود و حتی آمریکا نیز این گروهک را به‎عنوان سازمانی تروریستی شناسایی کرده است. 
پ. ک. ک در طول عملیات‎های گسترده تروریستی و درگیری با ارتش ترکیه فقط در سال 2006 حدود 900 تن از شهروندان و نظامیان ترکیه را به قتل رسانده و از این جهت دارای کارنامه‎ای کاملا گویاست. 

در همان درگیری‎‎های سال 2006 حدود 1260 قبضه سلاح ساخت آمریکا از اعضای این گروه به دست ارتش ترکیه افتاد که نشانگر ماهیت حامیان اصلی پ. ک. ک و شاخه ایرانی آن با نام پژاک است. 
پژاک نیز در راستای اقدامات مشابه با پ.ک.ک از سال 2003 تاکنون ده‎ها تن از شهروندان بی‎گناه را در عملیات‎های ضدانسانی خود به‎ویژه در ناحیه شمالغرب کشور کشته است. 

تجزیه‎طلبی از اهداف اصلی گروهک پژاک بوده و وجود عبارت «کنفدرالیسم دموکراتیک خلق کرد» در اساسنامه پژاک به خوبی بیانگر نیت تجزیه‎طلبانه پژاک برای تشکیل کردستان بزرگ است اما پژاک برای آن‎که به تجزیه‎طلبی افراطی محکوم نگردد، در جای دیگر اساسنامه از به رسمیت شناختن حق جدایی برای ملت کرد تحت عنوان حق تعیین سرنوشت در اتحادیه فدراتیو دموکرات ایران سخن می‎گوید که سیاست‎های فریب‎کارانه و دوگانه این گروه را مشخص می‎کند. 
این گروه به‎صورت بسیار آشکار از چند سال گذشته به آموزش نظامی دختران و پسران در ناحیه کردستان دست زده و آنان را به انجام اعمال تروریستی علیه هموطنان خویش تشویق کرده است. 

نیرو‎های نظامی ایران در واکنش به اقدامات تروریستی پژاک و با توجه به ناکارآمدی دولت مرکزی عراق در تأمین امنیت به‎ویژه در مناطق مرزی، به اقدامات گسترده نظامی دست زدند که بازتاب فراوانی در سراسر جهان داشت. 

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از 25 تیر سال 1390 مواضع این گروهک را زیر آتش خود قرار داد. 
در نظام حقوق بین‎الملل مبارزه با جریان‎های تجزیه‎طلب برای کشور‎ها نه تنها ممنوع نیست، بلکه در اجرای قاعده آمره حفظ تمامیت سرزمینی کاملا مجاز است. 

جمهوری اسلامی ایران پژاک را گروهکی تروریستی می‎داند و آمریکا نیز این گروهک را به‎همراه پ. ک. ک در فهرست سازمان‎های تروریستی قرار داده است. 
ایران در راستای مهار این گروهک تروریستی، از آلمان خواسته است که عبدالرحمان حاجی احمدی، سرکرده پژاک را محدود یا اخراج کند. نکته جالب توجه این‎که دولت آلمان به عبدالرحمان حاجی احمدی تابعیت آلمانی داده و وی در حال حاضر در آن کشور سکونت دارد. 

البته پلیس آلمان در مارس سال 2010، حاجی احمدی را برای مدتی بازداشت و با وجود درخواست ایران برای استرداد، او را آزاد کرد. حاجی احمدی که 40 سال اخیر را در آلمان زندگی کرده و تابعیت آلمانی دارد اعلام کرده است که فشاری در این زمینه از سوی مقامات آلمانی بر وی اعمال نشده است. 
این موضوع نشان‎دهنده بی‎تفاوتی دولت آلمان نسبت به ماهیت این گروهک تروریستی و در واقع سیاست‎های دوگانه این کشور است. 

پس از عملیات اخیر ایران علیه گروهک تروریستی پژاک، چندین درخواست آتش‎بس از سوی این گروهک مطرح شد. 
پژاک در این مرحله از جنگ بیانیه رسمی صادر و اعلام کرد: «ما بر مبنای مطالبه جناح‎های میانجی میان ما و ایران و باور صلح‎جویانه تصمیم به اعلام آتش‎بس گرفتیم. بر این مبنا اگر دولت ایران این تصمیم ما را قبول کرده و اعلام آتش‎بس کند و آن را مبنا قرار دهد، این تصمیم ما از تاریخ پنجم سپتامبر (دوشنبه 14 شهریور) ساعت 12 بعدازظهر به اجرا در خواهد آمد.»

این پیشنهاد به سرعت از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شد. در همین حال سخنگوی سپاه در عملیات شمالغرب با اشاره به درخواست آتش‎بس گروهک تروریستی پژاک گفت: «خواسته ما این است که آن‎ها ابتدا مرز‎های ما را ترک کنند و در حال حاضر اعلام آتش‎بس مفهومی ندارد.»
ایران با اعلام شروط خود برای پایان دادن به حملات علیه نیرو‎های شبه نظامی پژاک اعلام کرده بود: «تا زمانی که نیرو‎های دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان در مرز مشترک میان ایران و عراق مستقر نشوند، حمله به پژاک ادامه خواهد داشت.»

حاجی احمدی رهبر گروهک تروریستی پژاک نیز پس از حملات موفقیت‎آمیز سپاه پاسداران در مورد آتش‎بس گفت که این گروه آماده مذاکره با ایران است و بر این باور است که موضوع کرد‎ها باید از طریق روش‎های مسالمت‎آمیز حل شود. وی خاطرنشان کرد که پژاک آماده است سلاح‎های خود را زمین بگذارد. 
 
همکاری امنیتی ایران و ترکیه علیه پژاک و پ.ک.ک

 ترکیه نیز با تهدیدات گروهک تروریستی و تجزیه طلب پ. ک. ک روبه‎روست که ریشه اصلی گروهک تروریستی پژاک محسوب می‎شود. این کشور فشار خود بر دولت عراق را در مورد حضور گروه پ. ک. ک در کردستان عراق افزایش داده است. 

ترکیه خواهان همکاری با دولت عراق به منظور تبادل اطلاعات و مقابله با مسیر‎های کمک‎رسانی به این گروه تروریستی است. 
همچنین بنا به گفته منابع دیپلماتیک، ترکیه از ایران نیز برای دریافت اطلاعات در مورد موقعیت پ. ک. ک در کوه‎های قندیل درخواست کمک کرده است. 

شایان ذکر است که دولت‎های ایران و ترکیه در 14 آگوست 2008 توافقنامه‎ای تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» به امضا رساندند. مطابق این توافقنامه هر دو کشور در انجام عملیات مشترک نظامی علیه تروریست‎های پژاک و پ.ک.ک به توافق رسیده‎اند. 
در این توافقنامه همچنین تشکیل شورای «ضد تروریسم» مورد حمایت طرفین قرار گرفت که از طریق وزرای کشور ایران و ترکیه هماهنگی لازم در این زمینه صورت می‎پذیرد. وظیفه این شورا تبادل اطلاعات امنیتی در مورد فعالیت‎های پژاک و پ.ک.ک است. 

در حملات اخیر نیرو‎های نظامی ترکیه علیه پ. ک. ک (مهرماه 1390 ) در مرز شمالی عراق نیز حدود 10 هزار نیرو حضور داشتند که کماندو‎ها و سایر نیرو‎های عملیات ویژه از جمله آن‎ها بودند. به هر حال این تحول حاصل دهه‎ها کشمکش است که به‎دلیل اقدامات تروریستی شبه نظامیان پ.ک.ک صورت گرفته است. 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تیرماه سال گذشته به منظور پاک‎سازی مناطق شمالغرب کشور از لوث وجود عوامل ناامنی، به نبرد با پژاک پرداخت و سلسله عملیات‎‎های سپاه بر ضد ‎مواضع پژاک، باعث شد تا این گروهک از طریق اقلیم کردستان فرصتی یک ماهه را به منظور تصمیم‎گیری برای خروج از مرز‎های ایران درخواست کند. 

این فرصت یک ماهه در نیمه اول شهریور به پایان رسید و پژاک هنوز در مناطق مرزی ایران حضور داشت. به همین دلیل دور دوم عملیات سپاه آغاز شد. 
نبرد علیه گروهک تروریستی پژاک بعد از دو روز باعث شد تا تا این گروهک مجددا درخواست آتش‎بس داشته باشد اما این درخواست از سوی سپاه رد شد. زیرا سپاه فقط خروج پژاک از مرز‎های جمهوری اسلامی ایران را مبنا قرار داده و بر این اساس ادامه نبرد با پژاک ضروری بود. این درگیری‎ها علیه پژاک ادامه داشت تا این‎که جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه از تسلیم پژاک در اواخر شهریورماه خبر داد. 

سپاه در ارتفاعات شمالغرب کشور به محکم‎سازی مواضع روی آورد و پس از خروج پژاک از این مناطق بود که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این عملیات را در راستای پیشگیری از تهدیدات مهم آینده در این مناطق ارزیابی کرد. 

گروهک تروریستی پژاک با پذیرش تمام شرایط جمهوری اسلامی، از ارتفاعات جاسوسان و دیگر نقاط منطقه تا چندین کیلومتر داخل خاک کردستان عراق عقب‎نشینی کرد. این گروهک در مناطق عمومی خوی، سلماس، ماکو، چالدران، دالام پرداغ، اشنویه و پیرانشهر تا سردشت پایگاه‎‎هایی را ایجاد کرده و نام این منطقه را «مدیا» گذاشته بود؛ یعنی منطقه آزادشده‎ای که بستر اولیه کردستان بزرگ است. 

ماهیت حمایت از تروریسم را می‎توان در پشتیبانی رژیم صهیونیستی، آمریکا و اتحادیه اروپا از گروه‎‎های تروریستی مخالف ایران مشاهده کرد که در تحرک آشکار آن‎ها برای حذف نام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از فهرست تروریسم نیز مشهود است. 
این کشور‎ها از یک سو با رفتاری فریب‎کارانه بر مبارزه با تروریسم تأکید می‎کنند و در از سوی دیگر به منظور تأمین منافع خود به تقویت گروه‎‎های تروریستی در خاورمیانه دست می‎زنند. 

سیاست‎‎های واقعی دولت آمریکا در حمایت از تروریسم (البته تروریسمی که تأمین‎کننده اهداف و منافعش باشد) را می‎توان در تعریف وزارت دفاع این کشور مشاهده کرد که در نوامبر 2010 دست به اصلاح تعریف تروریسم زد. 
مطابق اصلاحیه اخیر، حساب گروه‎‎های تجزیه‎طلب از گروه‎‎های تروریستی جدا شد. در این تعریف آمده است: «استفاده غیر قانونی از... و تهدید به... برای ایجاد ترس و اجبار حکومت و جامعه (به عمل مورد نظر). تروریسم اغلب به‎وسیله باور‎های سیاسی، مذهبی یا دیگر باور‎های ایدئولوژیک انگیخته می‎شود و در تعقیب اهدافی که عموما سیاسی هستند صورت میگیرد.»

در واقع از محتوای این تعریف می‎توان چنین برداشت کرد که عدم اشاره به‎عبارت «قومی» در این اصلاحیه به منظور ایجاد شرایط لازم برای حمایت از گروه‎‎های تروریستی و تجزیه‎طلب مانند پژاک است که اقدامات تروریستی خود را با مبارزات قومی توجیه می‎کنند. 

بر اساس اطلاعات موجود این گروهک مورد حمایت چند سازمان اطلاعاتی منطقه‎ای و بین‎المللی است که در رأس آن‎ها سازمان سیا قرار دارد؛ تا جایی که برخی افراد مطلع، از آموزش رده‎‎های بالای این گروهک در مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه تمپا از ایالت فلوریدا خبر می‎دهند. 

همچنین پایگاه‎های موساد که در کردستان عراق حضور گسترده‎ای دارند نیز به این گروهک کمک‎های شایانی می‎کنند. اطلاعات موجود حکایت از آن دارد که این گروهک از سه پایگاه اصلی در خاک عراق برای انجام عملیات نظامی و لجستیکی خود و انجام عملیات دیکته شده از سوی آمریکا و اسراییل بهره می‎برد. 
بر همگان مسلم شده است که پ. ک. ک به‎عنوان بازوی تروریستی سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی فعالیت می‎کند و شاخه‎‎های آن در مناطق مختلف کردستان عراق، ایران، سوریه و ترکیه پراکنده شده‎اند.

بسیاری از سازمان‎های به اصطلاح حقوق بشری تلاش کردند با محکوم کردن حملات نظامی سپاه علیه گروهک تروریستی پژاک آن را تجاوز به حریم عراق جلوه بدهند، اما با تأکید نیرو‎های ایرانی و مسئولان عراقی بر این نکته که ورودی به خاک عراق صورت نپذیرفته است، این نقشه نقش بر آب شد. 

در آغازین روز‎های شکل‎گیری این گروهک که اقدامات تروریستی خود را در ترکیه آغاز کرد، مهمترین سلاح آن‎ها سلاح‎های انفرادی و کلاشینکف بود، اما در عملیات اخیر ایران علیه این گروهک، آن‎ها تا آخرین مراحل جنگ از خمپاره‎‎های پیشرفته و پدافند هوایی به‎ویژه پیشرفته‎ترین انفجارات مهندسی شده روز دنیا که اسراییلی‎ها به آن‎ها آموزش داده بودند، استفاده می‎کردند. 

همچنین از مین‎گذاری گسترده نیز به‎عنوان عامل بازدارنده برای ایجاد منطقه حائل بهره می‎بردند. 

گروهک تروریستی پژاک با مشی تجزیه‎طلبی و تروریسم تلاش دارد تا همسو با منافع آمریکا، با جنگ نامتقارن و چریکی جمهوری اسلامی ایران را در مناطق مرزی درگیر کند اما ایران به‎ویژه در عملیات اخیر خود نشان داد که تهدید امنیتی این گروهک تروریستی به آسانی قابل مهار است. 
در عملیات پیروزمندانه اخیر نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضربه مهلکی به گروهک تروریستی پژاک وارد آمد و این گروهک را مجبور به عقب نشینی و پذیرش تمام شروط ایران کرد. 

به‎دلیل دقت و هوشمندی تاکتیکی در این عملیات که مبتنی بر مقابله با جنگ نامتقارن پژاک بود، بسیاری از مقر‎ها و نیرو‎های این گروهک تروریستی نابود شده و زمینه‎‎های قدرت‎گیری این گروهک تروریستی و بروز مجدد تهدید تروریستی آن برای مدت‎ها از بین رفت اما در عین‎حال نیروی زمینی سپاه پاسداران همچنان با اشراف اطلاعاتی بر تمام تحرکات این گروهک، آمادگی دارد تا هر گونه تهدید تروریستی این گروهک را در نطفه خفه کند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ژوبین
Iran, Islamic Republic of
درود بر غیرت و شرف پاسداران دلاور این جان بر کفان عرصه دفاع از میهن